رويكردي جديد در سفرهاي استاني / محمدجواد حق‌شناس

1392/10/23 ۰۹:۱۴

رويكردي جديد در سفرهاي استاني / محمدجواد حق‌شناس

معمولا در رابطه با نحوه ارتباط مقامات عاليرتبه كشورها با مردم، در هر كشوري قاعده، آيين و تشريفات خاصي حكمفرماست كه اين روند با آداب و رسوم، سنت‌هاي رايج، اخلاق اجتماعي و روانشناسي جامعه ارتباطي معنادار دارد. طبيعتا مردم در جوامع امروز از مقامات ارشد خود انتظار دارند وظايف خطيري كه قانون به آنها محول كرده را به نحو احسن اجرا كرده و در راستاي اعتلا و ارتقاي كشور از هيچ كوششي دريغ نكنند.

 

 

معمولا در رابطه با نحوه ارتباط مقامات عاليرتبه كشورها با مردم، در هر كشوري قاعده، آيين و تشريفات خاصي حكمفرماست كه اين روند با آداب و رسوم، سنت‌هاي رايج، اخلاق اجتماعي و روانشناسي جامعه ارتباطي معنادار دارد. طبيعتا مردم در جوامع امروز از مقامات ارشد خود انتظار دارند وظايف خطيري كه قانون به آنها محول كرده را به نحو احسن اجرا كرده و در راستاي اعتلا و ارتقاي كشور از هيچ كوششي دريغ نكنند. در اين راستا حضور مقامات عاليرتبه در مراسم با حضور مردم يا در مناطقي از كشور علي‌القاعده بايد بر اساس اصول شناخته شده‌يي همچون اصل هزينه و فايده، اصل مديريت زمان و توجه به نيازها و متناسب با وظايف شناخته شده تعريف و تعبير شود. به‌طور مثال در كشور ما روز 22 بهمن ماه به عنوان روز ملي، يادآور پيروزي انقلاب اسلامي ما به رهبري امام راحل (ره) است و در تقويم رسمي و ملي كشور نيز براي تمام آحاد ايران يادآور آن روز است و در جهان هم اين روز را به عنوان روز ملي ايران مي‌شناسند. حضور رييس‌جمهور در اين مراسم كه هر ساله با حضور ميليون‌ها هم‌وطن در سراسر ايران و به ويژه تهران صورت مي‌پذيرد امري شناخته‌شده، متعارف و در چارچوب عرف و عادات جمهوري اسلامي به حساب مي‌آيد و سخنران اين مراسم نيز هميشه رييس‌جمهور بوده است. شايد روز جهاني قدس را نيز از همين مقوله تجمعات بتوان به حساب آورد كه هر ساله در آخرين جمعه ماه مبارك رمضان با حضور ميليون‌ها روزه‌دار در سراسر كشور برگزار مي‌شود. حضور رييس‌جمهور و حتي روساي ديگر قوا در استان‌ها مي‌تواند نشانگر توجه مقامات ارشد نظام سياسي به ساير نقاط كشور باشد. دولت مي‌تواند با اين كار ضمن انجام وظايفش در حوزه‌هاي متبوع با مردم آن سامان ارتباط رودررو برقرار كند. به اين ترتيب فضا براي شناخت عيني و متناسب مقامات عاليرتبه نظام از مناطق مختلف كشور هم فراهم مي‌شود. گرچه تعميق و افزايش شناخت مورد نياز مي‌تواند از ساير مجاري شناخته شده همچون گزارش كارشناسانه مقامات محلي همچون استانداران و فرمانداران و مديران كل استاني يا نمايندگان مجلس و همچنين بازرسان اعزامي به مناطق نيز فراهم شود. اما كاركرد ديگري كه در اين سفرها مورد توجه و تاكيد قرار گرفت، كاركرد تبليغاتي بود كه مي‌توانست بيانگر عمق علاقه و رابطه‌يي باشد كه در اين ديدارهاي مبتني بر شور و احساس بين مسوولان و مردم تعريف مي‌شود. اما اين رويكرد به گونه‌يي مورد توجه و تاكيد قرار گرفت كه ساير وجوه آثار اين‌گونه سفرها را در سايه قرار داد يا به حاشيه راند. در اين شرايط به نظر مي‌رسيد كه در ضمير ناخودآگاه مسوولان به ويژه مسوولان رسانه ملي اين كاركرد بيش از ديگر كاركردهاي اين نوع مسافرت‌ها مورد علاقه و تاكيد بود .متاسفانه اين روند در سال‌هاي اخير به گونه‌يي پيش رفت كه مسوولان محلي اعم از بخشداران، فرمانداران، شهرداران و استانداران، به هنگام سفرهايي كه در قالب سفرهاي استاني سازماندهي مي‌شد مهم‌ترين دغدغه‌شان سازماندهي سفر و چگونگي گسيل مردم از شهرها و روستاها به مركز استان و تداركاتي بود كه علي‌القاعده بايد در اين‌گونه سفرها صورت مي‌گرفت. تعطيلي ادارات، مدارس و مراكز كسب و كار از آسيب‌هايي بود كه در اين سفرها كمتر به چشم مي‌آمد و نهايتا روندي كه شايد در آغاز دولت نهم و دهم به عنوان يك نوآوري و دستاورد مورد توجه قرار گرفت پس از مدتي و با مطالعه دقيق اين سفرها مشخص شد كه بيشتر معطوف به ظاهر و شكل كار بود تا اينكه ديگر ابعاد ماجرا مورد دقت، تامل و آسيب‌شناسي قرار بگيرد.

 

در حالي كه اين روند برخلاف آموزه‌هاي شناخته شده توسط دين اسلام و امام اول شيعيان حضرت علي (ع) بود؛ آنجا كه به هنگام بازديد از مدائن هنگامي كه با استقبال خارج از عرف مستقبلين روبه‌رو شدند تحمل نكرده و آنها را از اين كار منع كرده بودند. حجم مصوباتي كه در اين سفرها بعضا به عنوان مصوبات هيات دولت خبرساز مي‌شد به هيچ‌وجه با تصميم‌گيري مبتني بر كار كارشناسي يا نظام مديريتي هدفمند منطبق نبود. گويا تعداد مصوبات بيش از كيفيت آنها يا سرانجام اجرايي شدن آنها واجد اهميت بود؛ مصوباتي كه خيلي از آنها در دوران هشت ساله حتي آغاز نشد چه برسد به آنكه اتمام آن را مشاهده كنيم. به تعبير آقاي مجيد انصاري معاون پارلماني رييس‌جمهور، اين مصوبات اگر بخواهد اجرايي شود حداقل 16 سال زمان مي‌برد آن هم بدون در نظر گرفتن تورم 40 درصدي كه هر ساله بر كشور و اين پروژه‌ها تحميل مي‌شود. اگر بخواهيم نگاه آسيب‌شناسانه خود را به اين سفرها تسري بدهيم خواهيم ديد كه خيلي از وزرا در سفرهاي استاني اساسا به لحاظ تفهيم موضوعي حوزه وظايف در دولت، شايد حضورشان در آن استان و در آن مقطع از زمان كمكي به شناخت آنها يا تصميم‌گيري درست آنها نكند. لذا انتظار مي‌رود رويكرد سفرهاي استاني در دولت فعلي به سمتي رود كه ضمن حفظ نقاط قوت اين سفرها، از نقاط ضعف آن كاسته و به سمتي هدايت شود كه از بار تبليغاتي آن كم شده و بر ابعاد كيفي آن افزوده شود؛ سفرهايي كه مي‌تواند به جاي اينكه هدف قرار بگيرد تبديل به وسيله شود تا توسعه، رشد، افزايش رفاه و تقويت مديريت در اين مناطق را به دنبال داشته باشد. اميد است زين پس به‌جاي تعطيلي استان‌ها در اين نوع مسافرت‌ها، شاهد آثار مثبت، پربار و كم‌هزينه‌ اين سفرها باشيم تا به اين طريق مردم نتيجه سفرها را در نحوه مديريت و رونق كسب و كار و كاهش تورم، بيكاري و فساد در فضاي اداري و اجتماعي شهرهايشان مشاهده كنند.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: