آکویناس، گنت، ابنسینا و چندوچون تأویل معنای شیء در سالهای اخیر دِین اسکوتوس به مابعدالطبیعۀ[۱] ابنسینا مورد پژوهشهای دقیقی قرار گرفته است. پس از انتشار مقالۀ دورانساز اتین ژیلسون در حدود ۸۰ سال پیش، دیگر معمول است که اسکوتوس را در بسیاری از مسائل کلیدی وامدار ابنسینا بدانیم.
فلسفه دین در سنت غرب از عقل برای پرداختن به ابعاد اصلی باور دینی استفاده میکند. این مقوله اساسا به مدعیات حقیقی دینی میپردازد و توجه چندانی به شناخت جامعهشناختی و فرهنگی ادیان نداردکه موضوع مورد بحث در دپارتمان های دینپژوهی است. امروزه از نگاه بسیاری افراد فلسفه دین راهی ایجاد میکند برای ژرفاندیشی در خصوص پرسشهای مربوط به ارزش و معنای غایی، بدون آنکه در ابتدا فرضیات یک گروه دینی خاص را اتخاذ کرده باشد، اما این حوزه برای مومنان آزاردهنده و چالشآفرین است زیرا آنها را وامیدارد تا به موضوعات و مسائلی بپردازند که پیشتر به آنها چندان توجه عمیقی نکرده بودند.
ز مباحث نسبتاً تازه در معرفتشناسی معاصر توجه مجدد به مسأله فضیلت و نقش آن در معرفت است. «معرفتشناسی فضیلتگرا» رویکردی در معرفتشناسی است که در تحلیل و پاسخ به مسائل معرفتشناسی وزن قابل توجهی را برای فضایل عقلی یا معرفتی قائل است. حال، اگر بنا باشد «فضیلت» را جدی بگیریم، از توجه به ارسطو و فیلسوفانی که ناظر به آرای او سخن گفتهاند ناگزیریم. نشست دوم «خانه اندیشمندان علوم انسانی» مرتبط با چنین فضایی و با موضوع «نسبت فضایل عقلی و فضایل اخلاقی؛ ارسطو، آکویناس و معرفتشناسی فضیلتگرای معاصر» در دوم اردیبهشت برگزار شد. در این نشست، دکتر حسن میانداری، عضو هیأت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، مقاله خود را در این موضوع گزارش کرد و دکتر مهدی اخوان، عضو هیأت علمی گروه فلسفه دانشگاه علامه، نکاتی انتقادی در باب آن گفت.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید