بلندپرواز و اندکی جنونزده که ساکت کردنش تقریباً غیرممکن است، ژیژک کسی است که همین که از خواب بر میخیزد دربارهی تحلیل روحی ـ روانی سخن میگوید و بعد دربارهی صیهونیسم سخنوری میکند. بهعنوان یک روشنفکر فعال آتشینمزاج به نظر میرسد که در آن واحد در شش نقطهی این سیاره حضور دارد درست بهمانند سقراطی که داروهای انرژیزا مصرف کرده باشد. روزش ممکن است با ملاقات با جولیان آسانژ در سفارتخانهی اکوادور آغاز و به نامه نوشتن در حمایت از یکی از اعضای زندانی گروه «پوسی رایت» ختم شود.
بنابراین «چرخش استعاری» آن چنان که توسط وایت و انکراسمیت صورتبندی شده است، به عنوان یک فلسفهی تاریخ نامناسب است و تحلیلهایی بهتر و متناسبتر با عمل تاریخ میباید جای آن را بگیرند. چنین تحلیلهایی باید وجوه استعاری و نظری را هم در پژوهش و هم در روایت به رسمیت بشناسند و از مفهومی از استعاره بهره گیرند که صادق یا کاذب بودنِ گزارههای استعاری را تعیین کند.
گویای خلاقیت میرعماد، تحریر ترکیبات و مفردات اوست که بعضی کلمات را اگر از غیر پنجة سحار او سر میزد، هیچ طبع حساسی آن را نمیپذیرفت؛ در صورتی که او مفردات ناهماهنگ ترکیبها را به صورتی در کنار هم اجرا مینماید که نه تنها از ناموزونی خبری نیست، بلکه به اندازهای زیبا و راهگشاست که چشم بیننده را خیره میسازد و هنوز هم پس از انقراض صوری شیوة او و سیر تکاملی چهارصدساله خوشنویسی نستعلیق، بیشتر استادان مسلّم از اجرای آن، حتی در سبک و سیاق مخصوص به خود عاجزند؛ زیرا برداشت شاگردان میر از ارائة باز مکتب میرعماد با برداشت این افراد از تعلیمات برگرفته استادان خود بسیار متفاوت است.
عصر چهارشنبه ، نهم دی ماه سال یکهزار و سیصد و نود چهار، بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار با همکاری مجله بخارا و بنیاد ملت اولین شب از مجموعه ادبیات تطبیقی را با اختصاص آن به فروغ فرخزاد و سیلویا پلات برگزار کرد . علی دهباشی ضمن تشکر و قدردانی از اساتید ارجمند ، نویسندگان و مترجمانی که در شبی دیگر از شبهای بخارا حاضر شده اند ، از آغاز پرداختن به ادبیات تطبیقی در سلسله شب های بخارا گفت
دکتر حسن عشایری متولد سوم فروردین سال 1320 شهر تبریز است. وی دکتری در رشتۀ مغز و اعصاب ، از دانشگاه علوم پزشکی ایران – دانشکدۀ علوم و توانبخشی دارد. حسن عشایری تحصیلات ابتدایی خود را در دبستان «رشدیه» تبریز شروع کرد. با پایان این دوره به دبیرستان فردوسی رفت و تا کلاس یازدهم را آنجا گذراند و دیپلم خود را از دبیرستان شمارۀ یک «هدف» تهران گرفت. سپس برای ادامۀ تحصیل به آلمان غربی مهاجرت کرد و به مدت بیست سال به تحصیل دررشتۀ علوم مغز و اعصاب (نورولوژی) پرداخت و در بخش روانپزشکی موفق به اخذ درجۀ دکتری گردید.
علی ورامبنی: نسبت روشنفكر با مردم و نسبتش با سياست (قدرت)، دو رابطهاي است كه در واقع وضع و حال روشنفكر را مشخص ميكند. يا حتي وراي آن، اينكه با توجه به اين وضع و حال و جايي كه ايستاده است ميتوان شخصي را روشنفكر ناميد يا خير؟ رويكردها نسبت به هر دو رابطه متفاوت است و گاهي متناقض. بعضي معتقد هستند كه روشنفكر بايد منفك از مردم و قدرت به نقد هر دو بپردازد. عدهاي ميگويند كه روشنفكر بايد زبان حال ملت در برابر دولت باشد. بعضي هم با تأسي از افلاطون و نظريه فيلسوف- شاه اعتقاد دارند كه روشنفكر بايد در لايههاي سياستگذاري و تصميمگيري رسوخ كند. مدافعان هر كدام از اين نظريهها هم، صغري و كبريها و نتيجهگيريهاي خاص خود را دارند. با مصطفي ملكيان پيش از اين راجع به نسبت روشنفكر و مردم صحبت كرده بودم. وي تعريف خاص خود از روشنفكر را دارد. روشنفكر از نگاه او كسي است كه بايد داور مردم باشد
مراجع عظام تقليد با صدور بيانيه اين اقدام وحشيانه را به شدت محكوم كردند و سازمانهاي اسلامي در پاكستان، لبنان و يمن نيز اعدام رهبر شيعيان عربستان را آغازي بر پايان آل سعود دانستند. همچنين علماي اهل سنت كشورمان از اقدام وحشيانه رژيم سعودي ابراز انزجار كردند.
سحر آزاد:نصرتالله مسلمیان کم گفتوگو و البته در این سالها کم هم نمایشگاه برگزار میکند، این را خودش نیز میگوید و در پرانتز اضافه میکند «به نشانه اعتراض». او یکی از همان نقاشان آرمانخواه اواخر دهه ٥٠ و اوایل دهه ٦٠ است که برخلاف برخی از همنسلهایش همچنان بهدنبال آرمانخواهی است. این را نهتنها در آثارش بلکه در روشی که برای انجام فعالیتهایش نیز انتخاب کرده، میتوان دید. او یکی از نقاشان مطرح معاصر است که از چندینسال قبل تدریس در دانشگاه را به دلیل نبود شرایط مناسب آموزشی کنار گذاشت و این راه را در یک مؤسسه خصوصی ادامه داد. او با وجود رسانههای جدید هنوز به نقاشی وفادار مانده است. او که متولد ١٣٣٠ در سلماس و دارای مدرک کارشناسی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است، نهتنها در انتخاب تکتک کلماتی که قرار است در گفتوگو منتشر شود، بلکه در انتخاب گالریهایی هم که قرار است آثارش در آنها به نمایش گذاشته شوند، وسواس دارد. آخرین نمایشگاه او با عنوان «آرمانخواهی و نقاشی» در سال ٩٢ در گالری بوم برگزار شد. یکی از دغدغههایی که او همیشه بر آن تأکید دارد هویت یا به تعبیر خودش «بحران هویت» بهدنبال ورود مدرنیته است. همین موضوع، بهانهای برای گفتوگوی ما شد:
آیدین آغداشلو یکی از شناخته شده ترین هنرمندان عرصه تجسمی است،این هنرمند پیشکسوت تاکنون نمایشگاه های انفرادی متعددی برگزار کرده است که نمونه آن سال گذشته در گالری« اثر» بود و تمام آثار او در این نمایشگاه به فروش رفت. آغداشلو بعد از این نمایشگاه اعلام کرد که برای یک سفر به خارج از کشور می رود،حالا این هنرمند معاصر به ایران بازگشته است تا درباره موضوع هویت و هنرمند با ما به گفت وگو بنشیند.
اين کتاب درصدد ارائه خوانشي تازه از آلتوسر نيست و به طور کامل هم ساختاري تاليفي ندارد، بلکه ترکيبي از تأليف / ترجمه است. با توجه به اهميت آلتوسر براي فهم انديشههاي پساساختارگرايي و پسامدرن و جايگاه پراهميتي که وي براي انديشههاي معاصر دارد، شرح مفاهيم اصلي انديشه او براي جامعه فکري ايران ضروري است.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید