محقق: بجنورد زادگاه استعدادهای درخشان حوزه شعر و ادب است

1394/11/14 ۱۲:۳۵

محقق: بجنورد زادگاه استعدادهای درخشان حوزه شعر و ادب است

جواد محقق، معاون شعر بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، در ششمین محفل شعر جشنواره بین‌المللی شعر فجر که در خراسان شمالی برگزار شد گفت:‌ برای چندمین بار است که به این شهر می‌آیم و از نزدیک با بسیاری از شاعران این خطه آشنا هستم و معتقدم که بجنورد، زادگاه استعدادهای درخشان حوزه شعر و ادب است.


 
جواد محقق، معاون شعر بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، در ششمین محفل شعر جشنواره بین‌المللی شعر فجر که در خراسان شمالی برگزار شد گفت:‌ برای چندمین بار است که به این شهر می‌آیم و از نزدیک با بسیاری از شاعران این خطه آشنا هستم و معتقدم که بجنورد، زادگاه استعدادهای درخشان حوزه شعر و ادب است.
 
 به نقل از روابط عمومی بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، ششمین محفل استانی جشنواره بین‌المللی شعر فجر، یکشنبه شب (11 بهمن ماه)، با حضور و استقبال گسترده شاعران و دوستداران ادب در استان خراسان شمالی و به میزبانی شهرستان بجنورد و با دبیری آرش شفاعی در مجموعه تئاتر شهر این شهرستان برگزار شد.
 
در این محفل از سری محافل استانی جشنواره شعر فجر، معاون شعر بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان با بیان این‌که استان خراسان شمالی و به‌خصوص شهر بجنورد از پتانسیل‌های خوبی در حوزه شعر برخوردار است گفت: من برای چندمین بار است که به این شهر می‌آیم و از نزدیک با بسیاری از شاعران این خطه آشنا هستم و البته شعرهای جوانان این شهر را هم خوانده‌ام که نشان می‌دهد بجنورد زادگاه استعدادهای درخشان حوزه شعر و ادب است.
 
جواد محقق در ادامه با بیان این‌که بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان از سال گذشته، متولی برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی شعر فجر، جایزه ادبی پروین اعتصامی و جایزه ادبی جلال‌آل‌احمد شده است، ادامه داد: در دو سال گذشته با تغییراتی که در روند برگزاری این جشنواره داده شد، شروع به برگزاری محافل ادبی شعر در استان‌های کشور کردیم که تا به حال نزدیک به 15 استان درگیر برگزاری این جشنواره بین‌المللی شده‌اند.
 
وی با اشاره به تغییرات صورت گرفته در بخش بین‌الملل این جشنواره گفت: تا دو دوره قبل، از شاعران کشورهای مختلف دعوت می‌شد که در ایران و این جشنواره حضور پیدا کنند اما از نهمین دوره، این روند معکوس شد و ما شاعران ایرانی را به کشورهای مختلف می‌فرستیم تا با حضور در محفل‌های شعری آن کشورها به شعرخوانی بپردازند که امسال لبنان، افغانستان و تاجیکستان میزبان این جشنواره بین‌المللی هستند.
 
محقق در ادامه افزود: در تلاشیم تا آثار فارسی منتشر شده در حوزه شعر کشورهای مختلف را نیز در بخش بین‌الملل مورد بررسی قرار دهیم و به همین منظور دوستان در سفر افغانستان مذاکراتی خواهند داشت تا آثار شعرای افغان هم در دوره بعدی جشنواره مورد بررسی قرار گیرد.
 
در ادامه برنامه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان شمالی ضمن خیرمقدم به شاعران و شرکت‌کنندگان در این محفل استانی شعرفجر گفت: امیدوارم با کوشش و استفاده از تجربه‌مان در سال دولت و ملت، همدلی و همزبانی، بتوانیم استان خراسان شمالی را تبدیل به قطبی فعال و جریان ساز در حوزه شعر و ادب در کشور کنیم.
 
حسین ثابت‌قدم وحید که دیگر سخنران این نشست بود اظهار کرد: برگزاری محفل شعرفجر در شهر بجنورد، برکات ادبی زیادی را برای استان ما خواهد داشت و مهترین دستاورد این اتفاق در معرض دید و نقد قرار گرفتن شعر استان در نگاه اساتید و شعرای ملی و کشوری است.
 
وی با بیان این‌که خراسان شمالی، بخشی از حوزه تمدنی خراسان بزرگ است و مهد مشاهیر بزرگی مانند ادیب بجنوردی، عارف بجنوردی و شیخ آذری است، گفت: ما از دوستان در بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان و جشنواره بین‌المللی شعر فجر درخواست می‌کنیم تا دبیرخانه دائمی این جشنواره در خراسان شمالی را راه‌اندازی کنند تا در طول سال شاهد برنامه‌های مداوم و مدونی در حوزه شعر و ادب باشیم.
 
همچنین در ادامه این برنامه، دبیر محفل بجنورد، دهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر گفت: زمانی که بحث برگزاری این محفل در استان مطرح شد، 2 نکته مرا خیلی خوشحال کرد، اول اینکه، خراسان شمالی بخشی از فرهنگ خراسان بزرگ است و بنده هم به‌عنوان یک خراسانی دوست داشتم در رشد شعر این استان سهم کوچکی داشته باشم و نکته دوم بحث تنوع قومیتی در این استان است که پتانسیل بسیار خوبی برای رشد شعر و ادب و همچنین به نفع وحدت ملی است.
 
آرش شفاعی با بیان این‌که از قبل با شاعران این استان در ارتباط بوده، افزود: بی‌گمان برگزاری محفل‌هایی مثل محفل شعر فجر بجنورد به شناسایی بیشتر شاعران مستعد استان خراسان شمالی، کمک زیادی خواهد کرد.
 
در محفل شعر فجر بجنورد علاوه بر شعر‌خوانی ده نفر از شاعران استان خراسان شمالی، جواد محقق، حمیدرضا شکارسری، غلامرضا طریقی، محمود حبیبی کسبی، سینا علیمحمدی و سیده فاطمه موسوی به شعرخوانی پرداختند.

دهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر، اوایل اسفندماه امسال با دبیری علمی دکتر اسماعیل امینی و دبیری اجرایی مهدی قزلی نخستین روزهای اسفندماه سال جاری در تهران به کار خود پایان خواهد داد.

 

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: