کتاب چشم‌اندازهای نظری فساد

1394/11/6 ۱۱:۲۶

کتاب چشم‌اندازهای نظری فساد

کتاب چشم‌اندازهای نظری فساد، ترجمه داود حسینی هاشم زاده، محمد فاضلی، هانیه هژیرالسادات، جلیل یاری و ویراستاری خیالت دوگراف، پیتر واخنار، پتریک فون مارافیک در 382 ص.؛ 14/5× 21/5 س.م. در زمستان 1394، با شمارگان 550 نسخه و انتشارات آگاه با قیمت 24000 تومان روانه بازار گردید.



 

کتاب چشم‌اندازهای نظری فساد، ترجمه داود حسینی هاشم زاده، محمد فاضلی، هانیه هژیرالسادات، جلیل یاری و ویراستاری خیالت دوگراف، پیتر واخنار، پتریک فون مارافیک در 382 ص.؛ 14/5× 21/5 س.م. در زمستان 1394، با شمارگان 550 نسخه و انتشارات آگاه با قیمت 24000 تومان روانه بازار گردید.

در دیباچه کتاب هدف پژوهش پیش­رو را اینگونه بیان می­‌کند، همانند بسیاری از معماهای دیگر علوم اجتماعی، درک بهتر خودمان و در این مورد، درک این موضوع است که چرا مردم و سازمان­ها برخلاف آن­چه در ملاعام در مورد آرمان­‌های فرهنگی خود اظهار می­‌کنند، عمل می­‌کنند. اقدامات آن­‌ها آشکارا با آن چه ادعا دارند در دل عزیز می­‌دارند تناقض دارد. این امر تنها در ارجیحت دادن به خود در همه‌­ی امور یا کاملاً بر اساس منافع شخصی عمل­ کردن خلاصه نمی‌­شود. آن­ها بقای جمعی، ثبات و امنیت را حتا بیش­تر عزیز می­‌دارند، و در دنبال کردن خلاصه و محافظت از این ارزش­‌های غایی هدف­مندانه عمل می­‌کنند. آن­ها (در نظر خود) به دلایل خیری باور دارند که استفاده از ابزارهای مسئله­‌دار را (برای خودشان) توجیه می­کنند؛ به پیشرفت­‌ها و ابداعاتی دل می­بندند که با موفقیت از پس هنجارهای دست و پاگیر اجتماعی و نهادهای بازدارنده بر آمده‌­اند؛ و به طور خلاصه خود را روشنفکر می‌­دانند، نه تبهکار، فریب­کار، خبیث یا خودخواه‌انی فاسد در چشم دیگران. هدف اصلی این کتاب طرح رویکردهای نظری­ای است که محققان برجسته­‌ی حوزه مطالعات فساد برای فهم و تبیین علل مسئله‌­ی فساد بیان کرده‌­اند.

رسالت اصلی مباحث نظری مورد بحث در این کتاب باز کردن فهم راه­‌های متفاوت و دیدگاه­‌های نظری است که می­‌توان به موضوع فساد ارتباط داد. تمرکز اصلی متن بر راه­‌های متفاوتی است که از آن طریق محققان دانشگاهی به موضوع فساد نگاه می­‌کنند. پرسش اصلی کتاب این است: دلایل فساد چگونه بررسی شده­اند؟ بخش­های مختلف کتاب را دانشمندان مختلف علوم احتماعی از جمله اس رز- اکرمن اقتصاددان، ویلیام روبینستاین و وام. هاندربام مورخ، هیلر جامعه شناس، ویم هاوسمان وگ. فانده واله­ی جرم شناس، بی.گای پیترز دانشمند علوم سیاسی و خ.دوگراف، ال هوترتس،پتریک فون مارافیک، پیتر واخنار و فرانک دو ازوارت متخصصان مطالعات حکومتی نوشته‌­اند. و هر پژوهشگر دیدگاه­‌های خود را ارائه می­کنندکه نقاط مشترکی در تعریف فساد، انواع رفتارهای فسادگونه و دلایل ممکن فساد در هر بخش دیده می­شود. افزون بر این، برخی از پژوهشگران ضمن ارائه­ی مثال­‌هایی از مطالعات تجربی، روش‌­های تحقیق خود را توضیح می­‌دهند و ضعف­‌ها و قوت­‌های اصلی خود را ارزیابی می­‌کنند. در این کتاب انواع گوناگونی از رشته­‌ای پژوهشی، با رویکرد مختلف ، موضوع فساد را بررسی می­کنند که برخی از آنها عبارتند از: 1-رویکرد نوع آرمانی وبر، 2-رویکرد کارکردگرایی ساختاری، 3-رویکرد اقتصاد نهادی، 4-رویکرد نظریه­ی نظام­ها. 5- رویکرد پسا اثبات­گرایی. 6- رویکرد جرم­شناسانه و ....

فهرست مندرجات عبارتند از:

پیش­گفتار

قدردانی

دیباچه

فصل مقدماتی: مفهوم­‌شناسی، تعاریف و گونه‌­شناسی فساد

فصل یکم: در آمد: علل فساد- پرسش درست یا چشم‌­انداز درست؟

فصل دوم: ماکس وبر، بروکراسی و فساد

فصل سوم: فساد و مبارزه با آن در جوامع منشوری

فصل چهارم: اقتصاد نهادی فساد

فصل پنجم: درک فساد: با استفاده از نظریه­‌ی نظام‌­ها

فصل ششم: طراحی نهادی و حکم­رانی خوب

فصل هفتم: ساخت فساد

فصل هشتم: جرم شناسی فساد

فصل نهم: رویکرد چندگانه به پژوهش­‌های فساد: به سوی یک چارچوپ چند سطحی جامع برای مطالعه و علت­‌شناسی فساد

فصل دهم: مفاهیم، علل و طرف ثالث مغفول: بزه دیدی فساد

 

منبع: مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: