يپرم خان ارمني، كه فردي قسي القلب و بيرحم بود در حدود سال 1244 ش (1865 م) در توابع گنجه در ارمنستان به دنيا آمد. در 22 سالگي قصد عزيمت به عثماني را داشت اما دستگير و به سيبري تبعيد شد. سه سال بعد، از سيبري فرار كرد و به ارمنستان بازگشت. در 1280 ش به تبريز و سپس گيلان رفت و به همراه سپاهيان محمد ولي خان تنكابني، سپهدار اعظم، براي فتح تهران حركت كرد.
علامه شيخ محمدتقي شوشتري (تستري) فرزند شيخ محمدكاظم در سال 1281 ش (1320 ق) در خانوادهاي كه سه قرن پرچمدار علم و فقه شيعه بودهاند در شهر نجف اشرف ديده به جهان گشود. وي در 7 سالگي به شوشتر رفت و پس از پشت سر گذاشتن مقدمات، در حوزه درس سيدعلي اصغر حكيم، سيدمهدي آل طيب و سيدمحمدتقي شيخالاسلام به مقام والاي اجتهاد رسيد. علامه شوشتري پس از مدتي تاب تحمل حكومت جور رضاخان پهلوي را نياورده و در سال 1314 شمسي به عتبات عاليات مشرف شد و تا سقوط رضاخان پهلوي در آنجا به تأليف و تدريس مشغول بود. زندگي وي نشانهاي از زندگي علماي گذشته و زهد و تقوي و ورع او يادآور ايمان و تقواي صحابه امامان بود. قناعت بسيار و دل نبستن به زخارف دنيا، عشق به ائمه اطهار(ع)، شوق به مطالعه و نگارش و تَقيد به نوافل يوميه و نماز شب،
يوهان گوتْليپْ فيخْتِه يا فيشْتِه فيلسوف نامدار آلماني در 19 مه 1762م در آلمان به دنيا آمد. وي از كودكي داراي هوش و حافظهاي فوقالعاده بود، به همين دليل مورد توجه يكي از اشراف قرار گرفت و در پرتو حمايت او، به تحصيل در رشته الهيات پرداخت. فيخته در اين هنگام با آثار و افكار امانوئل كانت، فيلسوف بلند آوازه هموطنش آشنا شد و تاثير فراواني از او گرفت. فيخته پس از چندي به تدريس در دانشگاه پرداخت و رهبري مكتب ايدهآليسم جديد آلمان را پذيرفت.
صفحه اول روزنامه های امروز دوشنبه 28 اردیبهشت
مراسم رونمایی از تندیس استاد ایرج افشارساعت 9:30 روز یکشنبه 28اردیبهشت ماه 1393، در محل دائرةالمعارف بزرگ اسلامی با حضور جمعی از پژوهشگران، اندیشمندان و فرهیختگان کشور برگزارشد. آنچه در زیر میخوانید متن کامل سخنرانی دکتر محمد افشین وفایی از شاگردان استاد ایرج افشار است.
گروهی از زنان ایتالیایی به نمایندگی از سایر زنان این کشور از پاپ فرانسیس رهبر مذهبی کاتولیک ها خواستند در مورد تجرد کشیشان کلیسای کاتولیک تجدید نظر کند.
دکتر ولایتی بر ضرورت تبیین نقش مسلمین در پیشرفت علوم زیستی تأکید کرد و گفت: در برخی از آثار نگاشته توسط دانشمندان جهان اسلام مواردی وجود دارد که غربیها بدون هیچگونه اشاره به سابقه نگارش این آثار علمی، عیناً آن را کپی برداری کرده و به نام خود و بدون ذکر مأخذ و منبع منتشر کردهاند.
ضیاء موحد میگوید همه تقصیرها را نباید به گردن دولت انداخت چون دولت هم با افراد ذینفوذی روبروست که اگر دستشان برسد جلوی چاپ دیوان حافظ و سعدی و مولانا را هم میگیرند.
نشست بررسی تاثير آيين هندي بر داستانهاي سیمین دانشور با حضور جمال میرصادقی و محمود دولت آبادي در خانه هنرمندان ایران برگزار میشود.
رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی گفت: منتظر نباشیم که فرنگیها بیایند فرهنگ ما را به دستمان بدهند.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید