1392/11/6 ۰۹:۱۵
یک تابلو نقاشی خط از نصرالله افجهای که به گفته خودش برگرفته از شیوه جدید او با نام ریزنویسی است، از سوی موزه متروپولیتن نیویورک خریداری شد. موزه متروپولیتن یکی از معروفترین موزههای دنیاست که از سال 1872 آغاز به کار کرده و بخشی از آن به ارایه مجموعهای از تاریخ اسلام و ایران باستان اختصاص دارد. البته این اولینبار نیست که آثار هنرمندان معاصر ما به گنجینه موزه متروپولیتن میرود. این موزه سالجاری سفارش تابلو نقاشیخطی را به محمد احصایی ارایه کرده بود که این هنرمند، تابلو «رویش» را با تکنیک رنگوروغن روی بوم و در ابعاد ۱۳۵×۱۳۵ سانتیمتر برای آنها خلق کرد اما بهنظر میرسد مسوولان موزه متروپولیتن برای دومینبار در سالجاری از نقاشیخطهای هنرمندان ایرانی استقبال و به همین دلیل اثری از نصرالله افجهای را خریداری کردهاند.
یک تابلو نقاشی خط از نصرالله افجهای که به گفته خودش برگرفته از شیوه جدید او با نام ریزنویسی است، از سوی موزه متروپولیتن نیویورک خریداری شد. موزه متروپولیتن یکی از معروفترین موزههای دنیاست که از سال 1872 آغاز به کار کرده و بخشی از آن به ارایه مجموعهای از تاریخ اسلام و ایران باستان اختصاص دارد. البته این اولینبار نیست که آثار هنرمندان معاصر ما به گنجینه موزه متروپولیتن میرود. این موزه سالجاری سفارش تابلو نقاشیخطی را به محمد احصایی ارایه کرده بود که این هنرمند، تابلو «رویش» را با تکنیک رنگوروغن روی بوم و در ابعاد ۱۳۵×۱۳۵ سانتیمتر برای آنها خلق کرد اما بهنظر میرسد مسوولان موزه متروپولیتن برای دومینبار در سالجاری از نقاشیخطهای هنرمندان ایرانی استقبال و به همین دلیل اثری از نصرالله افجهای را خریداری کردهاند. افجهای در مورد جزییات این تابلو به «شرق» گفت: «این اثر مربوط به سال 1391 است که بهصورت مستقیم از سوی من خریداری نشده چون مالک آن موسسه «مشاوران هنرهای زیبای ٢٨» بود که قبلا تابلو را از من خریده بودند.» او افزود: «ابعاد تابلو 160×160 سانتیمتر است و در آن از شیوه ریزنویسی و انبوهنویسی استفاده شده است. من در سهسال گذشته این شیوه را در کارهای جدیدم بهکار گرفتهام که بسیار مورد استقبال قرار گرفته و سفارشهای زیادی در این زمینه به من پیشنهاد شده است اما از آنجاکه ترجیح میدهم کارم کیفیت لازم را داشته باشد و بهاصطلاح، بازاری نشود، بسیاری از این سفارشها را قبول نمیکنم.» او همچنین گفت که در سال 90 نمایشگاهی از آثاری به همین شیوه را در پاریس برگزار کرده و تمام آثار ارایهشده به فروش رفته است. افجهای در ادامه به احساس خود از نمایش اثرش در موزه متروپولیتن اشاره کرد: «امروزه دنیا به سمت تبدیلشدن به یک کلیت واحد میرود و به همین دلیل همه مردم و فرهنگها در ارتباط با یکدیگر هستند. ما هم نیاز داریم با مردم کشورهای دیگر در ارتباط باشیم و فرهنگ و هنر خود را معرفی کنیم. وقتی موزههای معتبر دنیا آثار هنری ایرانی را نگهداری کنند، مردم دیگر فرهنگها با هنر ما آشنا میشوند و از این بابت خوشحالم که زمینهای برای معرفی هنر ایران فراهم میشود.»
روزنامه شرق
کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید