1394/12/18 ۰۷:۳۰
یکی از برجستهترین عناصر فرهنگ معنوی اقوام ساکن در آسیای مرکزی نوروز است. این میراث معنوی آن گونه در زندگی مردمان گونهگوننژاد و چندگونزبان این منطقه تأثیر گذاشته است که مشکل بتوان ویژگی قومی خاصی برای آن در نظر گرفت. هرچه هست زمانی که نوبت این آیین دیرینهسال فرا میرسد خون تازهای در رگرگ پیکر افسرده این خاک جاری و شادی، تازگی، طراوت و زندگی دوباره با مردم همراه و همراز میشود؛ اما اگر بنا باشد ملتی از ملتهای ساکن این منطقه را از نظر هماهنگی با دوران شکلگیری این سنت باستانی برابر بدانیم، این ملت کسی نیست جز تاجیکان آریایینژاد.
ابراهیم خدایار: یکی از برجستهترین عناصر فرهنگ معنوی اقوام ساکن در آسیای مرکزی نوروز است. این میراث معنوی آن گونه در زندگی مردمان گونهگوننژاد و چندگونزبان این منطقه تأثیر گذاشته است که مشکل بتوان ویژگی قومی خاصی برای آن در نظر گرفت. هرچه هست زمانی که نوبت این آیین دیرینهسال فرا میرسد خون تازهای در رگرگ پیکر افسرده این خاک جاری و شادی، تازگی، طراوت و زندگی دوباره با مردم همراه و همراز میشود؛ اما اگر بنا باشد ملتی از ملتهای ساکن این منطقه را از نظر هماهنگی با دوران شکلگیری این سنت باستانی برابر بدانیم، این ملت کسی نیست جز تاجیکان آریایینژاد. به گواه تاریخ، این قوم نجیب طی زندگی سراسر پرفراز و نشیب خود از سپیدهدم تاریخ اساطیری تا دوره معاصر با آداب و رسوم نوروز همنوا بودهاند و زندگی نو را بر سر سفره سال نو آغازیدهاند؛ به گونهای که اگر بخواهی فرهنگ این ملت را درآیینه نوروز به تماشا بنشینی، چه دستاورد رنگینی که از این سفر نوروزی بهره تو نمیشود! بخش عظیمی از میراث مادی و معنوی به جا مانده از بزرگان و فرهیختگان این قوم برآمده از همین آیینها و آدابی است که وامدار این جشن مردمی است. نامهای اشخاص و مکانها، آیینهای مرتبط با نوروز از گلگردانی تا سمنوپزان، تصاویر ناب و دلربای ریشه گرفته از نوروز در میراث شاعران و نویسندگان این منطقه، همه و همه گواه تأثیر نوروز بر زندگی این مردم است. این تأثیر چه در دوره پیش از اسلام و چه پس از آن، بیدرنگ ادامه یافته و با هر تغییری، ضمن حفظ ساختار اصلی، در جامهای نو به حیات خود ادامه داده است. آسیای مرکزی در طول تاریخ زیست خود همچون دیگر مناطق جهان حوادث گوناگونی را از سر گذرانده است؛ یکی از این حوادث دهشتناک، اشغال این منطقه در نیمه دوم سده نوزدهم از سوی ارتش تزار بود، اشغالی که تا واپسین دهه سده بیستم نیز ادامه یافت. در سالهایی که خانهای سهگانه خوارزم، بخارا و خیوه بیخبر از تغییرات دنیای اطراف، یکسره در ناآگاهی به سر میبردند و برای ارضای آرزوهای حقیر خود در جنگ و جدال خانمانبرانداز، هستی یکدیگر را با تیرهای کینه و نفرت نشانه گرفته بودند، سیلی بنیانکن بنیاد همه را بر باد داد و بر آن شد تا هستی خود را بر ویرانههای به جا مانده از اقوام به اسارت درآمده پی افکند. داستان زندگی تاجیکان و سایر اقوام این منطقه از همین جنس روایت بود. 70 سال ستیز با هویت ملی این اقوام از سوی گفتمان مسلط کمونیسم، هرچند نتوانست به تمام آرزوهای خود دست یابد، ضربههای هولناکی بر آن وارد ساخت؛ اما سرمایه فرهنگی این قوم آن قدربیریشه نبود که سایه فرهنگ غیر بتواند به آسانی آن را از جای برکند و به رنگ خود درآورد. دین و فرهنگ دیرپا به آنان این توان را داد تا بتوانند در برابر تندباد مهاجمان جانانه ایستادگی کنند. دهه پایانی سده بیستم در آسیای مرکزی سالهای بازیابی هویت ملتهای منطقه بود. تاجیکان یکی از پیشتازان این خیزش مردمی بودند. بازگشت به دین و سنتهای نیک نیاکان در رأس خواستههای آرمانی این ملت بود. برکشیدن نوروز و آداب آن که چندین دهه از ترس فرهنگ مسلط به پستوها خزیده بود، نخستین نشانه این هویتخواهی و هویتیابی بود. استقلال 1991میلادی، بهاری بود که نوروز را با رنگ و بویی دیگر به مردم این منطقه هدیه کرد. از آن روزگار تاکنون، سال به سال نوروز با شکوه بیشتری در زندگی مردم خودنمایی میکند. کوچهها، خیابانها، ساختمانها، بوستانها و ساخت مکانهایی برای بزرگداشت نوروز، با نام نوروزگاه، بخشی از تلاش مردم و دولت تاجیکستان برای برکشیدن نام نوروز در دیار تاجیکان است. آنچه نوروز را در تاجیکستان امسال از 25 سال بزرگداشت آن در سالهای استقلال این کشور متمایز کرده است، برگزاری همایش بینالمللی همایش ادیبان حوزه نوروز است. در این همایش بینالمللی، که از تاریخ 24-18 مارس 2016 میلادی برابر با 28 اسفند 1394 تا 5 فروردین 1395 برگزار خواهد شد، نزدیک به 50 شاعر از 22 کشور جهان به دعوت <اتفاق نویسندگان تاجیکستان> در ایام نوروز گرد هم خواهند آمد تا از نوروز سخن بگویند، از زندگی دوباره، از دوران وصل، از بهار و طراوت آن. از ایران نیز جمعی از شاعران به این همایش دعوت شدهاند. چاپ گزیده شعر شاعران فارسیزبان سده بیست و بیست و یکم در مجله صدای شرق و نیز چاپ کتاب جداگانه شعر معاصر فارسیزبانان در جهان برای این همایش پیشبینی شده است. شرکت در همایش علمی بینالمللی «نوروز در ادب و فرهنگ جهان» در کتابخانه ملی جمهوری تاجیکستان، دیدار با رئیس جمهوری و سفر به شهرهای این جمهوری، بویژه مزار رودکی در پنجکنت و شعرخوانی در محافل ادبی از جمله برنامههای دیگر این رویداد فرهنگی است. یکی دیگر از این دست اقدامات، برگزاری نشستهای شعر و موسیقی در اتفاق نویسندگان با حضور شاعران برجسته این کشور تا ایام نوروز است. نخستین نشست از این نوع نشستها 19 فوریه 2016 میلادی برابر با 30 بهمن 1394، در محل اتفاق نویسندگان تاجیکستان با شعرخوانی رستم وهّاب، سردبیر مجله ادبی صدای شرق برگزار شد. قرار است در برنامههای بعدی گلنظر کلدی، مهری نسا، رعنا مبارز، زلفیه عطایی، کمال نصرالله، حقنظر غایب، آذر، آذرخش، رحمت نذری، عسکر حکیم، عطا میرخواجه، نظام قاسم، بازار صابر، مؤمن قناعت تا 19 مارس 2016 میلادی/ 29 اسفند 1394 شعرهای نوروزی خود را برای علاقهمندان قرائت کنند. اگر نوروز در گذشته مردمان بخش بزرگی از مشرقزمین کارکرد وحدتآفرین داشته، امروز نیز این جشن بزرگ طبیعی توانسته است به یکی از نمادهای وحدت اقوام با زبانها و نژادهای گوناگون مبدل شود. فارسیزبانان با داشتن این سرمایه عظیم معنوی، نقش مهمی در ایجاد همدلی در بین ملتهای جهان داشتهاند. این مردم با مقدار از تحرک اجتماعی حرفهای زیادی برای آینده در منطقه و جهان خواهند داشت.
منبع: ایران
کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید