ملایی توانی گفت:آنچه در انقلاب مشروطه در عمل تحقق پیدا کرد چیرگی گفتمان آزادیخواهی بر عدالتخواهی بوده و در واقع آزادی محور اصلی و مبنا بوده و در هسته مرکزی آن قرار داشته و عدالت در ذیل آن. اما در انقلاب اسلامی برعکس شد یعنی عدالت در هستۀ کانونی انقلاب قرار گرفت و آزادی در حاشیۀ آن
ابوالقاسم اسماعیلپور، اسطورهشناس برجسته، گفت: جلال ستاری تنها اسطورهشناس نبود، بلکه با مطالعات عمیقی که در حوزه رمزپردازی در داستانهای کهن داشت توانست راهگشای نویسندگان و هنرمندان در خلق آثار ادبی و هنری برجسته باشد. ستاری با مطالعه در رویکردهای نقد اسطورهایِ کهنالگویی و نمادشناسانه باعث شد رویکرد جدیدی در نقد ادبی داشته باشیم و میتوان او را پیشرو در مطالعات نقد اسطورهای در تاریخ نقد ادبی ایران دانست.
گفتگوی ژوبر و عباس میرزا به خوبی نشان می دهد که شوک و تلنگر ناشی از تمدن جدید، که در سایه شکستهای نظامی ایرانیان از روسیه رخ داد.
علی ططری گفت: انتظار ما از تاریخ، آینده بهتر، حرکت رو به جلو، انتقال تجربه گذشتگان، پرهیز از تکرار اشتباهات پیشینان، تقویت عرق ملی و ایجاد انگیزه برای تلاش بیشتر و بیان اینکه دستاوردهای علم تاریخ خیلی فراتر از بیان در مجال کنونی است. تاریخ علم حال و آینده است.
ما نباید انتظاری از تاریخ داشته باشیم، این تاریخ است که از ما انتظار دارد. انتظار دارد که آن را بخوانیم و از آن درس بگیریم. چون به نظر من زمان یک پدیده خطی نیست، بلکه امری گِرد و مدور است و مرتب خودش را تکرار میکند.
پژوهش واجبترین نیاز جامعه است، علم با پژوهش به پیش میرود. غرب فهمیده که ارسطو نقص دارد، نقص را رفع کرده و فیزیک جدید نیوتن را ایجاد کرده است.
اندیشههای فلسفی و به ویژه فلسفه علم گاستون باشلار (1962-1884) فیلسوف، دانشمند و ادیب فرانسوی در ایران چندان شناخته شده نیست. عمده آثاری كه از این متفكر چندوجهی ترجمه شده به تتبعات ادبی او اختصاص دارد. با اینهمه باشلار، فیلسوف علمی درجهیك و نماینده برجسته سنت فلسفه علم فرانسوی است كه با آن سنت فلسفه علمی كه در ایران شناخته شده، تفاوتهای اساسی دارد.
نادره جلالی: در طی سالیان متمادی و حجم عظیمی از کتابها که حاصل تاریخ سرگذشت بشر بوده و سرانجام پادشاه رو به مرگ از یکی از مورخان زبده دربار میخواهد که حال که خوانش تمامی این کتب از سرگذشت جوامع بشری برای وی ممکن نیست، پس در سه کلمه برای او خلاصه کند، نشان از اهمیت فهم تاریخ حتی به هنگام زوال دارد. پاسخ این بود: مردم به دنیا آمدند، رنج کشیدند و مردند!
فاطمه قاضیها گفت: تاریخ رمان و داستان نیست که برای کسب مطلوبیت خاطر مطالعه شود، تاریخ را باید خواند و از آن عبرت گرفت، این شعار نیست بلکه از ملزومات است، بخصوص مسئولینی که تصمیمگیرنده هستند اگر تاریخ ندانند امکان دارد که در موارد حساس با تصمیماتی ناشی از عدم آگاهی به تاریخ دچار اشتباه شوند.
محمود عابدی، محقق و مصحح برجسته، گفت: اگر کسی علاقه دارد متنی را تصحیح کند، باید اطلاعات جانبی آن را هم پیدا کند. تصحیحکردن متنی مثل «شاهنامه» و امثال آن، افتخار بزرگی است، خدمت بزرگی است. ولی مقدمات بسیاری لازم دارد. یکی از این مقدمات، خوب خواندن همان «شاهنامه» است. این کار به مداومت، ممارست، و مطالعه دائم نیاز دارد. امیدوارم که آیندگان ما بیش از ما در این راه آماده شوند و اطلاعات اولیه را کسب کنند.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید