جمعیت مسلمانان در یونان (1923-1912)

1393/2/28 ۰۷:۵۷

جمعیت مسلمانان در یونان (1923-1912)

کتاب «جمعیت مسلمانان در یونان (1923-1912)» از جمله کتب‌های جدیدی است که در رابطه با مسلمانان مناطق مسلمان نشین یونان که یونانی‌ها آنرا «تراس» می‌خوانند وارد بازار نشر این کشور گردیده است. کتاب توسط آقای «یانیس گالویناس» که خود فارغ التحصیل رشته تاریخ باستان شناسی دانشگاه آریستوتلیس شهر تسالونیکی است و فوق لیسانس خود را در رشته «تاریخ و ترکیه شناسی» گرفته و دکترای خود را در رشته «تاریخ معاصر» همین شهر اخذ نموده است، به نگارش درآمده است. وی هم اکنون عضو مرکز مطالعات شرق استان مقدونیه (واقع در یونان) بوده و همزمان در مرکز آرشیو دولتی مشغول به کار است.

 

 

 

محمود فاضلی: کتاب «جمعیت مسلمانان در یونان (1923-1912)» از جمله کتب‌های جدیدی است که در رابطه با مسلمانان مناطق مسلمان نشین یونان که یونانی‌ها آنرا «تراس» می‌خوانند وارد بازار نشر این کشور گردیده است. کتاب توسط آقای «یانیس گالویناس» که خود فارغ التحصیل رشته تاریخ باستان شناسی دانشگاه آریستوتلیس شهر تسالونیکی است و فوق لیسانس خود را در رشته «تاریخ و ترکیه شناسی» گرفته و دکترای خود را در رشته «تاریخ معاصر» همین شهر اخذ نموده است، به نگارش درآمده است. وی هم اکنون عضو مرکز مطالعات شرق استان مقدونیه (واقع در یونان) بوده و همزمان در مرکز آرشیو دولتی مشغول به کار است.

کتاب 463 صفحه‌ای جمعیت مسلمانان در یونان که از سوی انتشارات «استامولی» شهر تسالونیکی و با کیفیت عالی انتشار یافته در میان انبوه کتاب‌های منتشره در این کشور، از نگاه کارشناسانه‌تر و البته جانبدارانه‌ای در حمایت از سیاست‌های کلی حکومت برخوردار است. این پژوهش با هدف نشان دادن جنبه‌های اساسی وجود جمعیت مسلمان در قلمرو یونان در دوره جنگ بالکان (1912) تا تبادل جمعیت (1923) به نگارش درآمده است. مسلمانان که از سوی یونانیان «اقلیت» نام می‌گیرند پس از الحاق آنها به حکومت یونان، یک اقلیت بزرگ محسوب می‌شوند. آنها در استان‌های شمال غربی یونان و تا حدودی بصورت پراکنده و در کنار جمعیت مسیحی و بومی زندگی می‌کند.

اقلیتی که در فراز و نشیب تاریخ توسط نهادهای مختلف مرکزی یونان با اسم و ویژگی‌های متفاوت و بعضا متضادی همچون «دشمن» معرفی گردید و یا بعضا توسط مسیحیان (ارتدوکس)، قربانی آزار و اذیت در دوره‌های مختلف تاریخی بود و همین موضوع موجب اختلاف سیاسی و نوعی تفرقه ملی و یا موجب فعالیت‌های این کشور در عرصه سیاست خارجی در رد چنین ادعاهایی می‌گردد. حوادث مختلف سیاسی، فرهنگی و مذهبی در این مناطق بر سرنوشت آنها تاثیرگذار بوده است. منطقه‌ای که یک دوره کامل از تغییرات و تنش‌ها، همچون چند درگیری و جنگ (جنگ بالکان، جنگ جهانی اول و آسیای صغیر سفر) را بخود دیده و یا از آنها تاثیر گرفته است.

مسلمانان یونان بزرگترین اقلیت این کشور و کمتر از دو درصد کل جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند. مسلمانان گروهی از ترک زبان‌هایی هستند که در منطقه تراس غربی زندگی می‌کنند. یک صد سال پس از استقلال یونان از ترکیه و به منظور مشخص شدن مرزهای رسمی قرارداد لوزان میان دو کشور در سال 1923 با هدف مبادله اجباری جوامع اقلیت دو کشور میان دو کشور امضاء شد. قراردادی که در دهه‌های اخیر هریک از دوطرف یکدیگر را به نقض مفاد آن متهم می‌کنند.    

در بخش اول کتاب، «پراکندگی جغرافیایی و جمعیتی از مهاجرین مسلمان در یونان» ارائه شده است. به طور همزمان، مهاجرت مداوم مسلمانان به امپراتوری عثمانی مورد توجه قرار گرفته است. همچنین تلاش می‌شود دلایلی  که منجر به وجود چنین پدیده‌ای  در این دوره شده است، ارائه گردد. جمعیت مسلمانان در این دوره تاریخی در مناطق مقدونیه، ایپروس، تراس، جزایر شرق اژه، جزیره کرت و تسالیا مورد اشاره قرار گرفته است. بخش دوم کتاب «مهاجرت مسلمانان در دوره 1912 الی 1923» نام گرفته است. در این بخش مهاجرت مسلمانان در جریان جنگ‌های بالکان، مهاجرت‌ها در سال‌های 1914 و 1915، دلایل مهاجرت‌ها، مهاجرت‌های جدید به کشورهای همسایه همچون صربستان و بلغارستان سیاست‌های اجرا شده نسبت به مالکیت زمین‌های مسلمان و ارزیابی از نهادهای دولت مرکزی و محلی یونانی» مورد توجه نویسنده بوده است.

بخش سوم با عنوان «رژیم حقوقی مسلمانان یونان» دیدگاههای حقوقی مهاجرت‌ها، قرارداد موسوم «آتن»، مفاد و شروط این قرارداد و این که این موضوع تا چه میزان در شرایط اعمال شده برای حفاظت از اقلیت‌های یونان به اجرا در آمده است مورد بررسی قرار گرفته است. در بخش چهارم با عنوان «سیاست‌های حکومت یونان در رابطه با مسلمانان در سال‌های 1912 الی 1923» به بررسی «نقش مسلمانان در روابط یونان – ترکیه در سال‌های 1914 و 1915، انتخابات پارلمانی در یونان و موقعیت مسلمانان و همچنین سیاست خارجی دولت الفتروس ونیزلوس (نخست وزیر این دوره)» پرداخته است.

بخش پنجم با تیتر «انتخاب نمایندگان مسلمانان در پارلمان این کشور»، انتخابات پارلمانی در دوره‌های مختلف و فعالیت‌های نمایندگان مسلمان در پارلمان این کشور مورد اشاره قرار گرفته است. در بخش ششم نیز به موضوعات آموزشی مسلمانان درچارچوب قوانین داخلی و توافقات بین‌المللی، تلاش حکومت برای یکپارچگی سازی و در نتیجه جذب مهاجرین به باورهای ملی، وضعیت آموزشی مسلمانان، نقش زبان یونانی در هموسسازی ملی، زبان یونانی در مدارس مسلمان» و اینکه چه حد عنصر زبان یونانی برای مسلمان موجب یکپارچگی گردید، مورد بررسی قرار گرفته است.

در بخش هفتم با عنوان «نقش مسلمانان در مکانیسم تبلیغات یونانی» از جنگ‌های بالکان به موافقتامه صلح پاریس و از موافقتنامه پاریس به موافقتنامه لوزان (1923-1919) اشاره نموده است. بخش هشتم به «تصویری جدید برای اتباع مسلمان و مسلمانان، روابط مسلمانان با دیگران از جمله ساکنان مسیحی و بومی و سایر مهاجرین، تنش‌ها و درگیری‌ها، همزیستی مسالمت‌آمیز با سایر اقلیت‌ها و نیروهای محلی، همکاری و درک متقابل، عملکرد جوامع مسلمان با نهادهایی که هویت ملی را بیان می‌کند و در نهایت حکومت یونان در عمل» اشاره شده است.

        کتاب دارای نمایه در بخش «اسامی و اماکن» است و همین ویژگی کار را برای پژوهشگران آسان نموده است. چاپ سه نقشه از پراکندگی مسلمانان در یونان، و تصاویری از مهاجرت دستجمعی مسلمان به خاک یونان، تصاویری از مهر شخصی مفتی‌های مسلمانان، نمونه‌هایی از نشریات این اقلیت، جداول مختلف آماری از جمعیت و انتخابات در این مناطق، نتایج انتخابات در شهرهای مختلف به عنوان ضمائم، همچنین منابع مورد استفاده شده کتاب از جمله «دهها کتاب، مقاله و همچنین استفاده از آرشیو مراکز مختلف تاریخی» پایان بخش این کتاب است.  

 

جمعیت مسلمانان در یونان

یانیس گالونیاس

انتشارات: استامولی

نوبت اول: 2013

تعداد صفحات: 463

قیمت: 34 یورو

 

منبع: ماهنامه رواق (رایزنی فرهنگی سفارت ج.ا. ایران در یونان)

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: