زندگانی میرزای نائینی/ آیت الله دکتر احمد بهشتی

1392/11/19 ۰۷:۴۵

زندگانی میرزای نائینی/ آیت الله دکتر احمد بهشتی

میرزا محمد حسین فرزند عبدالرحیم در شهر تاریخی نائین- در سال 1273 یا 1277 قمری بنا بر اختلاف اعیان الشیعه محسن الامین و نقباء البشر آغا بزرگ تهرانی به دنیا آمد.

میرزا محمد حسین فرزند عبدالرحیم در شهر تاریخی نائین- در سال 1273 یا 1277 قمری بنا بر اختلاف اعیان الشیعه محسن الامین و نقباء البشر آغا بزرگ تهرانی به دنیا آمد.
خانواده او در خطه نائین موقعیت ممتازی داشت. پدر و اجدادش اهل علم و ملقب به «شیخ الاسلام» بودند.
او نوجوانی خود را به تحصیل علم گذرانید. در هفده سالگی به اصفهان آمد و تحت سرپرستی زعیم دینی مردم اصفهان مرحوم شیخ باقر اصفهانی- که پشتیبان خاندان نائینی بود- قرار گرفت.
طی هفت سال اقامت در اصفهان از درس اصول میرزا ابوالمعالی کلباسی و فقه شیخ محمدباقر اصفهانی و فلسفه و کلام جهانگیر خان قشقایی و هزار جریبی و آقا نجفی بهره برد.
پس از آن به سامرا رفت و به حلقه درس میرزای شیرازی که قبله طلاب پرتلاش بود، پیوست و کم کم موقعیت ممتازی کسب کرد.
او در خلال این دوران، تنفری شدید نسبت به استبداد پیدا کرد و این روحیه استبداد ستیزی او در جای جای کتاب تنبیه الامة و تنزیه الملة او متجلی و متبلور است. شجاعت و اقتدار استادش شیخ محمد باقر اصفهانی این روحیه را در او پدید آورده بود.
نائینی یانزده سال در سامرا اقامت داشت و از محضر استادش بهره وافی گرفت و نیز در جریان مبارزات سیاسی میرزا و تحریک تنباکو یار و مددکار و پشتیبان وی بود.
پس از آن، نائینی به نجف آمد و به لحاظ علمی و سیاسی موقعیت ممتازی کسب کرد و در طیف روحانیت و مرجعیت پشتیبان نهضت مشروطیت قرار گرفت و همراهی آخوند خراسانی و مازندرانی را شیوه پسندیده خود قرار داد و قطعاً افکار و اندیشه های سید جمال الدین اسد آبادی نیز در ساختار اندیشه های سیاسی و اصلاح طلبانه او مؤثر بود. (1)
از مشکلات بزرگ حوزه نجف، اختلاف بود. طیف آیة الله محمد کاظم خراسانی پشتیبان و طیف آیة الله یزدی مخالف مشروطیت بود. قطعاً در تلاقی و تضاد این دو طیف، اندیشه های هر روحانی اصلاح طلبی، ورزیدگی پیدا می کرد و نائینی از این حیث، بیش ترین آمادگی را به دست آورد.
ثمره ورزیدگی فکری و بینش سیاسی نائینی کتاب «تنبیه الامة و تنزیه الملة» است که بیانگر اندیشه سیاسی اوست و کتاب حاضر راه آشنایی با آن را هموار کرده است.
معلوم نیست نائینی تألیف کتاب را کی آغاز کرده و چه موقع به پایان برده است؛ ولی بدون شک، کتاب را پس از مهاجرت به نجف و هم زمان با نهضت مشروطه تألیف کرده است و از آن جا که تاریخ تقریظ آیة الله خراسانی و آیة الله مازندرانی ربیع الاول سال 1327 است، می توان تا حدودی به تاریخ تألیف کتاب پی برد و این، دو سال قبل از ارتحال مرحوم آیة الله خراسانی و یک سال قبل از ترور مرحوم آیة الله بهبهانی به دست عوامل سید حسن تقی زاده بود.
در این زمان مجلس تشکیل شده بود و مخالفت با نهضت چه از طریق سکولارهای روشنفکر نما و چه از طریق روحانیتی که مشروطه را غیر مشروع می دانست، حساسیت ویژه ای داشت.
نائینی هم در علم اصول برازندگی و درخشندگی داشت و هم در تبیین مبانی شرعی مشروطیت.
او به سال 1356 قمری در نجف اشرف در گذشت و مجاهدان راه دین و آزادی و مردم سالاری دینی را در غمی عمیق فرو برد. روانش شاد و یاد و نامش جاویدان باد.
اهواز- بهمن 1381
احمد بهشتی
 

پی نوشت ها :

1. با استفاده از فصل اول و دوم کتاب استبداد ستیزی به قلم توفیق السیف، ترجمه محمد نوری و حسنعلی نوری ها و محمد نصر و علی زاهدپور، نشر کانون پژوهش، اصفهان 1379.

منبع مقاله :
بهشتی، احمد؛ (1382)، اندیشه سیاسی نائینی، قم: مؤسسه بوستان کتاب، مرکز چاپ و نشر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: