فرهنگ املایی خط فارسی در کتاب هفته بررسی شد

1385/9/26 ۰۳:۳۰

فرهنگ املایی خط فارسی در کتاب هفته بررسی شد

شصت و یکمین شماره از نشریه "کتاب هفته " با مطلب ویژه ای درباره فرهنگ جدیدالانتشار املایی خط فارسی به پیشخوان آمد .



شصت و یکمین شماره از نشریه "کتاب هفته " با مطلب ویژه ای درباره فرهنگ جدیدالانتشار املایی خط فارسی به پیشخوان آمد .
هفته نامه فرهنگی و اطلاع رسانی " کتاب هفته " به صاحب امتیازی موسسه خانه کتاب ایران و سردبیری پدرام پاک آیین در 32 صحه و با بهای 100 تومان منتشر شد.
در این شماره از کتاب هفته می خوانیم : مذاکرات معاون فرهنگی وزارت ارشاد با وزیر فرهنگ پیشین چین ، نویسندگان پکن در راه تهران ، زئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی : کتابهای نویسندگان قدیمی به اینترنت می آید ، وضعیت معرفی کتابهای سینمایی در رسانه ها : کتابهای سینمایی پشت گیشه خاک می خورند ، موفقیت سینمای ایران مدیون کتابهای سینمایی اس یا برنامه های نقد تلویزیون ؟ و افشای صهیونیسم در صدر پر فروش ترین های کتاب جهان .
گفت و گوی ویژه این مشاره از کتاب هفته به دکتر علی اشرف صادقی اختصاص دارد ، وی عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی است و با این نشریه در مورد فرهنگ املایی خط فارسی که به تازگی منتشر شده مصاحبه کرده است . این مطلب با عنوان فارسی را زیبا بنویسم در صفحه 10 به چاپ رسیده که بخشی از آن را با هم مرور می کنیم : " دیگر نیازی به تصحیح فرهنگ معین نیست ما در حال نوشتن فرهنگ لغات بسیار وسیع تری هستیم . "
" فرهنگ املایی خط فارسی "عنوان کتابی به قلم دکتر اشرف صادقی وزهرا زندی مقدم است که هفته گذشته از سوی فرهنگستان زبان و ادب فاسی چاپ و منتشر شده است . از آنجا که اهل قلم اعم از محققان ، شاعران و نویسندگان، روزنامه نگاران و ویراستاران و...هنگام نوشتن کلمات مرکب و مشتق و بعضی کلمات دو املایی یا سه املایی دچار تردید می شوند ، فرهنگستان راه چاره را در آن دید که دست به انتشار فرهنگ املایی مبتنی بر قواعد دستور خط فارسی بزند و املای کلماتی را که در این دستور به عهده سلیقه افراد گذاشته بود تا جای که امکان دارد قاعده مند سازد ، یا شیوه مرجع خود را پیشنهاد دهد ، به همین دلیل ، گروه دستور زبان فارسی مجموعه ای از کلمات رایج فارسی امروز را با قواعد دستور خط فارسی منطبق و اقدام به انتشار آن کرد . منبع: خبرگزاری مهر


خان احمدی
نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: