در طول نیم قرن اخیر، بهخصوص پس از رخداد مه 68، دانشگاه همیشه در متن مبارزات و در برابر قدرتهای مسلط قرار داشت. در بیشتر آرشیوها دانشجویان در کنار کارگران و سایر اقلیتهای اجتماعی دیده میشوند اما ساختارهای قدرت درون خود دانشگاه چگونه عمل میکنند. پیر بوردیو، جامعهشناس و انسانشناس بزرگ فرانسوی، در کتاب «انسان دانشگاهی» به واکاوی این مسئله میپردازد.
فوکو تلقی ما از قدرت و سیاست را از حوزۀ سختافزاری دولتها به فضایی عظیمتر و پیچیدهتر هدایت کرد؛ او با قطعهقطعه کردن تاریخ، نگاه ما را به مفهوم قدرت بهعنوان یک امر دولتی و پلیسی به تلقی ظریفتر و پیچیدهتر از قدرت سوق داد که در همه جا و بدون آنکه حس و درک مناسبی از آن داشته باشیم به شکلی همیشگی و نامحسوس بر ما اعمال میشود
اغلب فیلسوفان دیگر مغرب زمین مثل پوپر، سارتر و... كسانی هستند كه در سنتهای فكری مشخصی جای دارند. اما آرنت، جزو فیلسوفانی است كه حقیقتا معلوم نیست به چه سنتی تعلق دارد و از این نظر ویژه و منحصر به فرد است.
در مورد نیچه بطور کلی و این کتاب بطور خاص صحبت و عدم توافق بسیار است. والتر کافمن، مترجم کتاب خواست قدرت به زبان انگلیسی، معتقد است که تفسیر غالب در مورد این کتاب به عنوان دستاورد سیستماتیک نظرات نهایی نیچه، توسط خواهر او، الیزابت فورستر-نیچه، ارائه گشت. به دنبال این تفسیر در سالهای دهه سی آلفرد بوملر ، که عضو حزب نازی بود، کتاب خواست قدرت را به عنوان شاهکار نیچه معرفی کرد.
این کتاب علاوه بر توصیف وضعیت خطابه و منبر در دوره خلافت عباسی (132-656هـ.ق) به تبیین رابطه خطابه و قدرت و منبر و سیاست در این عصر پرداخته و کارکردهایی را که خطابه و منبر برای نظام خلافت عباسی داشت، مورد بررسی و تحلیل قرار داده است.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید