گنجینه نسخه های خطی ؛ میراث فرهنگی مشترک ایران و پاکستان

1385/9/26 ۰۳:۳۰

گنجینه نسخه های خطی ؛ میراث فرهنگی مشترک ایران و پاکستان

آنچه در پی می آید یادداشتی به قلم عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و رئیس مرکز تحقیقات فارسی ایران و پاکستان با موضوعیت "نسخه های خطی " است .



آنچه در پی می آید یادداشتی به قلم عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و رئیس مرکز تحقیقات فارسی ایران و پاکستان با موضوعیت "نسخه های خطی " است .
دکتر نعمت الله ایران زاده در آغاز مقاله ای که در اختیار گروه فرهنگ و ادب خبرگزاری مهر قرار داده ، آورده است : مانایی و فروغ فرهنگ های بشری به ژرفا و گستردگی دانش ها و معارف انسانی و آثار علمی ، هنری و ادبی خردمندان ، عرفا و ادبا بازبسته است .
از روزگار خویش ندانم جز این قدر خوابم زیاد رفته و تعبیرم آرزوست
بی اعتنایی به دستاوردهای علمی پیشینیان و غفلت از تجربه های ارزشمند گذشتگان ، بی گمان به گسست فرهنگی و تاریخی و هویتی منجر خواهد شد .
با درنگ در آیینه تمام نمای هستی فرهنگی ، می توان در دنیای امروز از خویشتن خویش پرسش های بنیادین کرد و افق های دوردست را در نوردید و با استواری به تعامل با جهان امروزی پرداخت . در آیینه تمدنی و فرهنگی آن گاه می توان ، تمام قد به نظاره نشست که نخست موزون و معتدل در برابر آینه بایستیم و سپس زنگار برنشسته بر رخسارش را بروبیم و گرنه چهره خود را در هم و برهم خواهیم دید .
آینه چون نقش تو بنمود راست خود شکن ، آئینه شکستن خطاست
نسخه های خطی ، میراث مکتوب ارزشمندی است که از نیاکان دانشمند و اهل ادب و بصیرت به ما ارزانی شده است . مطالعه و بررسی دقیق میراث نسخه های خطی ، جنبه های زندگی اجتماعی - سیاسی و گرایش های فکری - عقیدتی و فراز و فرود تحولات فرهنگی ، هریک از دوره های تاریخی را نمایان خواهد ساخت .
در گذشته ، پایگاهها و مراکز اصلی دانش شناسی و اطلاع رسانی و خرد ورزی و تجربه اندوزی عبارت بودند از :
الف ) نظامیه ها ، مدرسه های دینی ، مکتب خانه ها و کتابخانه ها
ب ) دربار امرا ، حاکمان و امیران

وجود شمار کتابخانه ها و نسخه های خطی در یک منطقه جغرافیایی فرهنگی ، مولفه بسیار تعیین کننده در مطالعات جامعه شناختی است که میزان رشد و بالندگی یک ملت را در گسترده تاریخ نمایان می سازد
. پاکستان یکی از مهم ترین مراکزنسخه های خطی جهان اسلام است از این حیث درخوراعتناست . درپاکستان 620 کتابخانه شناسایی شده است و آمار نسخه های خطی موجود درکتابخانه های پاکستان به بیش از150 هزارنسخه تخمین زده شده است . این آمار بدون در نظر گرفتن گنجینه هایی است که هنوز درپستوها و نهان خانه های میراث بران در حجاب مانده است .
مهم تربن مراکز نگهداری نسخه های خطی در پاکستان عبارتند از :
آرشیو ملی پاکستان ، کتابخانه ملی پاکستان ، مرکز تحقیقات فارسی ایران و پاکستان ، کتابخانه مرکزی بهاولپور ، دانشگاه سند جام شورو ، انجمن ترقی اردو ، کتابخانه عمومی پنجاب ، کتابخانه مرکز دانشگاه پنجاب ، کتابخانه مسعود جهندیر در میلسی ، کتابخانه تالپوران در حیدر آباد سند ، اسلامیه کالج دانشگاه پیشاور و...
بسیاری از کتاب های تاریخی معتبر - که میراث مکتوب مشترک ایران و شبه قاره است - در این منطقه تالیف شده است . بر پایه این پژوهشی ، 68 اثر ارزشمند در زمینه تاریخ مشترک روابط فرهنگی ایران و شبه قاره در این منطقه نگارش شده است ؛ به ذکر نام چند کتاب بسنده می کنیم :
اکبرنامه : ابوالفضل بن شیخ مبارک ؛ آیین اکبری ؛ ابوالفضل ؛ تاریخ سند : محمد معصوم ؛ تاریخ فرشته : محمد قاسم هندوشاه ؛ ماثر الامراء ؛ صمصام الدوله شاه نوازخان .
فرهنگ های فارسی بخش دیگری ازامتیازات مشترک جاودان حائز اهمیت است . در این منطقه تالیف 137 فرهنگ ، شناسایی و فهرست شده است ، از جمله قدیمی ترین این فرهنگ ها :
فرهنگ قواس : تالیف محمد فخرالدین مبارک شاه ، 695-715 هجری و دستورالافاضل تالیف مولانا رفیه دهلوی ، 743 هجری ، شایسته نام اند .
شعر فارسی ، از ابوالفرج رونی تا به امروز ، در شبه قاره به حیات ادبی خود ادامه داده و بسیاری از شعرای فارسی گوی ایرانی به برکت ادب پروری مردمان شبه قاره دراین خطه معارف پرور ، ذوق خود را شکوفاتر ساخته اند . تنها در فاصله زمانی 907 ه . ق تا 1135 ، در دوره صفویه ، تعداد شاعرانی که از ایران به شبه قاره هند آمده اند 745 نفر نقل شده است . تالیف تذکره های متعدد در شبه قاره هند بر این موضوع دلالت می کند . در یک بررسی ، فهرست 115 تذکره فارسی ذکر شده است ؛ فقط به تذکره مجمع النفایس سراج الدین علی خان آرزو ، تالیف 1164 ه . ق /1751 م اشاره می کنیم که در برگیرنده شرح حال 1750 شاعر و 40 هزار بیت منتخب از شعر فارسی است .
خدمات شاعران این دیار به فرهنگ مشترک ایران و پاکستان هم در خور توجه است ؛ برخی از این شاعران به چند زبان فارسی و محلی شعر سروده اند از جمله : عبداللطیف بتهایی ، سچل سرمست ، بابا فرید گنج شکر ، شاه حسین ، سلطان باهو ، میان محمد بخش ، بله شاه مرقد به رومی ، رحمان بابا ، جام درک ، طوق علی مست ، خواجه غلام فرید ، سائین احمد علی ، غالب دهلوی و علامه اقبال لاهوری .
در شبه قاره اهتمام به تالیف آثار برجسته علمی ، ادبی و فرهنگی کمتر از ایران نبوده است ؛ چند مثال : کشف المحجوب هجویری ، نخستین کتاب عرفان نظری به زبان فارسی در قرن پنجم در این منطقه تالیف شده است .
در کتابخانه های شبه قاره 416 نسخه از حافظ نگهداری می شود که قدیمی ترین آنها نسخه ای است که به سال 850 ه.ق کتابت شده و در کتابخانه آقای جی معین الدین در لاهور وجود دارد .
-آمار نسخه های خطی شناسایی شده از آثار سعدی در شبه قاره به 1164 نسخه می رسد ، نتیجه بررسی زبان نسخه های خطی در 275 کتابخانه نشان می دهد : 60 درصد این آثار به فارسی ، 25 درصد عربی ، بقیه به زبان های اردو ، سندی ، پشتو ، بلوچی ، سنسکریت و غیره بوده است .پیش از این در چهارده مجلد فهرست نسخه های خطی فارسی کتابخانه های پاکستان ، به همت مرکز تحقیقات فارسی ایران و پاکستان چاپ و اخیرا فهرست و مشخصات 17265 نسخه خطی موجود در گنجینه نسخه های خطی کتابخانه گنج بخش مرکز تحقیقات فارسی ایران و پاکستان منتشر شده است .
فقط این فهرست به وجود 26610 نسخه خطی ما را راهنمایی می کند . از این تعداد 13687 نسخه به زبان فارسی و بقیه به زبان های دیگر است . از بعضی نسخه ها و در برخی موضوعات چندین نسخه وجود دارد که دلیلی است بر شهرت پدید آورنده و تاثیر گذاری معنوی آن اثر در اذهان مردم ، مباحث فقه ، تفسیر قرآن پاک ، آثار بزرگان ادب ( سعدی ، مولوی، حافظ و جامی ) ، عرفان ، طب ، قصه و داستان ، انشاء وترسل ، فلسفه ، منطق و حکمت اسلامی از برجسته ترین موضوعات نسخه های خطی گنجینه گنج بخش است که زمینه های مشترک فکری و فرهنگی را نشان می دهد .
بنابراین شناخت درست گذشته فرهنگی ، چراغی فرا راه ما برای رسیدن به آینده معنوی درخشان خواهد بود . پیام اقبال بر بازخوانی و فهم متون و فکر واندیشه راستین درگوش جانمان طنین انداز است :
حلقه گرد من زنید ای پیکران آب و گل آتشی در سینه دارم از نیاکان شما
خبرگزاری مهر


خان احمدی
نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: