آوای سنگ ها / ژاله آموزگار

1395/8/19 ۰۹:۰۱

آوای سنگ ها / ژاله آموزگار

زمانی که قلم ها بر روی کاغذ ها می لغزند و می نگارند که ایرانیان تاریخ خود را ننگاشته اند، استوانه کوروش، صخره های بیستون و نقش رستم و کعبه زردشت و پایکولی به غرش در می آیند و فریاد بر می آورند که پیشانی ما چه حک شده است، جز تاریخ؟ مگر گزارشگران که تاریخ نگاران غالبا با روایت های جنبی هسته اصلی حوادث را در پرده ابهام قرار می دهند.

 

زمانی که قلم ها بر روی کاغذ ها می لغزند و می نگارند که ایرانیان تاریخ خود را ننگاشته اند، استوانه کوروش، صخره های بیستون و نقش رستم و کعبه زردشت و پایکولی به غرش در می آیند و فریاد بر می آورند که پیشانی ما چه حک شده است، جز تاریخ؟ مگر گزارشگران که تاریخ نگاران غالبا با روایت های جنبی هسته اصلی حوادث را در پرده ابهام قرار می دهند.

هر سرزمینی از نخستین لحظه وجودی تاریخ خود را بر دوش می کشد. ولی تاریخ تقسیماتی دارد جز این که به دوران پیش تاریخ خود را بر دوش می کشد. ولی تاریخ تقسیماتی دارد جز این که به دوران پیش تاریخی و تاریخی تقسیم میشود. برای آن تقسیمات دیگری نیز میتوان بر شمرد: تاریخ واقعی،تاریخ روایی و تاریخ اساطیری. تاریخ واقعی ظاهرا بر مبنای داده ها و اطلاعات ثبت شده و مستند است.

تاریخ روایی در کنار تاریخ واقعی روایت های مربوط به این رخ دادها را حکایت می کند. و تاریخ اساطیری تاریخی است که بر مینای باور های هر سرزمینی شکل می گیرد.

بخارا مهر و آبان 1387 شماره 67

 

 دریافت مقاله

 

منبع: پرتال جامع علوم انسانی

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: