نامه آخرین رئیس مجلس شورای ملی به امام خمینی

1392/11/8 ۱۲:۴۶

نامه آخرین رئیس مجلس شورای ملی به امام خمینی

جواد سعید، آخرین رئیس مجلس شورای ملی طی نامه‌ای ورود حضرت امام خمینی (ره) را به کشور تبریک گفته است که سند این نامه در مرکز اسناد مجلس موجود است.

 

جواد سعید، آخرین رئیس مجلس شورای ملی طی نامه‌ای ورود حضرت امام خمینی (ره) را به کشور تبریک گفته است که سند این نامه در مرکز اسناد مجلس موجود است.

کارشناس مسئول مرکز اسناد کتابخانه مجلس شورای اسلامی با اعلام این خبر گفت: به تازگی از میان اسناد متفرقه بایگانی راکد مجلس شورای اسلامی سندی استخراج گردیده است، که طی آن جواد سعید، آخرین رئیس مجلس شورای ملی ورود حضرت امام خمینی (ره) را به کشور تبریک و تهنیت گفته است.

وی افزود: دکتر جواد سعید در دوره بیست و یکم مجلس به نمایندگی از مردم ساری به مجلس شورای ملی راه یافت و به مدت چهار دوره نماینده و ده سال نیز نایب رئیس بود.

مظفری گفت: وی در تشکیل کانون مترقی و حزب ایران نوین مشارکت داشت و معاون اجرایی حزب ایران نوین و عنصر فراکسیون پارلمانی این حزب بود که پس از انحلال حزب ایران نوین به عضویت حزب رستاخیز درآمد و مدت کوتاهی نیز دبیرکل این حزب بود.

وی گفت: پس از بالا گرفتن اعتراضات میان نمایندگان موافق و مخالف عبدالله ریاضی و جواد سعید در دوره بیست و چهارم طی مراسم رأی گیری، از 254 رأی حاضرین در جلسه، جواد سعید با 144 رأی در تاریخ 15 مهر 1357 به ریاست مجلس انتخاب شد و عبدالله ریاضی پس از پانزده سال از ریاست مجلس کنار گذاشته شد.

کارشناس مسئول مرکز اسناد کتابخانه مجلس تصریح کرد: در 23 دی ماه 1357 سه روز قبل از فرار شاه، اعضاء شورای ریاست سلطنت معرفی شدند که در میان آنان دکتر جواد سعید نیز حضور داشت.

وی افزود: امام خمینی (ره) یک روز قبل از خروج شاه به مناسبت اربعین حسینی در فرمانی نه ماده‌ای شورای سلطنت را غیرقانونی اعلام کرد و به اعضای آن اظهار نمود که دخالت آنان در امور مملکتی جرم است و بایستی از شورا کناره گیری نمایند. با بازگشت امام خمینی (ره) در تاریخ 12 بهمن 1357 به کشور و در فرودگاه مهرآباد ایشان دولت بختیار را غیرقانونی و غاصب دانسته و سپس در سخنرانی بهشت زهرا غیرقانونی بودن مجلس ملی و سنا را مطرح کرد.

مظفری گفت: جواد سعید رئیس مجلس شورای ملی در روز 17 بهمن ماه در آخرین جلسه علنی مجلس، بازگشت امام خمینی (ره) را تبریک گفت به این مضمون: «بازگشت حضرت آیت الله العظمی خمینی مرجع عالی‌قدر تشیع را به خاک وطن از طرف خود و عموم نمایندگان خوش آمد گفته از درگاه قادر متعال مسئلت می‌نماییم که تشریف فرمایی ایشان برای ملت و مملکت توأم با صلح و صفا باشد. ما عمیقاً معتقد هستیم که باید از طریق مذاکرات و به طور مسالمت‌آمیز مملکت از این بن‌بست خارج شود تا خدای ناکرده از هرگونه درگیری و برخورد که مآلاً برای ملت و مملکت نتایج بسیار اسف‌آوری خواهد داشت جلوگیری شود. از خداوند بزرگ مسئلت داریم که ملت و مملکت ما را در کنف حمایت خود از هر گزندی محفوظ و مصون بدارد.

جمشید مظفری افزود: تصویر سندی که در معرض دید گذاشته شده است، متن نامه جواد سعید به امام خمینی (ره) در خیر مقدم و اعلام خرسندی از حضور ایشان در کشور است که البته امضا ندارد و از میان اسناد مفقود بایگانی راکد مجلس شورای اسلامی استخراج گردیده است.

وی در پایان سخنان خود گفت: وی پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در تاریخ 18 اردیبهشت 1358 در دادگاه انقلاب محکوم به اعدام و اموالش مصادره شد.

 

 

منبع: مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: