مقاله

نتیجه جستجو برای

در روزگاری که با یورش تازیان، ایرانیان را دل سخت پریشیده بود و: «بخت ما چون روی بدخواهان ما تیره، دشمنان بر جان ما چیره، شهر سیلی خورده هذیان داشت، بر زبان بس داستان‌های پریشان داشت»، فردوسی ققنوس‌وار از میان آتش و خاکستر، ستوار و پرهیمنه قد راست کرد و با سرودن شاهنامه: «بیفکند از نظم کاخی بلند، که از باد و باران نیابد گزند.».

( ادامه مطلب )

در حالی كه چیزی در حدود سی‌ سال از درگذشت محمد ابن عبدالله (ص) می‌گذشت گروهی تندرو از مسلمانان [خوارج] پسرعمو و دامادش علی بن ابی‌طالب (علیه‌السلام) كه چهارمین خلیفه مسلمین بود را در مسجد كوفه شهید كردند و اسباب به‌ قدرت‌ رسیدن شاخه‌ای از اعراب به نام امویان بر كل جهانی كه تقریبا در زمان دومین خلیفه «عمر بن خطاب» به دست اعراب افتاده بود، شدند و عملا از سال ۶۶۱ میلادی تا ۶۸۰ میلادی معاویه بن ابوسفیان بر كل جهان اسلام حاكم شد و خلافت اسلامی را مبدل به سلطنت كرد و دیگر حق تعیین خلیفه بعدی توسط مسلمانان را با موروثی كردن خلافت در خانواده خود برچید و چیزی در حدود یك قرن سیاه‌ترین و سخت‌ترین دوران حاكمیت بر مردمان كشورهای فتح ‌شده را برپا كردند.

( ادامه مطلب )

غلامرضا رشید یاسَمى شاعر، منتقد، پژوهشگر حوزه‌هاى ادب و تاریخ، مترجم و از نخستین استادان دانشگاه تهران. در سال ۱۲۷۳ش. (نک: میرانصارى، ج ۵، ص ۴۰۸)، در خانواده‌اى از سران ایل کرد گوران، در قصبۀ گهواره (تلفّظ محلّى آن: گاواره)، در استان کرمانشاهان، به دنیا آمد.

( ادامه مطلب )

ابن عربی در سنت فلسفی وعرفان اسلامی، بسیار تاثیر گزار بوده است . حدود ۷۰۰ اثر معتبر از اونام می‌برند كه چهارصد اثر آن در دسترس و موجود است. اما مهم‌ترین اثر ابن عربی دو كتاب فصوص الحكم كه گفته میشود اسم آن را از كتاب فصوص الحكمه فارابی اقتباس و الهام گرفته است وكتاب «فتوحات مكیه» است كه گفته می‌شود در مكه به نگارش در آمده است . ‌‌ ‌‌‌‌‌

( ادامه مطلب )

دلبستگی و وابستگی به زاد و بوم، ریشه در رگ و پوست و خون هر انسانی دارد و چنان این دلبستگی با آدمی تنیده شده که انگار با جدایی اش روح هم از بدن جدا خواهد شد. چنانکه انسان های بی ریشه چونین اند.

( ادامه مطلب )

مدرسه جدید باید مردمان را برای زندگیی که روز به روز دگرگون می‌شود، آماده سازد و به آنها چیزهایی بیاموزد که بیشترین نیاز را به آن دارند. مدرسه جدید مظهر و آیینه زندگی اکنون و آینده جامعه است. مدرسه قدیم در معرض دگرگونی دائم قرار نداشت و برنامه آموزشی آن لازم نبود با شرایط سازگار شود و نیاز به تغییرش هم نبود. مدرسه جدید برای انسان جدید بود و پرورش انسان جدید را به عهده داشت

( ادامه مطلب )

دکتر سیدحسین نصر و جمعی از محققان تفسیر قرآنی به زبان انگلیسی نوشته اند که با استقبال چشمگیر علاقه مندان مواجه شده است. همکار کوشا و دانشورمان آقای دکتر رحمتی این کتاب را با تحقیقات گسترده و افزوده های بسیار به فارسی ترجمه کرده اند که آن نیز با استقبال گرم خوانندگان مواجه شده است. آنچه در پی می آید، سخنرانی ایشان درباره همین کتاب است که به همت دکتر ساسان یغمایی تدوین و تنظیم شده است.

( ادامه مطلب )

در ابتدای اخذ و اقتباس تجدد، ما نه فقط از آموزش و پرورش غافل نبودیم، بلکه به آن اعتنای خاصی داشتیم. در برنامه اعزام دانشجو در سالهای ۱۳۰۶ تا ۱۳۱۲ قید شده بود که: « از میان دانشجویان اعزامی به اروپا و امریکا، دو نفر باید درس تعلیم و تربیت بخوانند.» نود و یک سال پیش هم اولین گزارش درباره آموزش و پرورش ایران را عیسی صدیق (به عنوان رساله دکتری اش) در دانشگاه کلمبیا نوشت و عجیب که هنوز هم وقتی این گزارش کوتاه را می‌خوانیم، برایمان حرفهای تازه و آموزشی دارد!

( ادامه مطلب )

نمی‌دانم تربیت یا معلم، کدام‌یک مشکل دارد که بایستی نام قدیم‌ترین نهاد آموزش عالی کشور با آن همه سابقه و فارغ‌التحصیلان تأثیرگذار و دانشمندان صاحب‌نام تاریخ علم تغییر کند و احداث موزه‌اش با آن همه برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری به فراموشی سپرده شود.

( ادامه مطلب )

در چند دهه اخیر آبراه بزرگی كه در جنوب مرزهای خاكی ایران قرار دارد و اكثر جهانیان با اتكا به‌تمامی منابع و اسناد، آن را به نامِ «خلیج‌فارس» می‌شناسند، برخی آن را مغرضانه به نام جعلی «خلیج عربی» نام‌گذاری كردند.در این یادداشت بر آنیم تا ریشه‌های نام این آبراه بزرگ را جستار كنیم و علت این نام مجهول را كنكاش كنیم.

( ادامه مطلب )

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: