تعریف علم کار دشواری است و از قدیم الایام تاکنون دهها تعریف برای آن ارائه شده و هربار با نقدهای متعدد، جای تعریف قبلی را تعریف دیگری گرفته است. اکنون این مباحث تبدیل به مجموعۀ عظیمی از آراء و افکار شده که حتی یک مرور ساده بر آن دشوار است.
گزارشی است از کتاب تاریخ طبری که اصل آن را در کتاب منابع تاریخ اسلام آورده ام، اما نکاتی در میانه آن، بر آن افزوده شده است.
استاد تاریخ اسلام حوزه و دانشگاه با بیان اینکه چرا تاریخهای روایتگرا در مورد عاشورا زیادتر شده است، گفت: دلیل این مسئله آن است که مردم کم سواد هستند و اهل مطالعه نیستند و نخبگان ما نیز کمتر به این موضوع توجه دارند.
کتاب «مکتب و میراث شیعیان ری» اثر دکتر رسول جعفریان پاسخگوی این پرسش است که شیعیان ری، دربارۀ میراث شیعی چه کردند و چه سهمی دارند.
اثر جعفریان تنها گزارشی از روایات یا عقاید نیست، بلکه با تحلیلهای دقیق تاریخی، منازعات مذهبی و تحولات فکری را بررسی میکند.
سال ۱۴۰۴ شمسی برابر است با سیاُمین سال تأسیس «کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران» در شهر قم. آنچه در کتاب «سال سی» آمده، مقالات و مجموعهای است ارزشمند که میتواند سندی در تاریخ کتاب و کتابخانه باشد.
امروز خیلی خوششانس بودم که یکمرتبه آقای استاد عنایتالله مجیدی را در کتابخانۀ مرکزی دانشگاه تهران دیدم. خیلیخیلی خوشحال شدم. سالها بود خدمت این بزرگمرد اهل کتاب و کتابخانه نرسیده بودم.
کتاب نامههای منوچهر ستوده به ایرج افشار به کوشش محمدافشین وفایی منتشر شده است. رسول جعفریان درباره بخشی از این کتاب یادداشتی منتشر کرده است.
میگویند و نادرست هم نمیگویند که تاریخ گزارش حوادث گذشته است. اما همه حوادث گذشته تاریخی نیستند و مورخ آنها را گزارش نمیکند. چه حوادثی تاریخیاند؟
خواستهاید درباره بازگشت دکتر رسول جعفریان به کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران بنویسم. نخست امیدوارم همانند دوره پیشین با دشواریهای عدیده روبهرو نشود. در دور یکم برگهای به عنوان حکم گرفت با برنامه اما بیبودجه راهی کتابخانه شد.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید