آغاز سي و ششمين سال انقلاب/نجفقلي حبيبي

1392/11/12 ۰۸:۴۹

آغاز سي و ششمين سال انقلاب/نجفقلي حبيبي

ز سي‌و ششمين سال پيروزي انقلاب اسلامي را گرامي مي‌داريم و به روان پاك همه كساني كه براي پيروزي آن زحمت كشيدند و امروز در ميان ما نيستند درود مي‌فرستيم. به روان پاك شهيدان انقلاب اسلامي و شهيدان جنگ تحميلي و امام شهيدان رهبر كبير انقلاب اسلامي امام خميني (ره) سلام مي‌كنيم

آغاز سي‌و ششمين سال پيروزي انقلاب اسلامي را گرامي مي‌داريم و به روان پاك همه كساني كه براي پيروزي آن زحمت كشيدند و امروز در ميان ما نيستند درود مي‌فرستيم. به روان پاك شهيدان انقلاب اسلامي و شهيدان جنگ تحميلي و امام شهيدان رهبر كبير انقلاب اسلامي امام خميني (ره) سلام مي‌كنيم و از خداي بزرگ درجات عالي براي آنان مي‌خواهيم. دهه فجر انقلاب اسلامي و سال‌هايي كه بر آن گذشته فرصتي است تا به اصل انقلاب اسلامي و دستاوردهاي آن و وظايف خود در قبال آن بينديشيم. در اين يادداشت به چند نكته اشاره مي‌كنم:1- انصافا ملت بزرگ ايران در تمام اين سال‌ها به ‌رغم مشكلات بسيار به انقلاب وفادار مانده و همچنان براي موفقيت آن از هيچ كوششي دريغ نكرده‌اند و اين امر بر متوليان امور و مسوولاني واجب است كه قدر ملت را بدانند و در مسير خواست ملت و انقلاب كوشش كنند.2- انقلاب سه شعار اساسي داشت كه عبارت بودند از: استقلال، آزادي و جمهوري اسلامي. مفهوم «استقلال» اين بود كه اين نظام از تحت سلطه خارجي‌ رها شود و بر پايه منافع ملي به عنوان يك كشور و نظام مستقل با جهان تعامل كند و مفهوم «آزادي» اين بود كه ملت انقلابي و نظام اسلامي از سلطه استبداد داخلي آزاد شود و شعار «جمهوري اسلامي» اين معني را بيان مي‌كرد كه نظام حاكم بر ايران انقلاب اسلامي، جمهوري است نه سلطنتي و نه خودكامه و ديكتاتوري و البته با محتواي اسلامي كه قوانين و روابط داخلي و خارجي و حاكميت آن بايد مبتني بر مقررات اسلامي باشد. بر اين اساس قانون اساسي نوشته شد و به تصويب ملت رسيد و در آن هم اصول حاكميت مشخص شد و هم حقوق ملت. اكنون بعد از گذشت سي و پنچ سال از آغاز انقلاب در بخش‌هايي موفق بوده‌ايم و در بخش‌هايي ناموفق. تاكنون در قالب جمهوري اسلامي و بر پايه قانون اساسي، دولت‌هايي تشكيل شده است و يازدهمين دولت بعد از پيروزي انقلاب اسلامي، مدت كوتاهي است كه فعاليت خود را آغاز كرده است، چند برنامه پنج‌ساله تنظيم و تصويب شد و برنامه چشم‌انداز كه براي سال 1404 خطوط كلي پيشرفت را مشخص كرده است در معرض عمل ما است. اين برنامه‌ها و چشم‌اندازها و قوانين و خط‌مشي‌ها تا حدودي مشخص است و البته يك موفقيت محسوب مي‌شود. اما آنچه مايه تاسف است اين است كه در عمل به قوانين برنامه‌يي چندان پايبند نبوده‌ايم.

موارد بسياري را مي‌توان نام برد كه در آنها اعمال سليقه مديران و دولت‌ها بيش از برنامه مورد توجه بوده است به طور مثال در دولت‌هاي نهم و دهم آشكارا بسياري از اصول مهم برنامه‌هاي مصوب به دلخواه متوليان تغيير يافت و در نتيجه ما نتوانستيم به جايگاه پيش‌بيني شده برسيم. اخلاقيات جامعه بر اثر اخلاقيات مورد علاقه دولتمردان دچار لغزش‌هاي فراوان شد. افزايش جرايم مختلف و به‌خصوص تخلفات مالي و آلودگي‌هاي اقتصادي به صورت تهديدكننده‌يي ظاهر شد. آزادي‌هاي اجتماعي و سياسي تابع سليقه متوليان قبض و بسط پيدا كرد و خسارت‌ها وارد شد و حقوق شهروندي چنان كه شايسته‌ اين نظام بود در موارد متعددي مورد توجه قرار نگرفت و عدالت اجتماعي به‌رغم آنكه شعار آن و صداي آن بلند بود در عمل توفيق چنداني نيافت و در نتيجه گاه‌گاه كوشش شد تا از طريق اعانه و از جمله يارانه خلاها پر شود كه چندان سودمند نيفتاد. در حوزه گسترش سطح آموزش متوسطه و آموزش عالي به لحاظ تاسيسات مادي از قبيل ساخت و تاسيس مدارس و دانشگاه‌ها و مراكز تحقيقاتي بسيار خوب پيشرفت كرده‌ايم اما به لحاظ نرم‌افزاري و گسترش تحقيقات و پيشرفت و پيشبرد دانش فقط در حوزه‌هاي محدودي موفق بوده‌ايم. به لحاظ در پيش گرفتن رفتارهاي سليقه‌يي و بسته امكان بهره‌دهي دانشمندان كاهش يافته و سالانه تعداد قابل توجهي از نخبگان علمي از كشور كوچ مي‌كنند. مشكل عمده در تمام اين اتفاقات بي‌توجهي به قانون و مجاز بودن حاكميت‌هاي سليقه‌يي يكي از عوامل موثر در اين عقب‌ماندگي‌ها بوده است. يكي از عوامل موثر را بايد ظهور افراطي‌گري دانست كه با ذهن محدود خويش هرچه را خوش مي‌پنداشت عين اسلام تصور و بر جامعه تحميل كرد. اولين آثار اين ظهور افراطي‌گري تقسيم جامعه بود كه زيان‌هاي سختي به پيكره متحد جامعه زد و به تدريج كه قدرت بيشتري مي‌يافت جمعي ديگر را از بدنه جامعه جدا كرد و نيك پيداست كه چنين تفكري هم به وحدت جامعه كه از ضروريات يك حكومت مردمي و جمهوري است و هم با برخورد سليقه‌يي با مسائل و تحميل ديدگاه‌هاي بسته نه‌تنها راه پيشرفت مبتني بر علم و منطق را مسدود مي‌كند بلكه خرافات و جهالت‌ها را در تمام حوزه‌هاي جامعه و از جمله در امور فرهنگي بر جامعه تحميل مي‌كند و چنين بوده است كه ما گاهي راه رشد يافته‌ و خوب در مسير آن قرار گرفته و پيش رفته‌ايم و دوباره گرفتار تنگناها شده و عقب رفته‌ايم. اميدوارم پس از اين همه تكرار بالا رفتن و پايين افتادن‌ها به اين نتيجه رسيده‌ باشيم كه با طرد افراطي‌گري به وحدت جامعه و حركت منطبق با قانون و بر مدار عقل توجه كنيم و در نتيجه عنايت و لطف خدا را شامل خود كنيم كه «الذين جاهدوا فينا لنهدينهم سبلنا»

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: