نسبت علم و دین در یک کتاب برررسی شد

1395/11/13 ۱۰:۴۲

نسبت علم و دین در یک کتاب برررسی شد

کتاب «علم و دین؛‌ سرآغاز همه چیزها» تالیف هانس کونگ از سوی انتشارات تمدن علمی منتشر شد. نویسنده در این اثر، به گونه‌ای روزآمد به مساله جدال میان علم و دین پرداخته است.


 
 
کتاب «علم و دین؛‌ سرآغاز همه چیزها» تالیف هانس کونگ از سوی انتشارات تمدن علمی منتشر شد. نویسنده در این اثر، به گونه‌ای روزآمد به مساله جدال میان علم و دین پرداخته است.
 
 چاپ نخست کتاب «علم و دین؛‌ سرآغاز همه چیزها» در پنج فصل با عنوان‌های «نظریه جامع برای همه چیز؟»، «خداوند سرآغاز است؟»، «آفرینش یا تکامل؟»، «حیات در کیهان؟» و «آغاز بشریت» به قلم هانس کونگ با ترجمه رضا یعقوبی از سوی انتشارات تمدن علمی به بازار نشر عرضه شده است.
 
در بخشی از مقدمه کتاب به قلم نویسنده آمده است: «می دانم که هر عالمی دارای حس دینی نیست و البته من هم در این کتاب به هیچ عنوان سر آن ندارم که یک حس دینی خاص یا هر احساس دینی دیگری را به مخاطبانم تحمیل کنم. اما اگر دانشمندان علوم طبیعی قصد دارند چیزی بیش از حوزه تخصصی محدود خودشان بدانند، باید دست‌کم با مسئله دین وارد چالش شوند. راقم این سطور در کتاب حاضر کوشیده است تا پرتویی از روشنایی بر آنچه علی‌الخصوص در فیزیک و زیست‌شناسی انجام می‌پذیرد، پرتویی بر پیدایش جهان، زندگی و خلقت انسان بیافکند. این روشنائی به شیوه‌ای کاملا با آنچه امروزه از کتاب مقدس فهمیده می‌شود، متفاوت است و آن شیوه عبارتست از اعتماد به نفس متواضعانه فلسفه و الهیات روشنفکرانه. در این مورد، استحکام عقلانی برای ما از پیروی متعصبانه و از درست بودن به لحاظ دینی یا عرفی مهم‌تر است.»
 
در صفحه 23 کتاب در ذیل موضوع «کلیسا در مقابل علم» می‌خوانیم: «معروف است که کپرنیک، از ترس اینکه به چوبه دار آویخته شود، تا مدت کوتاهی پیش از مرگ، انتشار کتابش را به تاخیر انداخت. اما آیا تنها کلیسای کاتولیک بود که از طرح مسائل نو مخصوصا مسائل مربوط به فلسفه طبیعی و علم طبیعی می‌ترسید؟ خیر زیرا اصلاح‌گران معروفی مانند لوتر و مخصوصا ملانشتون نیز نظریات کپرنیک را رد کردند. مصلحان همانطور که ادعا می‌کردند، کپرنیک تنها مبنایی نظری و یک فرضیه طرح کرده بود، گمان می‌بردند که می‌توانند نظریاتش را به دست فراموشی بسپارند. به‌علاوه در سال 1616 میلادی، زمانی که هنوز ماجرای گالیله بحرانی نشده بود، کتاب کپرنیک به فهرست کتاب‌های ممنوعه وارد شد. بنابراین دین عمدتا به جبهه مخالف علم تبدیل شد و کلیسای کاتولیک به‌جای اینکه در جهت فهم عاقلانه از دین جد و جهد نشان دهد و در اکتشافات جدید به دیده اعتبار بنگرد، سانسور و ممنوعیت کتاب‌ها و برپایی دادگاه‌های تفتیش عقاید را در دستور کار خود قرار داد.»
 
«حیات در کیهان؟» موضوعی است که نویسنده کتاب در صفحه 193 به آن پرداخته است: «کتاب مقدس و علم لااقل بر سر یک چیز با هم تفاهم دارند و آن اینکه در آغاز تاریخ سیاره ما حیات وجود نداشت. کاوشگر فضایی هویگنس نشان داد که زمین حدود 5/3 میلیارد سال پیش، کمی قبل از آغاز نخستین شکل حیات، چگونه «بی‌شکل و تهی» بود. این کاوشگر پس از طی مسافت 2/3 میلیارد کیلومتر در مدت هفت سال در 14 ژوئیه 2005 با دقت حیرت‌انگیزی بر سطح تیتان فرود آمد. تیتان یکی از قمرهای سیاره زحل است و تنها قمری است که همچون زمین جو دارد. این اتفاق یک پیروزی برای علم محسوب می‌شود و بر این پرسش انگشت می نهد که اگر طبق نظریه تکامل سرگذشت سیاره ما از آغاز تا انجام یک رخداد قابل محاسبه، مرتبط و موفق است و اگر همه چیز تابع قانون علت و معلول است و خود جهان هم تابع این قاعده است و اگر تمامی مراحل این رخداد به وضوح از مراحل قبلی پیروی می‌کنند، پس جای مداخله مخصوص خداوند در این اتفاق کجاست؟ در منشا حیات یا پس از آن در آفرینش آدمیان؟»
 
نخستین چاپ کتاب «علم و دین؛‌ سرآغاز همه چیزها» در 309 صفحه با شمارگان 440 نسخه به بهای 27 هزار و 500 تومان از سوی انتشارات تمدن علمی راهی بازار نشر شده است.

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: