رییس فراكسیون تاریخ و گردشگری مجلس:با انتقال پیكر «ریچارد فرای» نجابت فرهنگی خود را به دنیا ثابت كرده‌ایم

1393/1/24 ۱۰:۵۹

رییس فراكسیون تاریخ و گردشگری مجلس:با انتقال پیكر «ریچارد فرای» نجابت فرهنگی خود را به دنیا ثابت كرده‌ایم

بحث انتقال پیكر «ریچارد فرای»، ایران‌شناس امریكایی به ایران و به خاكسپاری‌اش در اصفهان بنا به وصیت وی، حاشیه‌ساز شده است، آنقدر كه مقامات اصفهانی آن را شایعه‌یی بیش نخوانده‌اند و درصددند مانع از این امر شوند، امری كه از نگاه بسیاری از فرهنگ دوستان و متولیان فرهنگ كشور، دور از شأن فرهنگ ایرانی است. كارشناسان و نخبگان امور فرهنگی كشور با نامه‌نگاری‌هایی كه به رییس‌جمهور كرده‌اند، خواستار انتقال پیكر این ایران‌شناس شدند، اما آنچه در نهایت امر رخ دادن این اتفاق را رقم می‌زند، دستور رییس‌جمهور بر این امر است.

 

غزل حضرتی: بحث انتقال پیكر «ریچارد فرای»، ایران‌شناس امریكایی به ایران و به خاكسپاری‌اش در اصفهان بنا به وصیت وی، حاشیه‌ساز شده است، آنقدر كه مقامات اصفهانی آن را شایعه‌یی بیش نخوانده‌اند و درصددند مانع از این امر شوند، امری كه از نگاه بسیاری از فرهنگ دوستان و متولیان فرهنگ كشور، دور از شأن فرهنگ ایرانی است. كارشناسان و نخبگان امور فرهنگی كشور با نامه‌نگاری‌هایی كه به رییس‌جمهور كرده‌اند، خواستار انتقال پیكر این ایران‌شناس شدند، اما آنچه در نهایت امر رخ دادن این اتفاق را رقم می‌زند، دستور رییس‌جمهور بر این امر است. اما رییس فراكسیون تاریخ، توسعه و گردشگری در گفت‌وگو با «اعتماد» از لزوم احیای نجابت فرهنگی ایران با انتقال پیكر ایران‌شناس ایران‌دوست می‌گوید، نجابتی كه با تاكید مقام معظم رهبری بر نامگذاری امسال به عنوان سال فرهنگ باید بیشتر مورد لطف قرار گیرد. جواد هروی، با انتقاد از افراطیونی كه قصد جلوگیری از انتقال پیكر ریچارد فرای به ایران را دارند، این نگاه را طالبانی خواند و گفت: «اگر به فرمایشات مقام معظم رهبری توجه كنیم، ایشان تاكید كردند امسال سال فرهنگی است و باید به مسائل فرهنگی بیش از پیش توجه كنیم. باید در چنین زمانی با چنین تاكیداتی، نجابت فرهنگی خودمان را به دنیای امروز نشان دهیم و به جای ملامت و مذمت شخصی فرهیخته و دانشمند كه سال‌های سال از عمرش را صرف بررسی و تحقیق در خصوص فرهنگ ایرانی اسلامی كرده است، از تندروی‌ها بپرهیزیم. اینكه به ایشان تهمت جاسوس بودن می‌زنند، امری است دور از شأن فرهنگی كشوری چون ایران. این روایت، روایتی نكوهیده است. آنچه می‌دانیم این است كه ریچارد فرای از شخصیت‌های زبده فرهنگی بوده، تعداد تالیفات ایشان به اندازه قد یك آدم بالغ است، چطور می‌توان با كسی كه تمام عمرش را به توسعه فرهنگ ایرانی اختصاص داده به این شكل برخورد كرد؟»

 

افراطی‌گری، ایران را به قرون وسطی پرت می‌كند

وی با تاكید بر اینكه این افتخاری است كه یك دانشمند جهانی ایران را برای خانه ابدی‌اش انتخاب كرده افزود: «اینكه امروز دیگر ملت‌ها و فرهیختگان دنیا از امریكا و اروپا می‌خواهند در سرزمین بافرهنگی چون ایران به خاك سپرده شوند، نشان از قدمت و تمدن و فرهنگ این سرزمین دارد و ما با نشان دادن صلابت نجابت فرهنگی‌مان می‌توانیم این را به دنیا هم ثابت كنیم كه توانسته‌ایم مفاخر فرهنگی دنیا را جذب كشور خودمان كنیم.»او معتقد است اهل فرهنگ باید در صدر بنشینند، حركات تندی كه با جهت‌گیری‌های سیاسی در مقابل امور فرهنگی مقابله می‌كند، ایران را به قرون وسطی پرت می‌كند. نباید در این زمینه نگاه افراطی نشان دهیم، بلكه با طمانینه در این مورد فرهنگی فكر كنیم و عمل كنیم. اگر در منزلت این دانشمند نمی‌گوییم، دیگر در مذمتش كه نباید بگوییم. حركاتی با نگاه طالبانی متاثر از نگاه تحجرگرایانه را باید كنار بگذاریم. به زعم فرهنگ دوستان كشور ما شایسته به نظر نمی‌رسد. در این موارد كه قضایای فرهنگی رنگ سیاسی به خود می‌گیرد، باید با تامل جلو رفت.هروی در خصوص اقدام عملی كه فراكسیون در این خصوص برداشته یا خواهد برداشت، ‌گفت: «ما به رییس‌جمهور نامه ننوشتیم، چرا كه خود رییس‌جمهور فردی فرهیخته است و فرهنگ دوست. انتظار داریم كه در قبال این قضیه به پختگی عمل كند و نگذارد احساسات برخی گروه‌ها نجابت فرهنگی ما را مخدوش كند. این اتفاق برای ما نقطه قوتی محسوب می‌شود تا نقطه ضعف. اما به زودی جلسه‌یی را در این خصوص در فراكسیون می‌گذاریم و نتایجش را اعلام می‌كنیم.»اتفاقی كه در شرف وقوع است به نوعی به سازمان میراث فرهنگی مرتبط می‌شود، سازمانی كه متولی فرهنگ وتاریخ كشور است، اما تاكنون واكنشی از مدیران و رییس سازمان در این خصوص شنیده نشده است، معاون میراث فرهنگی كشور هم با بیان اینكه این جریان سیاسی شده است تا فرهنگی به اعتماد گفت: «این جریان جنبه‌های مختلفی دارد، باید شرایط اصفهان را در نظر بگیریم. از دید فرهنگی كل جامعه فرهنگی موافق آنند. اما مخالفت‌هایی هم دارد می‌شود كه آن را فراتر از من و معاونت میراث می‌كند. مساله امنیتی و سیاسی شده است باید مجموعه استان تلاش كنند آنچه مصلحت موضوع است در سطو ح بالاتر تصمیم‌گیری شود.»

 

دفن «فرای» در اصفهان شایعه‌یی بیش نیست

اما معاون سیاسی امنیتی استانداری اصفهان به صراحت اعلام كرده است موضوع دفن پیكر ریچارد فرای در اصفهان شایعه‌یی بیش نیست. به گزارش واحد مركزی خبر، رسول یاحی درجمع خبرنگاران با بیان اینكه البته ریچارد فرای در زمان حیات از دولت احمدی‌نژاد خواسته بود پس از مرگش در اصفهان دفن شود، گفت: «تاكنون هیچ درخواستی از سوی ورثه وی مبنی بر دفن ریچارد فرای در اصفهان به وزارت امور خارجه ایران نرسیده است.» از سویی دیگر امام جمعه موقت اصفهان نیز در خطبه‌های نماز جمعه گفته بود: «اگر ممنوعیت دفن درحاشیه زاینده ‌رود برای همه وجود دارد باید برای این فرد هم وجود داشته باشد.» آیت‌الله مهدوی با بیان اینكه امریكا نماینده رسمی ایران را به كشور خود راه نمی‌دهند گفت: «چطور انتظار دارند ما مرده جاسوس امریكایی را به كشور خود راه دهیم؟ اگر لازم است می‌توان محل دفن دیگری همانند سایر افراد برای این شخص در نظر گرفت.»امام جمعه موقت اصفهان نیز در نشست خبری گفت: «مردم اصفهان اجازه نخواهند داد كه ریچارد فرای در این شهر دفن شود. معتقدیم همان كار قبلی هم درباره دفن پروفسور پوپ كه حتی سارق آثار ملی ما نیز بوده و در زمان طاغوت رخ داده كار اشتباهی بوده است.» وی با سارق خواندن فرای گفت: «چرا باید چنین فردی كه سارق آثار ملی ما در نیویورك بوده است در اصفهان دفن شود.»عضو شورای اسلامی شهر اصفهان هم فرای و خواهرش را دلال فروش میراث فرهنگی معرفی كرد و اعلام كرد دنیای غرب با عنوان كردن دفن ریچارد فرای در اصفهان درصدد ایجاد حساسیت‌زدایی بین ملت ایران هستند، دولتمردان و ملت ایران باید با تدبیر ویژه خود از اقدامات جاسوسان غربی در ایران جلوگیری كنند.

 

رییس‌جمهور تصمیم می‌گیرد نه معاون استاندار اصفهان

اما رییس شورای تولیت موقوفات بنیاد دكتر محمود افشار با بی‌ربط دانستن تصمیم‌گیری این موضوع با معاونت سیاسی استانداری اصفهان گفت: «این تصمیم را خود شخص رییس‌جمهور می‌تواند بگیرد و كسی دیگر در این مورد تصمیم‌گیر نیست، به معاون استاندار اصفهان هم ربطی ندارد كه در این خصوص اعلام نظر كند.»مصطفی محقق‌داماد، در خصوص پیگیری نامه كاظم بجنوردی، رییس دایره‌المعارف اسلامی به رییس‌جمهور گفت: «ایشان نامه‌یی به دكتر ظریف هم نوشته بودند كه وزیر امور خارجه نامه را به دفتر رییس‌جمهور پی‌نوشت كردند تا از طریق دفتر ایشان پیگیری شود. آنچه مشخص است این است كه دایره‌المعارف آمادگی دارد جسد را تحویل بگیرد و به خاك بسپرد.» تجمع 70 نفره‌یی هم روز گذشته در اطراف مقبره آرتور پوپ، استاد فرای از سوی فعالان میراث فرهنگی تشكیل شده بود؛ تجمعی در اعتراض به اقدام به تخریب مقبره توسط مخالفان كه این تجمع با دخالت نیروی انتظامی متفرق شد. معترضان اكثرا دانشجوی رشته‌های مرتبط با میراث فرهنگی و از فعالان این حوزه بودند.

 

منبع: روزنامه اعتماد

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: