استاد محمود رهبران، افتخار هنر خوشنویسی ایران / حسین مسرّت

1404/8/25 ۱۰:۵۵

استاد محمود رهبران، افتخار هنر خوشنویسی ایران / حسین مسرّت

در قلب ایران، آن‌ جایی كه دیر زمانی گاهوارۀ هنر و معماری بوده است، هنرمند پرتوان و وارسته ‌ای بر بیاض كاغذ، سواد خطوط زیبا و چشم نوازی را ترسیم می ‌كند كه در نگاه نخست، هر بیننده‌ ای را به شگفتی وا می ‌دارد.

جای خط ، از نیِ کِلکِ تو گهر می ‌ریزد

وز سرانگشتِ هنرمندِ تو زر می‌ ریزد

میر اگر گشت به یک نوعِ هنر، شهرۀ دهر

از هر انگشتِ تو، صد گونه هنر می ‌ریزد

کاظم کشمیرشکن (حسرت) 

در قلب ایران، آن‌ جایی كه دیر زمانی گاهوارۀ هنر و معماری بوده است، هنرمند پرتوان و وارسته ‌ای بر بیاض كاغذ، سواد خطوط زیبا و چشم نوازی را ترسیم می ‌كند كه در نگاه نخست، هر بیننده‌ ای را به شگفتی وا می ‌دارد.

سخن از استاد محمود رهبران است كه بسیار پخته و قانونمند می ‌نگارد. كِلكِ هنربار او، خطوط خوش استادان بزرگ ایران را به یاد می ‌آورد، نگارنده‌ سالیان پیش بارها در گفت وگوی استادان: غلامحسین امیرخانی، یدالله كابلی خوانساری، محمّد سلحشور، حمید عجمی، حمید دیرین، کرمعلی شیرازی، امیر احمد فلسفی، محمّد حیدری، قاسم احسنت،  دکتر حمیدرضا قلیچ خانی و تنی چند دیگر، از زبان ایشان شنیده است كه: رهبران، آیند‌ه‌ ای درخشان در پیش دارد و اکنون این پیش بینی به حقیقت پیوسته است.

وی تاكنون هفت نمایشگاه انفرادی از آثارش را در سال‌های گوناگون در شهرهای یزد، بندرعباس و شیراز و هرات یزد و نیز چهار نمایشگاه سه نفره با استادان احمد احمدی و یادگار خیّام با عنوان «نقطه» در شهرهای تهران، کاشان و رفسنجان ترتیب داده و خوشبختانه بسیاری از آثارش در نمایشگاه‌ های گروهی و بین‌المللی خوشنویسان جهان اسلام به ویژه در ترکیه، دبی، الجزایر، تاجیکستان و نمایشگاه استادان بزرگ نستعلیق، مورد تأیید استادان قرار گرفته و راه یافته است.

کوتاه  آنكه: وی در ششم آذر ۱۳۴۱ در کوی کهن «شاه ابوالقاسم» یزد به دنیا آمد، از همان آغاز دوران دبستان، دلبستگی فراوان به خطّ خوش پیدا كرد. از سال ۱۳۶۱ در كلاس‌ های درس استاد ابوالقاسم صالح‌زاده، خوشنویس یزدی حاضر شد، سپس از سال ۱۳۶۱ تا ۱۳۶۳ نزد استاد حمید دیرین در شیراز تا دورۀ عالی را فراگرفت. بعد از آن در محضر استادان: یدالله كابلی خوانساری، غلامحسین امیرخانی و دیگران موفّق به اخذ گواهی نامۀ ممتاز در سال ۱۳۶۵ از انجمن خوشنویسان ایران گردید. وی در سال ۱۳۷۲ موفق به اخذ درجۀ فوق ممتاز از انجمن خوشنویسان و سپس درجۀ 2 هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد و در سال ۱۳۸۶ گواهی نامۀ استادی در رشتۀ نستعلیق را از انجمن خوشنویسان ایران و از طرف استادان برجستۀ خوشنویسی به ویژه استاد امیرخانی و سپس نشان درجۀ یک هنری را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد.

وی از سال ۱۳۶۴ تا ۱۳۹۲در كتابخانه‌های وزیری یزد،  ملک تهران و مروج یزد به عنوان هنرمند خوشنویس مشغول خدمت بود  و در این مدّت، هنر صحّافی را نیز به نیکی یاد گرفت. در سال‌های گذشته آثاری از او در نشریات: «هستی»، «آشنا»، «پاژ»، »همیاران بنیاد کودک»، «دانشگاه یزد»، «خاتم یزد»، «فرهنگ یزد»، «ندای یزد»، «كِلك آشنا» ، «یزد و یزدی ها»، «یزدنامک»، «دوشنبه ها» ،«بامیان» و برخی كتاب‌ها همچون: «نادر فرخنده پیام»، «یزد، یادگار تاریخ» (جلد یکم تا چهارم ) ، «كتابشناسی میبدی»، «نوشته‌های بی‌سرنوشت» «دیوان فرّخی یزدی»،«پیشوای آزادی»، «روشن تر از روشن»، «رهاورد دیدار» ،«بادیۀ عشق» و ده ها کتاب دیگر از جمله دیباچه های استادان امیرخانی و دکتر حمیدرضا قلیچ خانی بر کتاب مرقع رنگین ، به کوشش انجمن خوشنویسان ایران چاپ شده است.

نیز این کتاب ها به خط خوش و چشم نواز نستعلیق از او به زیبایی چاپ شده است. در سال ۱۳۶۸ كتاب «نی نواز اوّل» نوشتۀ دکتر عبدالحسین جلالیان ، کتابت و در سال ۱۳۷۲ چاپ شد. در سال ۱۳۷۹ «دیوان حافظ شیرازی» به کوشش دکتر عبدالحسین جلالیان. در سال ۱۳۸۱ كتاب «بستان نیاز و گلستان راز» اثر سید محمّد‌كاظم طباطبایی یزدی به کوشش حسین مسرّت را کتابت کرد و در سال ۱۳۸۴ چاپ شد. گات ها (سروده های زرتشت) گردآوری دکتر کورش نیکنام در سال۱۳۹۷ . کتاب ارجمند «نامه به فرزند» اثر دکتر محمّدعلی اسلامی ندوشن در سال ۱۳۹۸. «گلشن راز» اثر شیخ محمود شبستری را در سال ۱۳۸۷ كتابت كرد و در سال ۱۴۰۰ چاپ شد.

 کتاب «صدای پای آب» از  سهراب سپهری در سال ۱۴۰۲ . واپسین اثر او «ایران نامه» برگرفته از آثار دکتر اسلامی ندوشن است که در سال  ۱۴۰۲ به چاپ یکم و دوم رسید.  نیز دو کتاب  گات ها از  کوروش نیکنام (ویرایش  دوم) و «عقاب» از پرویز ناتل خانلری به زیر چاپ است  و کتاب های « نصیحت نامه » از قاضی میرحسین میبدی و «شکرنامه» از افصح الملک یزدی را در دست نگارش دارد.

هم چنین خوشنویسی ده ها پوستر، بنر، تابلو،  نشانه (لوگو)  و عنوان های کتاب  (از جمله روی جلد بیش از شصت اثر اینجانب) و مجلات، از دیگر کارهای به یادماندنی اوست.

استاد رهبران، تنها مدرّس خوشنویسی است که کلاس رسمی ندارد، امّا شاگردان زیادی از گوشه و کنار ایران به محضرش شتافته و به رایگان از هنر و تجربه‌اش بهره می‌گیرند. وی با اینکه در تهران می توانست زندگی کند و درآمد بسیار خوبی را کسب کند، ولی یزد و مردم یزد را بیشتر از همه جای ایران دوست دارد.

در سال۱۳۹۵ به کوشش استاد کاوۀ تیموری کتابی با عنوان «احوال و آثار خوشنویس کویر، محمود رهبران» در گزارش آثار استاد رهبران به گونۀ رنگی و بسیار نفیس چاپ شد که بی گزافه حقّ مطلب در بارۀ ایشان ادا شده است؛ به ویژه با درج گفتاری از استاد تیموری با عنوان «خوشنویس معاصر» که به زیبایی هرچه تمام تر به ظرافت و دلنشینی آثار استاد رهبران پرداخته است.نیز در سال ۱۳۹۲ گزارش کوتاهی دربارۀ زندگی و آثار او به کارگردانی رضا حاجی غلامی ساخته و همزمان با نکوداشت وی در تالار فرهنگ یزد پخش و سپس از سیمای مرکز یزد پخش  شد.

وی در سال ۱۴۰۲ به عنوان عضو شورای ارزشیابی انجمن خوشنویسان ایران، .بالاترین رکن انجمن برگزیده شد.

بهترین مقام‌ها در رشتۀ نستعلیق

۱- رتبۀ نخست جشنوارۀ بین‌المللی خوشنویسی رضوی در چهار دورۀ متوالی (۱۳۸۵-۱۳۸۲).

۲- رتبه برتر و کسب لوح افتخار جشنوارۀ بین‌المللی خوشنویسی یاسین (۱۳۸۸ در ایران و تركیه).

۳- برگزیدۀ سیزدهمین جشنوارۀ بین‌المللی علوم قرآنی در بخش خوشنویسی.

۴- برگزیدۀ پنجمین جشنوارۀ طریق جاوید در رشتۀ خوشنویسی از سوی دانشگاه تهران.

۵- مقام اوّل جشنوارۀ بین‌المللی خوشنویسی «حِلیه». (استانبول ترکیّه، ۱۳۹۰)

۶-‌ مقام برتر جشنوارۀ بین‌المللی خوشنویسی البُرده. (دبی امارات، ۱۳۹۰)

۷-رتبۀ نخست فستیوال جهانی الجزایر در رشتۀ نستعلیق.(۱۳۹۲)

۸-رتبۀ برتر جشنوارۀ خوشنویسی دوسالانۀ قزوین.

۹-رتبۀ نخست و برتر جشنوارۀ ملی خوشنویسی محمّد رسول الله(ص).(۱۳۹۵)

۱۰-‌ شرکت در بخش ویژۀ استادان دوّمین جشنوارۀ فرهنگی و هنری خلیج فارس و پرده‌برداری از تابلوی خوشنویسی وی. (بندرعبّاس، بهار ۱۳۹۱)

۱۱-‌ داور و عضو فعّال دبیرخانه و مشاور هنری جشنوارۀ بین‌المللی خوشنویسی رضوی در یزد  از ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۱.

در کنار این همه مقام و نشان که گفته شد، آنچه او را در نزد هنرمندان و اهالی فرهنگ و ادب برجسته نموده است، افتادگی، فروتنی، روحیۀ فرهنگ دوستی و فرهنگ پروری، قناعت و دربند مال دنیا نبودن است که از هرنشانی و مقامی برتر است.

منبع: روزنامه اطلاعات، پیوست فرهنگی

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: