واژگان آذری و فارسی در زبان مردم تبریز

واژگان آذری و فارسی در زبان مردم تبریز

گردآوری و تألیف کتابی که در دست دارید، «واژگان آذری و فارسی در زبان مردم تبریز»، اثر مرحوم دکتر یحیی ذکاء، نخستین مدیر بخش هنر و معماری (1365-1367ش) این مرکز، بنابر یادداشت مؤلف فقید حدود پنجاه سال طول کشید و مطابق قرارداد موجود، در 2/4/1376 مرکز نشر دانشگاهی چاپ و انتشار آن را برعهده گرفت و در 26/7/1378 کار ویرایش و آماده‌سازی آن را به فاضل محترم و همکار پیشین ما جناب آقای حسین بنی‌آدم سپرد و ایشان با دلسوزی و دقت ‌نظر و حوصلۀ ویژۀ خود، توانست ویرایش چهار حرف: آ، الف، ب، پ را از نظر دکتر یحیی ذکاء بگذراند، اما درپی ضایعۀ درگذشت استاد ذکاء در 28/10/1379، متأسفانه کار متوقف شد. شماری از مکاتبات و نمونه‌هایی از دقت‌نظر آقای بنی‌آدم در پیوست کتاب حاضر درج شده است.

به پیشنهاد و توصیۀ چند تن از علاقه‌مندان فرهنگ و دکتر یحیی ذکاء، مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی (مرکز پژوهشهای ایرانی و اسلامی)، در نامۀ مورخ 10/12/1390 علاقه‌مندی خود را برای ادامۀ کار و چاپ این اثر به مرکز نشر دانشگاهی ابلاغ کرد و مدیریت محترم آن مرکز موافقت خود را اعلام داشت. سپس متن دستنوشت اثر و یادداشتهای مربوط به آن در پایان اسفندماه 1391 در اختیار مرکز قرار گرفت. آنگاه به لطف و راهنمایی سرکارخانم دکتر ژاله آموزگار، قرار شد سرکارخانم دکتر ایران عبدی، مدرس دانشگاه همدان، که از هر جهت با موضوع کتاب آشنایی دارند، زیر نظر سرکارخانم دکتر آموزگار کار را مطابق قرارداد مورخ 10/8/1395 برعهده گیرند. سرانجام کتابِ زنده‌یاد دکتر یحیی ذکاء با اسلوبی که ملاحظه می‌فرمایید و شرح آن در مقدمۀ خانم دکتر عبدی آمده است، در 1/8/1397 به انتشارات مرکز تحویل گردید. این کتاب «دیر به‌دست آمده» با همّت و پشتکار سرکارخانم بهاره بادافراس، که بدین‌صفات شهره‌اند، در مدتی کوتاه به زیبایی تمام صفحه‌آرایی شد و اینک مایۀ کمال خرسندی است که اثر زنده‌یاد دکتر یحیی ذکاء، به کوشش شماری از دلبستگان به فرهنگ ملّی ما، به دست علاقه‌مندان و پژوهشگران می‌رسد.

ناگفته پیداست که انتشار این کتاب نوری بر تاریخ و فرهنگ ایرانی و زبان فارسی در خطۀ آذربایجان خواهد افکند و ارزش‌های آن در پژوهش‌های زبان‌شناسی بسی چشمگیر و قابل توجه خواهد بود.

                                                                   محمدکاظم موسوی‌بجنوردی

                                                                              

اشتراک گذاری:

مشخصات

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: