انجمن علمی کتابداران کتابخانه های عمومی کشور تاسیس می شود

1394/10/13 ۱۱:۰۴

انجمن علمی کتابداران کتابخانه های عمومی کشور تاسیس می شود

انجمن علمی کتابداران کتابخانه‏ های عمومی کشور، با هدف هم‏ افزایی و تعامل دانش ‏‏محور کتابداران و متخصصان و علاقه‏مندان این کتابخانه‏ها تاسیس می شود.


 انجمن علمی کتابداران کتابخانه‏ های عمومی کشور، با هدف هم‏ افزایی و تعامل دانش ‏‏محور کتابداران و متخصصان و علاقه‏مندان این کتابخانه‏ها تاسیس می شود.

 نهاد کتابخانه‏ های عمومی کشور، چهرۀ ماندگار علم اطلاعات و دانش‏ شناسی و عضو هیأت مؤسس این انجمن اظهار کرد: تاسیس این انجمن در جهت بهبود کنش‏ ها و ارتقاء حرفه‏ای، با محوریت نهاد کتابخانه‏های عمومی کشور و مرکزیت شیراز است.
جعفر مهراد، با اشاره به تفاوت مخاطبان کتابخانه های عمومی و کتابخانه های دانشگاهی، آموزشگاهی و تخصصی گفت: مخاطبان کتابخانه های عمومی را تمام جمعیت فعال کشور تشکیل می دهند؛ یعنی کتابخانه های عمومی، «دانشگاه مردم» است و باید پاسخگوی نیاز عموم مردم باشد.
وی ادامه داد: کتابخانه های عمومی برای انجام هرچه بهتر خدمات خود، نیاز به انجمنی علمی دارند که با فعالیت و تلاش، مفهوم کتابخانه عمومی را به شکل واقعی در جامعه تحقق بخشیده و موجب توسعه و پیشرفت کتابخانه ها شوند.
استاد برجسته علم اطلاعات و دانش شناسی درباره لزوم فعالیت انجمن ها در رشته های مختلف علمی اضافه کرد: انجمن های علمی چترهایی بزرگ هستند که حامی علمی و حرفه ای رشته های مختلف محسوب می شوند و معمولا از افراد شاخص و برجسته، همچنین دانش‏آموختگان تحصیلات تکمیلی در هر رشته تشکیل می شوند که وظیفه انجام فعالیت های مهم آموزشی، تحقیقاتی و علمی در رشته مورد نظر را بر عهده دارند.
مهراد با اشاره به اراده توسعه کتابخانه ها در دوران جدید مدیریتی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، تصریح کرد: مدیریت فعلی نهاد به توسعه کتابخانه های عمومی با نظری کاملاً مساعد و موافق می نگرد اما تجهیز و تکمیل بیش از سه هزار و200 باب کتابخانه سراسر کشور، ساخت کتابخانه های جدید مطابق با استانداردهای جهانی و ایجاد فرصت های تازه برای رشد و توسعه فضای مطالعه در کشور با مسائل و مشکلات متعددی رو به رو است.
وی گفت: انجمن علمی کتابداران کتابخانه های عمومی می تواند با بهره‏گیری از ظرفیت‏های علمی این عرصه و انجام فعالیت های تحقیقی و ترویجی و توسعه ‏محور، در بخشی از مسئولیت های نهاد و سایر مدیریت‏های مشابه، سهیم و موجب بهبود و گسترش کتاب‏خوانی در کشور شود.
چهره ماندگار علمی کشور، ضمن تقدیر از تلاش نهاد کتابخانه های عمومی کشور در شناسایی نیازهای مطالعاتی و روش های گسترش مطالعه در کشور تأکید کرد: انجام پژوهش های موردی، ارائه گزارش‏ ها و آمارهای دقیق و مستند از اقشار مختلف جامعه و تدوین سیاست های مناسب در فضای کتاب‏خوانی توسط انجمن علمی کتابداران کتابخانه های عمومی، دامنه وسیعی از همکاری های نهاد، انجمن و سایر کتابخانه‏های عمومی را به وجود می آورد.
استاد پیشکسوت علم اطلاعات و دانش شناسی توضیح داد: این انجمن متشکل از چهره های علمی و مؤثر کشور در زمینه اطلاعات و دانش شناسی، کتابداران دانش‏ آموخته و برجسته کتابخانه‏های عمومی در سطوح عالی و سرآمدان علمی سایر رشته‏های مرتبط با کتاب و کتاب‏خوانی در گستره عمومی است.
وی درباره هیأت مؤسس این انجمن گفت: تعداد اعضای هیات رئیسه این انجمن، حدود 15 نفر است که از میان چهره‏های شاخص علم اطلاعات و دانش‏شناسی و دیگر حوزه‏های فرهنگی و علمی، همچنین متخصصان و مدیران با تجربه اجرایی سازمان‏ها در حیطه علم و فرهنگ، برگزیده شده‏اند.
به گفته وی، تدوین و بازنگری استانداردهای علمی و تعامل سازنده با نهاد کتابخانه ها و سایران در جهت رعایت اصول استاندارد در کتابخانه های عمومی نیز از گام های مؤثر برای توسعه و گسترش این کتابخانه ها محسوب می شود که توسط این انجمن علمی، پیگیری خواهد شد.
رئیس گروه علمی اطلاعات و دانش‏ شناسی دانشگاه شیراز خاطرنشان کرد: آشنایی بیشتر مردم با کتابخانه‏های عمومی، ترویج آن در اقشار مختلف، همسو کردن جامعه با برنامه‏ها و خدمات نهاد کتابخانه‏های عمومی، گسترش دانش تخصصی و ترویج فرهنگ مطالعه در جامعۀ تحت پوشش از نکات مهمی است که توسط انجمن علمی کتابداران کتابخانه‏های عمومی، پی‏گیری خواهد شد.
این استاد دانشگاه شیراز گفت: بر اساس اساسنامه، این انجمن پس از تأسیس و استقرار دفتر مرکزی آن در شیراز با نظر به درخواست‏ها و نیاز استان‏ها برای تأسیس شاخه‏های منطقه‏ای و استانی اقدام خواهد کرد.
عضو هیأت مؤسس انجمن علمی کتابداران کتابخانه‏های عمومی کشور تصریح کرد: انجمن علمی کتابداران کتابخانه‏های عمومی ایران مانند سایر انجمن‏های علمی شامل گروه‏ها و کمیته‏های مختلفی است که هریک بر اساس شرح وظایف خود به پی‏گیری امور مربوط می‏پردازند.
مهراد درباره زمان آغاز فعالیت انجمن علمی کتابداران کتابخانه های عمومی کشور گفت: پیش بینی می شود مقدمات ثبت و تصویب هیأت مؤسس این انجمن تا اواخر دی‏ماه فراهم شود و امیدواریم انتخابات هیأت مدیره تا اواسط اسفندماه سال‏جاری به انجام برسد.
بر اساس این گزارش، نهاد کتابخانه های عمومی کشور با توجه به ظرفیت گسترده، کم‏نظیر و ارزشمند کتابداران کتابخانه‏های عمومی (بالغ بر شش هزار کتابدار، در بیش از سه هزاز و 200 کتابخانه نهاد‍؛ با یکهزار و 119 دانش‏آموخته مقاطع کارشناسی‏ ارشد و دکتری، بویژه در حیطه علم اطلاعات و دانش‏شناسی) و وظایف و اهداف متعالی کتابداران در فرهنگ عمومی جامعه ایرانی، عهده‏دار تأسیس و پشتیبان استمرار فعالیت انجمن علمی کتابداران نهاد شده است.
این نهاد با این مسئولیت از توان و تخصص بالقوه در سطحی وسیع و ساختارمند، برای بهبود رویه‎های انجام کار، ارتقاء علمی ـ حرفه‎ای یکایک کتابداران و تقویت مشارکت دانشی متخصصان این رشته و سایر حوزه‏های مرتبط بهره می گیرد.

منبع: ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: