ثبت نام محمد جواد حجتی کرمانی در انتخابات خبرگان رهبری

1394/9/30 ۱۹:۱۲

ثبت نام محمد جواد حجتی کرمانی در انتخابات خبرگان رهبری

محمد جواد حجتی کرمانی از اعضای حزب ملل اسلامی و عضو شورای عالی مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی برای شرکت در پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری ثبت‌نام کرد. به گزارش دبا آقای حجتی کرمانی با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور اعلام کرد قصد دارد از حوزه انتخابیه استان کرمان در انتخابات خبرگان شرکت کند.

دبا: محمد جواد حجتی کرمانی از اعضای حزب ملل اسلامی و عضو شورای عالی مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی برای شرکت در پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری ثبت‌نام کرد.

به گزارش دبا آقای حجتی کرمانی با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور اعلام کرد قصد دارد از حوزه انتخابیه استان کرمان در انتخابات خبرگان شرکت کند.

آقای حجتی کرمانی وی اولین امام جمعهٔ شهر کرمان در سالهای پس از انقلاب بوده و در چند دوره به نمایندگی مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری رسیده و هم اکنون با فاصله گرفتن از سیاست به تدریس و تحقیق و تألیف مشغول است.

محمد جواد حجتی کرمانی زادهٔ ۱۳۱۱ خورشیدی در شهر کرمان است. او از علما و روحانیون و شخصیتهای برجستهٔ سیاسی، بخصوص در دهه‌های نخست پس از انقلاب ایران  به شمار می‌آید، که سوابق طولانی در مبارزه با رژیم سلطنتی دارد و از شاگردان برجستهٔ  امام خمینی و آیت الله منتظری محسوب می‌شود.

رشد و نمو «محمدجواد حجتی کرمانی» در خانواده روحانی وارسته‌ای چون «حاج میرزاعبدالحسین حجتی کرمانی» که به واسطه زهد و تقوی در کرمان به «سلمان زمان» اشتهار داشت، بی تردید در انتخاب مسیر و شکل گیری روحیات وی نقش مهم داشت؛ از این رو به آموختن علوم دینی گرایش پیدا نمود و سالها در کرمان علاوه بر کسب فیض از محضر پدر از دیگر علمای مشهور کرمان همچون آیت‌الله حاج شیخ علی اصغر صالحی کرمانی و آیت‌الله حاج میرزاعلی آقای مهرابی نهایت استفاده را نمود و سپس به قم عزیمت نمود و از محضر آیات عظام بروجردی، خمینی، طباطبایی و منتظری استفاده نمود. درک و فهم واقعی تعالیم اسلامی از وی چهره‌ای آشتی ناپذیر در مقابل ظلم و بی عدالتی ساخت، به نحوی که وی به مبارزات سیاسی روی آورد و در نتیجه بیشتر ایام زندگی وی تا قبل از انقلاب اسلامی ایران در زندان و تبعید گذشت. همین روحیهٔ ظلم ستیزی همچنین از وی شخصیتی ساخت که زبان دوست و دشمن حزبی و غیرحزبی، سیاسی و غیر سیاسی را در توصیف وی به تحسین وا می‌داشت.

محمدجواد حجتی کرمانی از خاطرات خود از زندان رژیم پهلوی می گوید : «این حقیر، به جز دیدار مختصر و سرپایی که در جریان دادگاه نظامی با مرحوم آیت‌الله طالقانی و مهندس بازرگان و یارانشان داشتم، در زندان با آنان آشنا شدم... داستان این بود که ما را پس از قتل منصور منفور به دست شهید پرافتخار محمد بخارایی و دستگیری اعضای هیات موتلفۀ اسلامی و همراه با محاکمه آنان، در اطاق مجاورشان محاکمه می‌کردند. ما ۱۳ تن روحانی بودیم که به خاطر سخنرانی‌های ضدرژیم و به جرم طرفداری از امام خمینی (ره) به دادگاه‌مان کشیدند که مرحوم ربانی املشی، مرحوم کافی ، آقای مروارید، آقای واعظی تبریزی، آقای سیدقاسم شجاعی، آقای فهیم کرمانی را از آنان به خاطر دارم. باری، در زمستان سال ۴۳ (مصادف با ماه مبارک رمضان) بود که مرا از قزل‌قلعه به زندان شماره ۴ بردند و در اطاقی که مرحوم آیت‌الله طالقانی، مرحوم مهندس بازرگان، آقای دکتر سحابی و مهندس عزت‌الله سحابی بودند، جا دادند. این زندان چند ماهه، مرا با دنیایی جدید از نظم و انضباط، ادب و معرفت، بحث‌های سطح بالای دینی و سیاسی آشنا کرد. آن دوران زندان، چند ماهی بیش نپایید و من پس از آزادی در بهار سال ۴۴، بار دیگر در پاییز‌‌ همان سال، به خاطر عضویت در حزب مسلح مخفی «ملل اسلامی» دستگیر شدم و تا سال ۵۴ در زندان بسر بردم و از این مدت، سال ۴۶ را عمدتا در جوار این بزرگان سپری کردم.»

وی در خصوص آشنایی با مرحوم طالقانی می گوید: «اولین ملاقات حضوری ام با مرحوم طالقانی بر می گردد به یکی از دادگاه های ایشان در زمان شاه. پس از پایان دادگاه می خواستم کتابم “جلوۀ مسیح” را به ایشان تقدیم کنم. طالقانی در تمام طول دادگاه سکوت کرده بود و می گفت دادگاه را به رسمیت نمی شناسم. آیت الله طالقانی پس از پایان دادگاه تنها یک جمله را با صدای بلند گفت: ” این دادگاه اسرائیلی ست.” پس از پایان دادگاه ایشان را ملاقات کردم. دیگر با ایشان ملاقات نداشتم تا اینکه در زندان با ایشان بودم.»

وی در جریان مبارزات مردم ایران و بویژه مردم کرمان در سالهای ۵۶ و ۵۷ از فعالان مبارزات و ساماندهی حرکات مردمی به شمار می‌رفت و پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران نیز به عنوان اولین امام جمعه کرمان منصوب شد. وی در سال۱۳۵۸ به عنوان نماینده مردم کرمان به مجلس خبرگان قانون اساسی و در سال ۱۳۵۹ از طرف مردم تهران به مجلس شورای اسلامی راه یافت و در سال۱۳۶۹ نیز از سوی مردم کرمان به عنوان نماینده در مجلس خبرگان رهبری برگزیده شد.

وی از نویسندگان مبرز و برجسته ایست که همواره مسایل روز مملکت را اعم از مسایل سیاسی و فرهنگی و اجتماعی با بیانی ساده و قلمی شیوا در مطبوعات مختلف از جمله در روزنامه اطلاعات به رشته تحریر درآورده و با این اقدام خدمت بزرگی به تعالی سطح فرهنگ و تنویر افکار عمومی انجام می‌دهد. از جمله مقالات مطبوعاتی او می‌توان مقالات کوتاه و گویا یا سلسله مقالات، تحت عنوان همراه با محرمان خلوت انس با قرآن را نام برد. وی همچنین علاوه بر این مقالات، آثار دیگری نیز به صورت کتاب تنظیم و تدوین و چاپ نموده‌است، که از آن جمله می‌توان به کتابهای ذیل اشاره کرد:

جلوه مسیح

روابط اجتماعی در اسلام

اسرار سقیفه

مرزهای ایدئولوژیک

از آتشکده تا مسجد

حسین ابن علی علیه السلام حماسه تاریخ

از خرداد تا خرداد

تساهل و تسامح (مناظره با آیت الله مصباح یزدی در موضوع خشونت و مدارا در حکومت اسلام)

ترجمه تفسیر المیزان (سه جلد)

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: