1394/10/23 ۱۰:۱۲
موسيقي بانوان حال و هواي غريبي دارد ، درست مانند ساير فعاليتهاي هنريشان.انگار هر نوايي كه از سازي برميخيزد فرياد قشري است كه ميخواهند با تمام هويت زنانه شان حقشان را از هستي بگيرند و براي دختركاني كه تمام دنيايشان در نغمه سازي خلاصه شده يا زخمه چنگي ، حق چه چيزي است جز حق ارائه هنر و هنرمند بودن.
ستاره قطبی چراكم پيدا ست؟ موسيقي بانوان حال و هواي غريبي دارد ، درست مانند ساير فعاليتهاي هنريشان.انگار هر نوايي كه از سازي برميخيزد فرياد قشري است كه ميخواهند با تمام هويت زنانه شان حقشان را از هستي بگيرند و براي دختركاني كه تمام دنيايشان در نغمه سازي خلاصه شده يا زخمه چنگي ، حق چه چيزي است جز حق ارائه هنر و هنرمند بودن. علاوه بر شرايط خاص و سختگيريها براي اجراي بانوان به نظر ميرسد خود گروههاي بانواني كه در زمينه موسيقي فعاليتميكنند هم آنچنان قوي عمل نميكنند كه بتوان از آنها به عنوان يك ركن اساسي موسيقي كشور نام برد.همواره انتقاداتي به گروههاي موسيقي بانوان وارد مي شود كه در زمينه عدم نوآوري و نبود خلاقيت است و حالا سه سالي است گروه موسيقياي متشكل از چند دخترفارغالتحصيل هنرستان و دانشكده اين هنر تشكيل شده است كه سعي دارد اين خلأ نوعآوري گروههاي بانوان را پر كند.گروهي كه ابتدا با درخواست مجوز آن موافقت نشده بود اما سرانجام زحمات گروه ستاره قطبی ( پلاریس ) به سرپرستی بهار ایلچی و پس از سه سال تلاش به بار نشست و اين گروه مجوز اجرا گرفت.یکی از ویژگیهای منحصر به فرد این کنسرت، اجرای قطعات مختلفی با زبانهای گوناگون بوده است. با هم پاي صحبتهاي بهار ايلچي در خصوص نحوه شكلگيري اين گروه و فعاليتهاي اخيرشان نشستهايم. چطور شد كه گروه«ستاره قطبي» تشكيل شد؟ من از اول راهنمايي در هنرستان موسيقي درس خوانده و فارغالتحصيل آن هستم و بالطبع تمام دوستانم هم فعاليت موسيقيايي انجام مي دهند. بعد از اتمام دبيرستان و ورود به دانشگاه تصميم گرفتيم كه نوعي فعاليت موسيقي هدفمند انجام دهيم بنابراين تصميم به راهاندازي گروهي با سبك متفاوت گرفتيم. نكتهاي كه وجود دارد اين است كه همه ما سبك موسيقياي كه كار ميكنيم سبك كلاسيك است اما تصميم گرفتيم در حوزه موسيقي پاپ فعاليت كنيم و گروهي را تشكيل دهيم كه تمام اعضاي آن از خانمها و گروه هدفش هم اين قشر باشند. نوع و نحوه فعاليت گروه شما به چه شكل است؟ فرمت كلي گروه بر اساس اجرا با چند خواننده به زبانها و گويشهاي مختلف است. در گروه ما از زبان فارسي و تمام گويشهاي آن خواننده داريم. يعني موسيقي فارسي و همچنين موسيقي اقوام نقش پررنگي در اجراهاي ما دارد اما علاوه بر آن خوانندههايي داريم كه به زبانهاي بينالمللي موسيقي اجرا ميكنند.ما تقريبا براي تمام زبانهاي عربي، هندي، فرانسوي و انگليسي خواننده داريم و قطعاتي را به اين زبانها اجرا ميكنيم.تمام نوازندهها ي گروه ما به صورت آكادميك موسيقي را فراگرفتهاند. شروع فعاليتهاي «ستاره قطبي» دقيقا به چه سالي برميگردد؟ ما از سال 89 شروع به فعاليت كرديم اما روند گرفتن مجوز برايمان سه سال طول كشيد.تمام اين مدت تلاش و سعي مضاعف ميكرديم كه روند فعاليتهايمان متوقف نشود كه بالاخره با كمك بعضي از دوستان موفق به اخذ مجوز شديم و الان دوسال است به صورت حرفهاي فعاليت ميكنيم.يكي از بزرگترين شانسهاي ما اين است كه تمام اعضاي گروهمان با عشق كنار هم جمع شدهاند و واقعا به فعاليتمان عشق ميورزيم. تفاوت اجراي شما با ساير گروهها درچيست؟ يكي از مواردي كه تا قبل از گروه ما در اجراي بانوان وجود نداشت اجراي زنده آهنگها و نوازندگي روي سن بود.هميشه گروههاي بانوان در اجراهايشان سازها را به صورت نمايشي روي صحنه ميآوردند و آهنگها به صورت پلي بك پخش ميشد و نوازندهها ادعا ميكردند كه دارند ساز ميزنند. اما ما گروهي بوديم كه از اول دلمان ميخواست به صورت حرفهاي فعاليت كنيم و براي گروهي كه هدفش حرفهاي بودن است پخش پلي بك آهنگها جالب نيست.مردم عادي متوجه اين تفاوت نميشوند اما اگر شخصي نوازنده يا مخاطب حرفهاي باشد اين روند برايش اصلا جالب نيست. از ابتدا نحوه سازبندي و نوازندههايتان به همين شكل بوده است؟ در شروع كارمان براي خيلي از سازها نوازنده تخصصي نداشتيم. مثلا آن موقع خانمي نبود كه گيتار الكتريك بزند و يا نوازنده چيره دست پركاشن وجود نداشت.براي همين مجبور شديم خيلي از نوازندههايمان را بفرستيم كه بروند بر طبق نياز گروه ساز جديدي را بياموزند. انتخاب قطعات براي اجراهايتان به چه شكل انجام ميشود؟ موردي كه ما را براي انتخاب قطعه براي اجرا محدود ميكند اين است كه ما حق انتشار آلبوم نداريم؛ مخاطبي كه براي شنيدن يك اجرا به سالن ميآيد حق اين را دارد كه آهنگها را از قبل شنيده باشد تا هنگام اجرا بتواند با آهنگها ارتباط برقرار كند. ما در اجراهاي زبانفارسي خود سعي ميكنيم قطعاتي را اجرا كنيم كه ساخت و منحصر به فرد گروه خودمان باشد چون بههرحال زبان فارسي زبان مادري مخاطبانمان است و با آن به هرنحوي كه شده ميتوانند ارتباط برقرار كنند اما در انتخاب موسيقي خارجي سعي ميكنيم قطعاتي را انتخاب كنيم كه به گوش شنونده آشنا باشد و به علت آشنايي با قطعات بتواند با آنها ارتباط برقرار كند چون اين زبان برايشان ناآشناست و بايد بتوانند با آن ارتباط برقرار كنند. آيا شما تا به حال براي قطعاتي كه اجرا ميكنيد تنظيم مجدد هم انجام دادهايد؟ ما در گروهمان تنظيم كننده مخصوص به خودمان را داريم كه خيلي از قطعات را به صورتي كه با سازهاي گروه ما هماهنگ باشد و يا به سبك كاريمان بخورد تنظيم مجدد و اجرا ميكنيم.مثلا براي اين اجراي پيش رويمان خانم پري زنگنه به عنوان نوازنده مهمان حضور دارند كه ما 7 قطعه از قطعات فولكلور ايشان را انتخاب و با سبك خودمان تنظيم مجدد كرديم كه خيلي هم مورد استقبال ايشان قرار گرفت. شما به عنوان سرپرست يكي از گروههاي موسيقي بانوان كه خوب هم كار ميكند اين بحث نقدي كه به گروههاي بانوان در خصوص نبود خلاقيت وارد ميشود را قبول داريد؟ من هم به نوعي با اين حرف كاملا موافقم. اكثر گروههاي بانوان نوعآوري خاصي نكردهاند حتي براي اجراي قطعات فارسي هم ، همان كارهايي كه وجود داشت را با تنظيمي معمولي و نه خيلي خاص اجرا كردهاند. اما نكتهاي وجود دارد و آن فعاليت بانوان و نفس كشيدن گروههاي آنان در فضاي موسيقي كشور است.اما ما در مورد گروه خودمان حداقل سعي كردهايم كه كارجديدي را به مخاطب ارائه دهيم. خيلي از افرادي كه كار ما را ميبينند از سبك كارمان يا نوع فعاليت ما تعجب ميكنند.خيليها نمي دانند كه چنين گروهي اصلا وجود دارد. ما به علت شرايط و محدوديتها تراكت نميتوانيم پخش كنيم ، حق داشتن بيلبورد را نداريم و عملا از تبليغ و شناساندن خودمان به مخاطب بسيار با محدوديت مواجهيم. آيا براي اجرا هم با مشكل خاصي مواجهيد؟ ما در تهران فقط دو سالن داريم كه واجد شرايط اجرا براي بانوان است و از طرفي هم نيرو و پرسنل ماهر و حرفهاي خانم براي اجراي كنسرت بانوان نداريم.در زمينه صدابرداري ، نورپردازي، حركت در سالن و خيلي از نكات فني ديگر نيروي متخصص نداريم. علاوه بر نبود سالن نقطه ضعف ديگري هم كه براي اجراي بانوان وجود دارد بحث فني خود اجراهاست. معمولا اجراهاي بانوان به دليل همان ضعف فني كه گفتم به صورت كاملا سخت و ابتدايي برگزار ميشود. به طور مثال خواننده ما به علت شرايط ضعيف نورپردازي نميتواند روي صحنه حركت كند و بايد به طور ثابت بايستد و حتي قدم از قدم برندارد كه از دايره نوري خارج نشود. به نظر من اين يكي از ابتداييترين شرايط برگزاري هر كنسرت و اجرايي است.يكي ديگر از مشكلات بحث زمانبندي تعيين شده براي اجراي بانوان است. بانوان براي اجراي كنسرت در سالنها تنها ميتوانند ساعت 15 تا 17 روي صحنه بروند و جدا ازين ساعت حق اجرا ندارند.شما فكر كنيد خانمي كه شاغل يا دانشجو و هزاران دغدغه ديگر دارد چطور ميتواند در اين ساعت يكي از روزهاي وسط هفته براي استفاده از اجرا به سالن مراجعه كند. در كدام تالارها ميتوانيد اجرا كنيد؟ يكي از بزرگترين معضلات ما در زميته تالارهاست. الان فقط در تهران دو سالن اجرا داريم .يكي سالن تالار وحدت و ديگري فرهنگسراي نياوران. همانطور كه مي دانيد اين دو سالن سالنهاي شلوغي هستند كه البته خيلي هم سالنهاي با كيفيتي هستند اما مناسب موسيقي پاپ نيستند و اساسا كاربرد آنها براي موسيقي كلاسيك است. ما با امكانات حداقل بايد براي يك اجرا هم مدتها در ليست انتظار بمانيم و بعد هزينهاي كه ميپردازيم به اندازه گروههاي ديگر براي اجرا در بهترين سالنهاست. به جز تهران در شهر يا شهرستان ديگر ي هم اجرا داشتهايد؟ يكي از بزرگترين آرزوهاي من و گروه ستاره قطبي اجرا براي بانوان در شهرستانها و شهرهايي به جز تهران است. به نظر من هر زني كه در خارج از تهران هم زندگي ميكند حق دارد در كنسرتي شركت كند كه مختص قشر اوست و با رعايت تمام موازين بتواند اوقات دلچسب و خاطرهانگيزي را سپري كند. براي كنسرت شهرستانها درخواست مجوز دادهايد؟ بله، ما تا به امروز چندين بار و به دفتر موسيقي چند شهرستان مختلف درخواست دادهايم واز آنها خواستهايم كه در شهرشان اجازه برگزاري كنسرت دهند اما تا به امروز هيچ جوابي به ما داده نشده است. نه مخالفت شده و نه با درخواستمان موافقت كردهاند. همچنان در بيخبري به سر ميبريم و منتظريم كه به ما در شهرستانها هم اجازه فعاليت دهند.
منبع: قانون
کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید