فانی: نهاد تعلیم و تربیت تهدیدها را به فرصت تبدیل کند

1394/10/22 ۱۰:۳۰

 فانی: نهاد تعلیم و تربیت تهدیدها را به فرصت تبدیل کند

وزیر آموزش وپرورش گفت: نهاد تعلیم و تربیت باید با واقع بینی ، تحولات را رصد و مدیریت کند تا بتوان تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد و حداکثر استفاده را برای تربیت صحیح و اصولی دانش آموزان به کار برد.

وزیر آموزش وپرورش گفت: نهاد تعلیم و تربیت باید با واقع بینی ، تحولات را رصد و مدیریت کند تا بتوان تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد و حداکثر استفاده را برای تربیت صحیح و اصولی دانش آموزان به کار برد.
 علی اصغر فانی در گردهمایی رؤسای ادارات حراست استان ها که در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، افزود: حراست ها با عبور از سلایق و روش های گذشته ، مبتنی بر اقدام پژوهی و دانش روز عمل کنند.
وی اظهارکرد: در سند تحول بنیادین ، آموزش و پرورش زمینه ساز و بسترساز رسیدن دانش آموزان به مراتبی از حیات طیبه است.
فانی با بیان اینکه دستگاه تعلیم وتربیت زیرساخت سرمایه اجتماعی و انسانی کشور را برای آینده آماده می کند، افزود: آموزش وپرورش هم از لحاظ اهمیت کیفی و هم از جهت تأثیرگذاری بر همه بخش های جامعه یک دستگاه ممتاز و حیاتی محسوب می شود.
وی مدرسه را اثرگذارترین بخش و محور همه فعالیت های آموزش و پرورش در فرآیندها و برنامه ریزی های آموزشی عنوان کرد و افزود: سیاست اصلی آموزش و پرورش مدرسه محوری است و باید بتوان در شکل گیری رفتار، منش و اعتقادات دانش آموزان مبتنی بر ساحت های شش گانه تربیت در سند تحول بنیادین فعالیت های اثرگذاری داشت.
فانی یکی از مشکلات آموزش وپرورش از گذشته تاکنون را توجه تک ساحتی یا چند ساحتی به مقوله تربیت عنوان کرد و افزود: باید بتوان مبتنی بر سند تحول بنیادین به رشد متوازن ساحت های شش گانه تربیت در دانش آموزان نائل شد.
وی با اشاره به حرکت علمی و مبتنی بر دانش در حراست آموزش وپرورش بیان کرد: امروزه حراست های آموزش وپرورش دانش بنیان است و این بدین معنی است که هر کاری بخواهد در آموزش و پرورش شکل گیرد باید مبتنی بر دانش ، مطالعه و کار کارشناسی باشد.
وی نقش حراست در آموزش وپرورش را شناختی ، عنوان کرد و گفت: حراست باید کسب اطلاعات لازم را به گونه ای انجام دهند که تصمیم گیرندگان به موقع و در فرصت مناسب قادر به اتخاذ بهترین تصمیمات در امور باشد.
فانی با تأکید بر زیرنظام پژوهش و ارزیابی در سند تحول بنیادین افزود: همه اقدام حراست باید مبتنی بر پژوهش باشد و حرکت براساس آداب، علایق ، سلایق و رویه های گذشته بر خلاف اصل مدیریت دانش بنیان است.
عضو کابینه تدبیر و امید بررسی و شناخت تحولات محیط و جامعه را امری مهم برای حوزه حراست خواند و افزود: حراست باید با چشمان بینا و نگاه مبتنی بر عقلانیت به مسئولان در اتخاذ تصمیمات کمک کند.
وی حراست را ملجاء و مأمن معلمان مردم و دانش آ موزان برشمرد و گفت: برخلاف گذشته عملکرد این حوزه در آموزش و پرورش باید برای معلمان اطمینان بخش باشد.
وزیر آموزش وپرورش در رویکرد امنیت فرهنگی به جای فرهنگ امنیتی به دو نوع امنیت سلبی و ایجابی اشاره کرد و گفت: با توجه به فرهنگ سازمانی آموزش وپرورش و لطافت روح معلمان ، آموزش و پرورش به دنبال امنیت ایجابی است و مجموعه حراست با تمام وجود باید در این راستا حرکت کند تا اهداف سازمانی تحقق یابد.
وی وجه تمایز حراست آموزش وپرورش و نهادهای فرهنگی با حراست سایر دستگاه ها را در بعد معرفتی و انسانی عنوان کرد و افزود: باید رویکرد امنیت فرهنگی با بازتعریف و بازمهندسی در حوزه حراست نهادهای فرهنگی مانند آموزش وپرورش نهادینه شود.
وزیرآموزش و پرورش با اشاره به سیر تحولات اجتماعی و فرهنگی جوامع ، گفت: تحولات اجتماعی و فرهنگی منتظر تصمیمات و اقدامات مسئولان نمی ماند و به همین دلیل نهاد تعلیم و تربیت باید با واقع بینی ، تحولات را رصد و مدیریت کند تا بتوان تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد و حداکثر استفاده را برای تربیت صحیح و اصولی دانش آموزان به کار برد.
به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش ، فانی بیان کرد: حراست آموزش وپرورش در مدت دو و نیم سال گذشته با رویکرد نو و علمی به تحولات به دستاوردهای خوبی رسید و در تلاش است به گونه ای عمل کند که جهت گیری ها در مسیر امنیت، رفاه و آسایش معلمان برای تربیت نسل جوان آینده کشور باشد.

منبع: ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: