جلد دوم فهرست الفبايي نسخه هاي خطي آستان قدس رضوي منتشر مي شود

1385/8/16 ۰۳:۳۰

جلد دوم فهرست الفبايي نسخه هاي خطي آستان قدس رضوي منتشر مي شود

كتابخانه مركزي آستان قدس رضوي به عنوان يكي ازمعدود گنجينه‌هاي بزرگ دستنويس‌هاي اسلامي در ايران، مجموعه‌اي كم‌نظير از دستنويس‌هاي اسلامي را در خود جاي داده است



كتابخانه مركزي آستان قدس رضوي به عنوان يكي ازمعدود گنجينه‌هاي بزرگ دستنويس‌هاي اسلامي در ايران، مجموعه‌اي كم‌نظير از دستنويس‌هاي اسلامي را در خود جاي داده است. مشخص است كه استفاده از چنين گنجينه‌اي بيش از هر چيز نياز به شناسايي آن دارد و به همين دليل از اوايل سده حاضر تدوين فهرستي از موجودي اين گنجينه آغاز شد كه اولين جلد آن به سال 1305 خورشيدي منتشر شده است.
در آغاز، فهارس كتابخانه هم شامل كتابهاي خطي بود و هم شامل چاپي ها ولي پس از چندي تصميم بر اين شد كه عجالتا فهرست دستنويس‌هاي مجموعه، آن هم به شكل موضوعي تدوين شود.
از آنچه كه گنجينه اين كتابخانه همواره از طريق دستنويس‌هاي وقف، اهدا و خريداري شده همچنان در حال افزايش است، عملا نمي‌توان كارفهرست‌نگاري را آن هم به شيوه موضوعي همزمان با گسترش مجموعه انجام داد لذا در سال‌هاي اخير از سوي مديران مجموعه اين تصميم اتخاذ شدكه هر از آگاهي يك فهرست الفبايي (نامگو) از دستنويس هاي مجموعه منتشر شود تا در صورتي از عناوين مجموعه زودتر به دست پژوهشگران برسد. اين فهارس همچنين شامل دستنويس هاي فهرست شد پيشين هم مي‌شود و بر اين مبنا مي توان از آن به عنوان راهنماي الفبايي فهارس منتشر شده نيز استفاده كرد كه حقيقتا بسيار سودمند است و جا دارد از دست‌اندر كاران تدوين آن شپاسگزاري شود.
اولين جلد از اين دست فهارس شامل پانزده هزار مدخل كه بيش از بيست هزار نسخه را شامل مي‌شود، در سال 1379 خورشيدي از سوي كتابخانه مذكور منتشر شده است و اكنون خبر انتشار جلد دوم اين فهرست تا پايان سال جاري از سوي مسئولان اين مجموعه به دست ما رسيده است كه مناسب ديديم دوستداران اين حوزه را نيز از اين مژده آگاه كنيم. گفتني است كه اين فهرست شامل شانزده هزار مدخل خواهد بود. منبع: ميراث مكتوب


خان احمدی
نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: