وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: سرانه مطالعه به عنوان نماد تشخص در جامعه شناخته نمی‌شود

1394/8/25 ۰۹:۴۲

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: سرانه مطالعه به عنوان نماد تشخص در جامعه شناخته نمی‌شود

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از اهل رسانه خواست برای ترویج کتابخوانی کمک کنند. دومین نشست کتابخوان ویژه اصحاب رسانه در هتل انقلاب تهران با حضور اهل رسانه‌های مختلف دیداری، شنیداری و مکتوب برگزار شد. در این نشست علیرضا مختارپور؛ دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی، محمد اللهیاری؛ معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد، اسماعیل جانعلی‌پور؛ مدیر کل فرهنگی نهاد، محمدهادی ناصری؛ مدیر کل روابط عمومی نهاد، مجید صحاف؛ مشاور دبیرکل نهاد، علی نیکنام؛ مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران و جمعی از اهالی رسانه حضور داشتند.

 

حمایت نهاد کتابخانه‌های عمومی از آثار منتشرشده توسط اهالی رسانه

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از اهل رسانه خواست برای ترویج کتابخوانی کمک کنند. دومین نشست کتابخوان ویژه اصحاب رسانه در هتل انقلاب تهران با حضور اهل رسانه‌های مختلف دیداری، شنیداری و مکتوب برگزار شد. در این نشست علیرضا مختارپور؛ دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی، محمد اللهیاری؛ معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد، اسماعیل جانعلی‌پور؛ مدیر کل فرهنگی نهاد، محمدهادی ناصری؛ مدیر کل روابط عمومی نهاد، مجید صحاف؛ مشاور دبیرکل نهاد، علی نیکنام؛ مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران و جمعی از اهالی رسانه حضور داشتند. علیرضا مختارپور با بیان اینکه نهاد کتابخانه‌های عمومی از آثار منتشرشده توسط اهل رسانه حمایت خواهد کرد، افزود: «از همین تریبون از رسانه‌ای‌هایی که مؤلف یا ناشر هستند می‌خواهم تا کتاب‌هایشان را در نشست‌های کتابخوان معرفی کنند تا زمینه حمایت از آثارشان فراهم شود.» وی از اهل رسانه خواست تا برای ادامه برگزاری نشست‌های کتابخوان همکاری کنند و در این باره گفت: «روش‌های سنتی معرفی کتاب خوب است، اما می‌توان راه‌های جدیدی برای معرفی کتاب پیدا کرد تا زمینه هر چه بیشتر ترویج کتاب و کتابخوانی را در کشور فراهم کنیم.»

بیست و سومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران مثل هر سال، همراه با برگزاری برنامه‌ها و مراسم‌ گوناگونی است. نخستین روز این هفته یعنی یکشنبه 24 آبان، روز کتاب و کتابدار نامگذاری شده است. به همین دلیل روز گذشته مسئولان دولتی و فرهنگی در آیین بزرگداشت روز کتاب و کتابخوانی و کتابدار که در تالار وحدت برگزار شد، گرد هم آمدند. این مراسم با حضور بیش از 800 نفر از کتابداران برگزار و از تعدادی از آنها قدردانی شد.

رضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در ابتدای این مراسم ضمن تأکید بر لزوم قدردانی از زحمات وخدمات تمام انسان‌هایی که در سراسر کشور در حوزه کتاب‌، کتابخانه و کتابخوانی فعال هستند، گفت: این انسان‌ها شخصیت‌های گمنام اما بزرگی هستند که آینده کشور را تضمین می‌کنند؛ باعث تأسف است که در عرصه اقتصاد ملی از حوزه کتاب‌، کتابخانه و کتابخوانی چندان سخن به میان نمی‌آید. بدون تردید اگر می‌خواهیم به توسعه برسیم باید مسیر توسعه فرهنگی را برگزینیم آن هم به صورت واقعی نه فقط کف، سوت و شعار.

صالحی‌امیری در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم توجه به معیشت کتابداران نیز تأکید کرد و گفت: بیش از ٦٥٠٠ کتابدار فرهیخته که عاشق کتاب و کتابخوانی هستند، در سخت‌ترین شرایط زیست می‌کنند و همچنان باید نگران معیشت و زیست آنها باشیم. وی در پایان گفت: راه نجات کشور، فرهنگ است و بستر این توسعه فرهنگی کتاب است و نگهبان هم کتابداران هستند.

 

مردم باید با کتاب صلح کنند

حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب نیز، کتاب را یک کلمه مقدس دانست که در قرآن مجید کتاب آسمانی ما بیش از 245 مورد در آیات مختلف ذکر شده است و گفت: در سوره مریم و سوره ابراهیم در ذیل کلمه ذکر بارها این لغت آمده است. در سوره مریم که یک سوره تمام به نام حضرت مریم مقدس است چند مورد شناسنامه پیامبران بزرگ الهی را دارد که کلمه کتاب در آن بیان شده است.

وی در ادامه نقش کتاب را مهم دانست و از آن به عنوان شمشیر دو لبه یاد کرد و توضیح داد: کتاب خوب، خوب است اما اگر کتابی آن طور که باید و شاید نباشد (همانند کتاب‌های گمراه‌کننده) خوب نیست. یکی از مکاسب محرمه، خرید و فروش کتاب‌های ضاله است و خرید، فروش و نگهداری این گونه کتب حرام است و اگر شخصی احتمال بدهد برای خود یا دیگران گمراهی ایجاد می‌کند نگهداری‌اش جایز نیست؛ ولی اگر برای پاسخ و جواب نگهداری شود، اشکالی ندارد.

وی با بیان اینکه ما کتابخانه در کشور کم داریم، گفت: در شهرها و روستاهای مختلف مردم باید با کتاب صلح کنند و از ویژگی‌های رهبر انقلاب این است که دائم در دسترسشان کتاب وجود دارد.

 

کتابدار، نمونه والایی از معلم عشق و مهربانی

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با اشاره به پیشینه فرهنگ کتاب و کتابداری در ایران اظهار داشت: فرهنگ غنی کتاب و کتابداری در ایران از تمدن کهن این سرزمین آغاز شده است. کتابخانه و کتابداری در طول تاریخ خود همواره با فراز و نشیب‌هایی مواجه بوده. از زمان کتابخانه‌های خشتی و گلی گرفته تا امروز. این مکان فرهنگی همواره از جایگاه اجتماعی بالایی برخوردار بوده است.

جنتی اضافه کرد: یک کتابدار نمونه می‌تواند افراد فرهیخته را تربیت کند و با جذب نیروهای کودک و جوان کتاب را به عنوان یک کالای فرهنگی با آنها عجین کند. نقش مهم آموزگاران و استادان در سرنوشت انسان‌ها بر کسی پوشیده نیست و کتابدار هم نمونه والایی از معلم عشق و مهربانی است که وسعتی از دانش و فرهنگ را به دانش‌آموزان و دانشجویانی با ذهنیت‌های مختلف معرفی می‌کند.

او سپس با اشاره به صحبت علامه طباطبایی در این مورد که نقش کتاب در آموزش انسان‌ها می‌تواند از نقش یک معلم پررنگ‌تر شود، گفت: سرانه مطالعه در کشور با اینکه می‌دانیم چه تأثیری در فرهنگ و توسعه فرهنگی دارد هنوز به عنوان نماد تشخص در جامعه شناخته نمی‌شود. این در حالی است که موضوع کتاب و کتابخوانی از جمله رهنمودهای همیشگی و تذکرهای متعدد رهبر معظم انقلاب است و رئیس جمهوری نیز همیشه نگاه حساس و تیزبینی روی این قضیه دارد.

 

تأکید روحانی بر بالا رفتن حقوق‌هاست

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در این مراسم گفت: باید بگویم من امروز از جلسه‌ای می‌آیم که شخص رئیس جمهوری نیز در لزوم پیگیری مطالبات در خصوص افزایش قدرت خرید و بالا رفتن حقوق‌ها تأکید داشتند؛ این یعنی درخواست‌ها و مطالبات شما چیزی جدا از خواست رئیس جمهوری نیست. می‌توانیم از ظرفیت‌ها استفاده کنیم و حاشیه امنی را برای افزایش قدرت خرید مهیا سازیم و از طرف دیگر با بالا بردن تعداد کتابخانه‌های کشور رونقی به کتابخوانی و ترویج کتاب برای کودکان داشته باشیم.

ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی نیز یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود که با اشاره به اهمیت نویسنده و مؤلف در چرخه تولید کتاب گفت: فکر می‌کنم اگر قرار است با سند ملی کتاب به رونق کتابخوانی برسیم مهم‌ترین عناصر مؤلف و مترجم است و شکی نیست که اصلی‌ترین دغدغه‌آنها نیز امنیت و آزادی است، اگر به این نخستین مقوله توجه کنیم می‌توانیم دستاوردهای قابل قبولی به دست بیاوریم. البته باید چارچوب‌های معین و مشخصی برای همه ذی‌نفعان مشخص و قابل درک شود.

 منبع: روزنامه ایران

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: