«قاف» روایت جدیدی از زندگی پیامبر اسلام ارائه می‌کند/ ساختاری مدرن از سه متن کهن

1394/10/22 ۱۱:۱۴

«قاف» روایت جدیدی از زندگی پیامبر اسلام ارائه می‌کند/ ساختاری مدرن از سه متن کهن

حمیدرضا شاه‌آبادی، پژوهشگر و نویسنده در آیین رونمایی از کتاب «قاف» با اشاره به این‌که کتاب قاف از یک تاریخ‌نگاری عامه‌پسند برخوردار است، گفت: نویسنده در این کتاب با کمک سه متن کهن، روایت جدیدی از زندگی حضرت محمد (ص) ارائه کرده و ساختاری مدرن از این متون را در اختیار خوانندگان قرار داده است.

آیین رونمای از کتاب «قاف» برگزار شد
 
 
حمیدرضا شاه‌آبادی، پژوهشگر و نویسنده در آیین رونمایی از کتاب «قاف» با اشاره به این‌که کتاب قاف از یک تاریخ‌نگاری عامه‌پسند برخوردار است، گفت: نویسنده در این کتاب با کمک سه متن کهن، روایت جدیدی از زندگی حضرت محمد (ص) ارائه کرده و ساختاری مدرن از این متون را در اختیار خوانندگان قرار داده است.
 
 آیین رونمایی از کتاب «قاف» اثر یاسین حجازی، دوشنبه (21 دی ماه) با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا زائری، پژوهشگر و مدیر موسسه «احیا»، علی معلم، رییس فرهنگستان هنر، حمیدرضا شاه‌آبادی، علی‌محمد مودب، اردشیر رستمی، ناصر هاشم‌زاده و چند تن از نویسندگان و شاعران در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.
 
تاریخ در ورطه داستان‌نویسی

شاه‌آبادی گفت: وقتی این کتاب به دستم رسید تا چندین روز از نحوه کتابسازی و چاپ آن لذت بردم. نویسنده در مقدمه کتاب اصرار بر این موضوع دارد که وی ویراستار این کتاب است در حالی که به نظر من وی نویسنده این کتاب است زیرا توانسته با استفاده از سه متن کهن روایت جدیدی از زندگی حضرت محمد (ص) بیافریند.  
 
وی اظهار کرد: این کتاب از یک تاریخ‌نگاری عامه‌پسند برخوردار است و داستان‌سرایی ویژگی اصلی آن است. نویسنده حوادث مربوط به زندگی حضرت محمد (ص) را از متون کهن جدا کرده و در این کتاب یک ساختار جدید و مدرن از زندگی پیامبر گرامی اسلام (ص) ارایه کرده است. نویسنده این کتاب داستان را از زندگی حضرت یوسف (ع) شروع می‌کند و در ادامه واقعه عام‌الفیل را به اختصار توضیح می‌دهد و به تولد حضرت محمد (ص) می‌رسد.  
 
شاه‌آبادی با بیان اینکه هیچ متن کهنی دارای دیالوگ یا مونولوگ نیست، گفت: هر چند نویسنده ساختاری مدرن را از متون کهن در کتاب ارائه کرده اما خواننده در طی مطالعه کتاب احساس می‌کند که همچنان متن کهن را می‌خواند.  
 
به دنبال تاثیر‌گذاری متون کلاسیک باشیم

در ادامه آیین رونمایی از کتاب «قاف»، علی‌محمد مودب با اشاره به استقبال مناسب علاقه‌مندان از این کتاب گفت: انتشارات «شهرستان ادب» پس از آسیب‌شناسی‌های فراوان در عرصه نشر کتاب به این نتیجه رسید که آثار خود را با محوریت موضوعات مشخص ارایه کند، به همین دلیل با گروهی از ادیبان و مولفان درباره این موضوع مشورت کرد.  
 
رئیس انتشارات «شهرستان ادب» ادامه داد: در حال حاضر ارتباط مناسبی بین مجموعه شهرستان ادب و مولفان برقرار شده است و امیدواریم این ارتباط منجر به تولید آثار درخوری شود.  


 
معاصرسازی کتاب‌های کهن از لحاظ محتوا و فرم
اردشیر رستمی، بازیگر و گرافیست در ادامه این آیین به معاصرسازی کتاب‌های کهن از لحاظ محتوا و فرم اشاره کرد و گفت: برخی از مولفان و نویسندگان که آثار کلاسیک را تصحیح می‌کنند قصد دارند آن را به روز کنند در حالی که متاسفانه ناخواسته آن متن را قدیمی‌تر می‌کنند.  
 
وی به نوشته‌ای از بورخس درباره «سیمرغ» اشاره کرد و گفت: این نویسنده در نوشته خود از شاهنامه به عنوان منبع اصلی استفاده کرده اما به راحتی توانسته تعریف سیمرغ را از این کتاب سترگ استخراج و به بیانی ساده در نوشته خود انعکاس دهد. ما نیز باید به دنبال تاثیرگذاری و ساده‌سازی باشیم تا به لحاظ فرم و محتوا در خوانندگان خود تأثیر بگذاریم.  
 
نویسنده به دنبال حواشی نیست

آیین رونمایی از کتاب «قاف» با سخنان سیدناصر هاشم‌زاده ادامه یافت. وی کتاب «قاف» را اثری قابل اعتنا توصیف کرد و گفت: نویسنده‌ای که بتواند کتاب‌های تاریخی را به شکل امروزی دربیاورد کمتر سراغ دارم.

وی ادامه داد: نویسنده در مقدمه کتاب دو اصل را در نظر گرفته است نخستین مساله نویسنده این است که تنها می‌خواهد موضوع پیامبر (ص) را دنبال کند. دومین نکته‌ای که نویسنده به آن تاکید کرده این است که در کتاب خود عناصر دراماتیک را جدا کرده و به ایماژها و دیالوگ‌ها پرداخته است. در سینما باید پشتوانه‌ای دراماتیک در قصه‌ها وجود داشته باشد، متاسفانه تبدیل داستان‌هایی حماسی مانند «شاهنامه» در سینمای ما مهجور است اما این موضوع در سینمای غرب به خوبی دیده می‌شود.  
 
هاشم‌‌زاده کتاب «قاف» را متنی آسان‌یاب دانست و گفت: ذوق نویسنده در این کتاب ستودنی است.  
 
عناصر را با ترتیب‌ زمانی در کتاب آورده‌ام
یاسین حجازی نویسنده کتاب «قاف» در ادامه این آیین شرح مختصری از تألیف و روند انتشار آن ارایه کرد و گفت: سه متن کهن را در این کتاب بازنویسی کردم از این متون عناصر دراماتیک آن را جدا و روایت‌ها را کنار گذاشتم مگر در جایی از کتاب که ناگزیر بودم به روایت‌ها اشاره کنم. همچنین سعی کردم عناصر را با ترتیب‌های زمانی، در کتاب درج کنم.
 
وی در ادامه سخنانش به عناصر به کار رفته در صفحات 388 تا 477 کتاب اشاره کرد و پاره‌ای از صفحات آن را برای حاضران خواند. علی‌معلم دامغانی نیز در این آیین شعری در رثای حضرت محمد (ص) برای حاضران در آیین قرائت کرد.  
 
در پایان این مراسم از کتاب «قاف» رونمایی و از عوامل انتشار آن قدردانی شد.

منبع: ایپنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: