اخبار

نتیجه جستجو برای

صادق آئینه‌وند از بسیاری جهات در میان پژوهشگران معاصر تاریخ اسلام، چهره‌ای متمایز است. او علاوه بر تحقیق و پژوهش و تالیف و نگارش در حوزه تاریخ و تدریس آن در دانشگاه‌ها به تاریخ در مقام یك دانش جدید توجهی جدی داشت و گذشته از تاكید و مبادرت به نهادسازی و ایجاد انجمن علمی تاریخ، بر ضرورت اصلاح علم تاریخ در نظام آموزشی نیز اصرار داشت و در این زمینه اقدامات موثری صورت داد.

( ادامه مطلب )

گوهر دیانت چیست؟ اصل و اساس دین و دین‌ورزی در چیست؟‌ در طول تاریخ اندیشه فلاسفه، متكلمین، متالهین و اندیشمندان بسیاری كوشیده‌اند به این پرسش پاسخ دهند. در ادوار گوناگون حیات بشر به اقتضای شرایط اجتماعی، فرهنگی و حتی اقتصادی و سیاسی زمانه پاسخ به این پرسش تغییر كرده است، اما كمتر می‌توان در این زمینه شك كرد كه وجه مشترك دیانت باور به غیب و حیات روحانی است

( ادامه مطلب )

طی روزهای اخیر، درس گفتارهایی با عنوان «حقوق شهروندی؛ جستاری در طریق پرچالش علوم انسانی» با حضور اساتید حوزه و دانشگاه و دبیر كمیسیون حقوق بشر اسلامی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد. در این جلسات، مباحثی چون فقه سیاسی شیعه و حقوق شهروندی، چالش‌های شكل‌گیری حقوق شهروندی در دیدگاه فلاسفه، بیگانگی ایرانیان با حقوق شهروندی و امكان اخلاقی حقوق شهروندی در جامعه دینی مطرح شد.

( ادامه مطلب )

طی دو سال گذشته در قالب گفت‌‌وگو و یادداشت‌های متعدد کوشید «نظام آموزشی دانشگاه‌ها» را محل تأمل قرار دهد و در راستای آسیب‌شناسی این نظام، بسیاری از صاحبنظران و نخبگان دانشگاهی را به اظهارنظر در این زمینه فراخواند. اما این بار می‌کوشیم در سلسله یادداشت‌ها و گفت‌‌وگوهایی با استادان و علمای حوزه‌های علمیه، «نظام آموزشی حوزه‌های علمیه» را به بررسی بنشینیم. برای این منظور در نخستین گام به سراغ حجت‌الاسلام محمد سروش محلاتی رفتیم. او که تجربه 40 سال فعالیت در حوزه علمیه قم را دارد، از نقاط قوت و ضعف این نهاد آموزشی در قیاس با سیستم آموزشی دانشگاه‌ها می‌گوید و به مقایسه حوزه‌های علمیه دیروز و امروز می‌پردازد.

( ادامه مطلب )

عاطفه شمس/ گرچه انديشيدن درباره مسائل مختلف ممكن است گاه به نتيجه مطلوب منتهي نشود اما تمريني است براي بالا بردن قدرت نقدپذيري جامعه و استقبال از تبادل آرايي كه به رشد آن منجر خواهد شد. اما بايد در نظر داشت كه فكر كردن همواره با احتمال خطا همراه است، بنابراين نبايد به اين دليل كه ممكن است فكر به نتيجه نرسد و يا به خطا رود، مانع آن شد.

( ادامه مطلب )

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: