مدارک تصویری در زمرۀ مهمترین مدارک تاریخ و تاریخ معماری است، زیرا از چیزی در گذشته حکایت میکند؛ چیزی در عالم واقع یا ذهن و خیال ترسیم کننده و مخاطبان مفروضش. تصویر، چیزی را منتقل میکند که نوشته نمیتواند.
مدیر پروژه«ارسی خانه» به این که اضطراب ما ایرانیها، تنها ناشی از مشکلات اقتصاد و اجتماعی نیست اشاره و بیان کرد: بخشی از این ناآرامی به معماری و احساس عدم تعلق ما برمیگردد.
صفویان در طراحی شهرها، بازارها، کاروانسراها، مساجد، مدارس، مسجدـ مدرسهها و احداث كاخ- باغها به نوآوریها و ابتکارات تحسینبرانگیزی دست یافتند. آنان هنر ترکیب کاخ و باغ را ـ که ریشه در معماری پیش از اسلام دارد ـ به اوج زیبایی و شکوه رساندند. حتی گورکانیان هند در طراحی تاجمحل نیز متأثر از معماری دورۀ صفوی بودند.
عواملی را که در آسیب رساندن و تخریب بناهای تاریخی ایران نقش داشته است، می توان به دو دسته تقسیم کرد: نخست، پدیده هایی طبیعی همچون سیل، زلزله، قحط و خشکسالی، و دوم، رفتارهای انسانی که گاه خواسته و گاه ناخواسته، خسارت هایی را به بناهای تاریخی وارد ساخته است.
ساخت گنبد به مثابه یکی از پیشرفتهترین تکنیکهای پوشش دهانه در دنیای باستان در معماری ساسانی راه تکامل میپیمود و شاهد اوج شکوفایی خود در کاخ فیروزآباد فارس بود؛ اما این عنصر در معماری سدههای نخست پس از اسلام در ایران به همراه عناصر دیگری همچون ایوان (که در بنای ایوان مداین به اوج شکوه و عظمت رسیده بود) و کنگرههای تزیینی دیگر دیده نشد. با وجود آنکه مبنای مهمترین عبادت در اسلام، ادای جمعی فریضه نماز و این امر مستلزم فضای بزرگ سرپوشیده است ، اما ساخت مساجد سدههای نخستین پس از اسلام در ایران از الگوی شبستانی پیروی میکرد و سازندگانْ پوشش دهانههای بزرگ را به شبستانهای ستوندار ترجیح میدادند.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید