عرضه سی و یک جلد از فهرستگان نسخ خطی ایران «فنخا»

1393/2/8 ۱۴:۰۴

عرضه سی و یک جلد از فهرستگان نسخ خطی ایران «فنخا»

امسال در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران سی و یک جلد از مجموع چهل جلدی فهرستگان نسخ خطی ایران «فنخا» توسط غرفه کتابخانه ملی عرضه می‌شود. به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، این فهرست، اطلاعاتی از نسخ خطی ایران است که در طی سال‌های گذشته در فهرست‌های گونانگون وجود داشته و در این مجموعه جمع‌آوری شده است.

 

امسال در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران سی و یک جلد از مجموع چهل جلدی فهرستگان نسخ خطی ایران «فنخا» توسط غرفه کتابخانه ملی عرضه می‌شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، این فهرست، اطلاعاتی از نسخ خطی ایران است که در طی سال‌های گذشته در فهرست‌های گونانگون وجود داشته و در این مجموعه جمع‌آوری شده است.

وجود نام مستند کتاب به صورت‌های دیگر ثبت نام کتاب در منابع، آوانگاری نام کتاب برای دانستن تلفظ صحیح آن، نام مستند مؤلف، آوانگاری نام مؤلف برای دانستن تلفظ صحیح آن و ارایه اطلاعات مربوط به آثار پیشینی که اثر مورد نظر با آن‌ها مرتبط است، از جمله شاخصه‌های این اثر است.

«فنخا» مخفف عنوان کتابی با نام «فهرستگان نسخه‌های خطی ایران» است که توسط مصطفی درایتی تدوین شده و 300 هزار نسخه از نسخ خطی موجود در کتابخانه‌های ایران را که مربوط به سال‌های 1305 تا 1390 است دربرگرفته و در این اثر معرفی شده است. این اثر حدود 40 مجلد را شامل می‌شود

این فهرست با محور قرار دادن هر اثر، از عنوان و مؤلف کتاب به عنوان دو شناسه مهم در بازیابی اطلاعات مربوط به آثار استفاده کرده است. نام مستند کتاب، آوانگاری نام کتاب، نام مستند مؤلف همراه با تاریخ تولد و وفات، آوانگاری نام مؤلف، اطلاعات مربوط به آثار پیشینی که اثر مورد نظر با آن‌ها مرتبط است، نام افراد دخیل در شکل‌گیری اثر، تاریخ و محل تألیف، توصیفی کوتاه درباره محتوا، آغاز و انجام اثر، چاپ اثر، منابع و مصادری که حاوی اطلاعاتی درباره اثر و یا مؤلف هستند، معرفی آثاری که پس از اثر مورد نظر تألیف شده‌اند و با آن ارتباط دارند، از جمله اطلاعات کتابشناختی موجود در فنخاست.

بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران 10 تا 20 اردیبهشت سال جاری در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

کتابخانه مجلس شورای اسلامی

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: