بررسی فرهنگ و اجتماع به روایت عبدالحسین نوایی

1394/10/1 ۱۰:۵۳

بررسی فرهنگ و اجتماع به روایت عبدالحسین نوایی

پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات نشست علمی «بررسی فرهنگ و اجتماع به روایت عبدالحسین نوایی» را با تکیه بر کتاب «خاطرات و اسناد عبدالحسین نوایی» برگزار می‌کند. نشست علمی «بررسی فرهنگ و اجتماع به روایت عبدالحسین نوایی» با حضور دکتر ناصر تکمیل‌همایون، عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات فرهنگی و علوم انسانی، دکتر روح‌الله بهرامی، عضو هیات علمی دانشگاه لرستان و رضا مختاری اصفهانی، مولف کتاب «خاطرات و اسناد عبدالحسین نوایی» برگزار می‌شود. این نشست با تکیه بر مطالب بخش‌هایی از کتاب «خاطرات و اسناد عبدالحسین نوایی» است و بخش دوم این اثر به بیان مسائل فرهنگی و اجتماعی ایران عصر پهلوی اختصاص دارد.


پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات نشست علمی «بررسی فرهنگ و اجتماع به روایت عبدالحسین نوایی» را با تکیه بر کتاب «خاطرات و اسناد عبدالحسین نوایی» برگزار می‌کند.
 نشست علمی «بررسی فرهنگ و اجتماع به روایت عبدالحسین نوایی» با حضور دکتر ناصر تکمیل‌همایون، عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات فرهنگی و علوم انسانی، دکتر روح‌الله بهرامی، عضو هیات علمی دانشگاه لرستان و رضا مختاری اصفهانی، مولف کتاب «خاطرات و اسناد عبدالحسین نوایی» برگزار می‌شود.
این نشست با تکیه بر مطالب بخش‌هایی از کتاب «خاطرات و اسناد عبدالحسین نوایی» است و بخش دوم این اثر به بیان مسائل فرهنگی و اجتماعی ایران عصر پهلوی اختصاص دارد.
عبدالحسین نوایی از مورخانی است که با توجه به زندگی و فعالیت‌هایش، می‌توان او را از جمله رجال فرهنگی دانست. وی از عنفوان جوانی در مطبوعات جدی ایران مشغول به کار شد و هیچ‌گاه از قلم زدن در عرصه ادبیات و تاریخ، فارغ نشد. تصدی در مشاغل گوناگونی وزارت فرهنگ وقت را نیز در کارنامه خود ثبت کرد و علاوه بر فعالیت‌های فوق در مدارس نیز تدریس می‌کرد.
نوایی که متولد سال‌های پایانی سلسله قاجار بود به واسطه پیشینه خانوادگی و علایق فرهنگی‌اش با روشنفکرانی چون عباس اقبال آشتیانی، محمد قزوینی و سیدحسن تقی‌زاده همراه و همکار شد. اقبال به نوایی چندان اعتماد و اعتقاد داشت که او را به محافل یاران همراهش می‌برد. تقی‌زاده نیز خاطراتش را برای نوایی تقریر می‌کرد. بخش‌هایی از خاطرات و اسناد مربوط به نوایی در این کتاب، بازگوکننده نقل‌ها و ماجراهایی است که پیش‌تر از آنها سخن نرفته است.
حشر و نشرهای فرهنگی نوایی، همنشینی‌اش با تقی‌زاده و اقبال، دوران انتشار مجله یادگار و مشاهداتش از جامعه و سیاست و فرهنگ ایرانی، مجموعه خاطرات و اسناد وی را به اثری حاوی نکته‌های تازه و نوگفته تبدیل کرده است.
نشست علمی «بررسی فرهنگ و اجتماع به روایت عبدالحسین نوایی» شنبه 12 دی‌ماه در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات از ساعت 16 برپا خواهد شد.
منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: