سیمای شکنجهبار چلیپا که از شدت صعوبت و سختی در اجرا ترکیب و کرسی و فرم ظاهری آن، به این نام خوانده شد و از آغاز گود زورآزمایی پنجه پهلوانان صاحب ادعای خطه خط بوده است، در مکتب میرعماد فریاد اعتراض او و بانگ رسای هنرمند واقعی علیه ستم جاری زمان بوده است. گاهی نیز تضرع خاضعانه و مناجات با جانان و نکتههای اجتماعی را شامل میشود.
به منظور دریافت چگونگی اوجگیری هنر مستظرفه بهویژه خوشنویسی در عصر شاهعباس صفوی و دورة میرعماد قزوینی نگاهی به پیشینة سیاسی و اجتماعی و فرهنگی دارالسلطنة هرات ضروری است. جاذبة هنر و ادب ایرانی گردنکشان صحرانورد مغول را شیفته و دلباختة زیباییهای سحرانگیز خود ساخت، چنانکه شمشیرهای آخته را به آرامی انیس قلمدانهای خوشنویسی کردند و بر چهار بالش فرمانروایی از بام تا شام، محو آفرینشهای هنری هنرمندان ایرانی شدند و در این راه از هیچ کوششی فروگذار نمیکردند.
شخصیتهایی از علما، عرفا، ادبا، و هنرمندان در طی بالغ بر هزار سال در برهههای مختلف تاریخی به هر شیوه ممکن با زبان فقه و فهم و فلسفه و شعر و هنر درصدد ایجاد اتحاد اسلامی بودهاند که متأسفانه به عللی هنوز با تمام تلاشها و تشکلها و نشستها، سیمایی از آن چهرهها و حرکتهای آنها ارائه نشده است و همچنان یاد و نامشان در غبار بیاعتناییهاست؛ حتی تحرکات سیدجمال اسدآبادی و یاران او در ایران و عثمانی و مصر اگر منجر به نهضت مشروطیت نمیشد، شاید امروز اسمی هم از او و یارانش در این حوزه نبود.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید