توسعه ایران/ سید کاظم موسوی بجنوردی

1392/11/7 ۰۸:۰۲

توسعه ایران/ سید کاظم موسوی بجنوردی

توسعه ایران در سه عرصه تعریف می‌شود: فرهنگی، اقتصادی و سیاسی. در این سه عرصه است که ایران با همه شرایطی که دارد آماده برای توسعه است. این سه عرصه هماهنگ با هم و با اراده و تصمیم ملی و با خواست حکومت و دولت امکان‌پذیر است. در عرصه سیاسی باید با کشورهای جهان و به ویژه با کشورهای پیشرفته تعامل و روابط سازنده داشته باشیم و سیاست مستقل ملی ما می‌باید بر محور اخلاق و منافع ملی پی‌ریزی شود.

 

توسعه ایران در سه عرصه تعریف می‌شود: فرهنگی، اقتصادی و سیاسی. در این سه عرصه است که ایران با همه شرایطی که دارد آماده برای توسعه است. این سه عرصه هماهنگ با هم و با اراده و تصمیم ملی و با خواست حکومت و دولت امکان‌پذیر است. در عرصه سیاسی باید با کشورهای جهان و به ویژه با کشورهای پیشرفته تعامل و روابط سازنده داشته باشیم و سیاست مستقل ملی ما می‌باید بر محور اخلاق و منافع ملی پی‌ریزی شود. در عرصه اقتصادی باید درهای کشور را به سوی خارج، بر پایۀ سیاست ملی و حمایت از تولید ملی و در چارچوبهای بین‌المللی و از طریق شرکتها و بنگاههای بزرگ و در ظروف مرتبط که بال و پرشان جهان را بپوشاند انجام پذیرد. باید اعتماد جهان را به کالاهای ایرانی و روابط تجاری ایرانی که با پوشش اخلاق و اجتناب از دروغ زینت یافته باشد جلب کنیم و در بین ملل بدرخشیم و مردم کشورهای دیگر از داد و ستد با طرفهای ایرانی واهمه به دل راه ندهند. همزمان، ضرورت دارد همه کارگران و مزدبگیران تحت پوشش گسترده تأمین اجتماعی باشند و فرو افتاده‌ای نباشد که در تور حمایتی جامعه قرار نگیرد. این خود یک سنت اسلامی است. راجع به ایجاد اعتماد تجاری داستان خنده‌داری اخیراً به وقوع پیوست و آن این بود که یکی از دوستان از چین جیوه خریده بود که وقتی جعبه را باز کردند به جای جیوه آب در آن بود و بدین شیوه غیراخلاقی است که اعتماد مردم از تجارت با کشور متقلب سلب می‌شود. در هر حال، دروغ و شارلاتانیسم در هر مورد زیانبار و آفت بزرگ ویرانگری است که باید با آن مبارزه کرد. دروغ و شارلاتانیسم وقتی وارد مدیریت کشور می‌شود چنان ارکان آن کشور را ویران می‌کند که بازسازی آن بسی مشکل و پیچده می‌گردد که امیدوارم دولت تدبیر و امید از عهده این کار برآید. همچنین، باید توجه داشت که دروغ و شارلاتانیسم همیشه همراه با فریب و ریاکاری است و بخشی از ساده‌اندیشان را فریب می‌دهد و از اینرو بسیار خطرناک است و از هر جهت آثار سوء بجای می‌گذارد.

در عرصه فرهنگ باید برای برجسته کردن هویت ملی و دینی و برای اشاعه اخلاق و برای دستیابی به منابع تحقیق نهایت اهمیت را قائل باشیم و دولت وظیفه دارد برای این مقاصد برنامه‌ریزی کند و نباید هیچ گروه علمی در دانشگاهها بدون پژوهش ایام را به بطالت بگذارند. باید برنامه‌ریزی دولت به گونه‌ای باشد که امر پژوهش نهادینه و تبدیل به فرهنگ گردد. آموزش باید خود مبتنی بر پژوهش باشد و اساتید دانشگاهها ملزم به پژوهش باشند و اساساً باید این مسأله را جاانداخت که مدرس و استاد دانشگاه بدون پژوهش و ارائه آن در شکل مقاله علمی بی‌معنا می‌باشد و نباید اجازه داد که افراد معمولی و ناتوان در امر پژوهش لباس استادی بر تن کنند و این مقام شامخ را فرو کشند و بی‌اعتبار سازند.

در هر حال باید توجه داشت که سه عرصه فرهنگ و سیاست و اقتصاد باید هماهنگ با هم برای ایجاد شرایط توسعه عمل نمایند و بدین طریق است که ایران در ظروف مرتبط جهانی شکوفائی خود را تحقق می‌بخشد.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: