تجلیل ازخدمات مورخ دانا، پزشک توانا

1394/7/20 ۱۰:۳۷

تجلیل ازخدمات مورخ دانا، پزشک توانا

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران از یک عمر فعالیت های علمی و فرهنگی دکتر محمود رفیعی استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران که آثار متعددی را درباره فرهنگ و تاریخ بجنورد به چاپ رسانده با اهدای لوح تجلیل کرد.

 

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران از یک عمر فعالیت های علمی و فرهنگی دکتر محمود رفیعی استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران که آثار متعددی را درباره فرهنگ و تاریخ بجنورد به چاپ رسانده با اهدای لوح تجلیل کرد.

 در مراسمی که بعد از ظهر یکشنبه در انجمن آثار و مراکز فرهنگی ایران برگزار شد، از یک عمر فعالیت های علمی و فرهنگی دکتر محمود رفیعی که همزمان با اشتغال به حرفه پزشکی و تدریس آن در دانشگاه تهران، اقدام به جمع آوری آثار فرهنگی و معرفی فرهنگ غنی خراسان جنوبی و شهر بیرجند کرده بود، تجلیل کرد.

دکتر محمود رفیعی در این مراسم گفت: از سال 1351 و بعد از آغاز تدریس در دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران سعی کردم منابعی از بزرگان بیرجند را بدست آورده و مطالعه کنم اما هرچه حتی از اهل علم نیز سوال کردم، اثری به جز چند کتاب بدست نیاوردم لذا خود دست به کار شدم.

وی با بیان اینکه از گذشته های دور مردم خراسان جنوبی از فرهنگ به عنوان عاملی برای توسعه پایدار استفاده می کرده اند، اظهار داشت: امروزه در دنیا قدرت از دانش، تحقیق و پژوهش حاصل می شود و هرکشوری داناتر باشد، تواناتر و قدرتمندتر است.

این استاد دانشگاه سه عامل اطلاعات، مدیریت و منابع انسانی را عوامل تعیین کننده توسعه دانست و از استادان دانشگاهی خواست تا برای از بین بردن فاصله اطلاعات خود با مردم، کتاب هایی به زبان ساده به رشته تحریر درآورند تا بیش از 60 درصد مردم کشور قدرت تجزیه و تحلیل مسائل را داشته باشند.

در این مراسم که با حضور پرشور شاگردان، همکاران و جمعی از فرهیختگان برگزار شد، محمدرضا مجیدی سفیر سابق ایران در سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد (یونسکو) و عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: زندگی علمی دکتر محمود رفیعی سرشار از تربیت پزشکان و درمان بیماران بوده است و عشق به میهن باعث شد تا شاهد خدمات بسیار ایشان به ایران و آثار فرهنگی خراسان جنوبی باشیم.

وی با یادآوری دغدغه فراوان دکتر رفیعی برای جمع آوری آثار فرهنگی خراسان جنوبی خواستار تشکیل بانک اطلاعاتی جامع برای ثبت ملی و ثبت جهانی این آثار از سوی مسوولین استان و همچنین فرهیختگان این منطقه شد.

ناهید بنی اقبال استاد بازنشسته دانشگاه تهران و عضو فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی نیز در این مراسم گفت: دکتر رفیعی در طول سال های گذشته با معرفی اهالی علم و ادب بیرجند، این آگاهی را به جوانان داد که به داشتن این مفاخر مباهات کرده و الگوهای ذی قیمتی از آنان برای خود بپذیرند.

وی با بیان اینکه فعالیت های دکتر رفیعی منحصر به یک حوزه نمی شود و طیفی از علمای گذشته و معاصر را می پوشاند، تصریح کرد: همت بلند ایشان به قدری کارساز بوده که اگر در جایی جای اثری خالی بوده است، خود دست به انتشار کتابی درباره آن زده است.

سیدتقی نوربخش مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی که خود از جمله شاگردان دکتر محمود رفیعی بوده است نیز در این مراسم گفت: در سال 1365 و زمانی که شاگرد ایشان بودم، شاهد عمق دانش تئوریک و برخورد کریمانه ایشان با بیماران بودم که اخلاق پزشکی را به همراه تئوری ها به ما می آموخت.

وی دکتر رفیعی را یک حکیم توصیف کرد و افزود: ایشان تنها یک پزشک و استاد علوم پزشکی نبودند بلکه در سایر زمینه ها نیز ظرفیت های بزرگ خود را به کار گرفته و آثار مکتوب و غیرمکتوب مفاخر سرزمین مادری شان را منتشر کردند.

ایرنا

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: