فلاطوری مروج کلام اسلامی در اروپا

1394/7/20 ۱۰:۳۶

فلاطوری مروج کلام اسلامی در اروپا

یکی از بزرگ‌ترین دانشمندان معاصر "عبدالجواد فلاطوری" است که او را می‌توان پژوهشگر ایرانی کلام و فلسفه اسلامی و مروج و شارع فلسفه و کلام اسلامی در اروپا و به‌ویژه آلمان دانست.

 

 

 

یکی از بزرگ‌ترین دانشمندان معاصر "عبدالجواد فلاطوری" است که او را می‌توان پژوهشگر ایرانی کلام و فلسفه اسلامی و مروج و شارع فلسفه و کلام اسلامی در اروپا و به‌ویژه آلمان دانست.

 عبدالجواد فلاطوری، فیلسوف، فقیه و اندیشمند شیعه ایرانی بود. چنانکه در زندگینامه خود نوشت وی آمده است دوره شش ساله تحصیلات ابتدایی را در سال‌های ۱۹۳۱ تا ۱۹۳۷ می‌گذراند و مدرک دیپلم فنی را از دبیرستان آلمانی- ایرانی دریافت می‌کند.

وی از نوادگان حکیم ملا اسماعیل اصفهانی بود. فلاطوری نزد اساتید بزرگی چون آیت‌الله محمدعلی شاه‌آبادی، آیت‌الله خوانساری و شیخ محمدرضا کلباسی کسب علم کرد. این دانشمند بزرگ به چند زبان آلمانی، یونانی و لاتین مسلط بود. فلاطوری در شناساندن دین اسلام به شکل صحیح در آلمان اقدامات موثری انجام داد.

فلاطوری در مصاحبه‌های خویش به این نکته اشاره می‌کرد که موفقیتش در تبلیغ اسلام در غرب به این جهت بوده که به خود قرآن کریم استناد می‌کرده است. این محقق عالی مقام به استعمار شناسی توجه داشت و ضرورت آن را به خصوص برای شرق اسلامی درک می‌کرد و ازاین‌رو به افکار سید جمال‌الدین اسدآبادی و تجربه‌های او ژرف می‌نگریست. درباره او گفته‌اند که" فلاطوری غریب زیست و غریب مرد".

برای بررسی بیشتر ابعاد شخصیتی عبدالجواد فلاطوری و خدمات وی به جامعه علمی کشور خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه اصفهان با محمدحسین ریاحی، استاد دانشگاه و اصفهان شناس به گفت‌وگو پرداخت که در ادامه می‌خوانید:

 

فلاطوری در مباحث تطبیقی یگانه زمان بود

محمدحسین ریاحی گفت: یکی از شخصیت‌های ممتاز و برجسته در دوران معاصر که در علوم اسلامی و علوم مرتبط با علوم انسانیِ جوامع غربی و مباحث تطبیقی یگانه عصر خود بود "عبدالجواد فلاطوری اصفهانی" است که در سال 1304 شمسی در محله بید آباد اصفهان به دنیا آمد.

وی افزود: مرحوم فلاطوری ضمن اینکه علوم جدید را خواند و به دبستان و دبیرستان رفت به حوزه علمیه اصفهان نیز رفت‌وآمد داشت و به تحصیل مشغول شد و علاوه بر تحصیل در حوزه علمیه اصفهان با حوزه‌های علمیه قم، مشهد و تهران نیز در ارتباط بود به ویژه با حوزه علمیه مشهد ارتباط تنگاتنگی داشت به‌طوری‌که در این شهر با مرحوم آشتیانی که در راستای ترویج حکمت و کلام تلاش بسیاری داشت ارتباط نزدیکی برقرار کرد.

 

فلاطوری آکادمی علوم اسلامی را در اروپا تاسیس کرد

ریاحی گفت: عبدالجواد فلاطوری در مشهد از یکی از علمای اصفهانی به نام آیت‌الله شیخ محمدرضا کلباسی به اخذ اجازه روایت و گواهی اجتهاد نائل آمد. سپس رشته معقول دانشکده الهیات را به پایان رساند و در سال 1332 شمسی پس از 15 سال تحصیل علوم قدیم برای ادامه تحصیل در رشته فلسفه و علوم انسانی به آلمان رفت و در رشته‌های فلسفه، زبان‌شناسی و دین پژوهی تطبیقی و مذاهب موفق به اخذ درجه دکتری شد و با گذراندن رساله‌ای گواهینامه استادی گرفت.

این اصفهان شناس اظهار کرد: مرحوم فلاطوری در دانشگاه کلن آلمان برای مدت زیادی مشغول به تدریس شد و با همکاران خود آکادمی علمی اسلامی را به‌منظور تحقیق و تدوین و عرضه اسلام به زبان فکری اروپا در این شهر تاسیس کرد.

 

رفع سوءتفاهم‌ها در حوزه فلسفه میان شرق و غرب

ریاحی افزود: در آوریل ۱۹۷۹ نخستین چاپ کتاب اسلام در دیالوگ که دربردارنده مجموعه مقاله‌های وی بود، نشر یافت که در دسامبر همان سال تجدید چاپ شد و چاپ‌های بعدی آن به پنج بار رسید. هدف وی گفت‌وگویی دوجانبه در سطح دینی و علوم انسانی میان مغرب زمین مسیحی و مشرق زمین اسلامی بود تا از این طریق، پیش‌داوری‌ها و سوء تفاهم‌هایی را که در هر دو محیط فرهنگی موجود است از میان بردارد و راه را برای درک متقابل هموار سازد.

این استاد دانشگاه اصفهان، گفت: برنامه دیگری که فلاطوری از سال ۱۹۹۱ دل‌ مشغول آن بود، تأسیس دانشکده معارف اسلامی در اروپا بود؛ مرکزی که عهده دار آموزش درست و دانشگاهیِ اسلام به مسلمانان اروپا و دیگر مناطق جهان شود. وی برای جلب پشتیبانی معنوی و مشارکت مادی با اشخاص حقیقی و حقوقی چندین مذاکره و مکاتبه کرد، اما کمتر نتیجه گرفت. البته پیشنهادهایی از برخی کشورهای اسلامی به وی شده بود، ولی بنا به دلایلی از پذیرش آن‌ها سرباز زد.

ریاحی در همین باره افزود: سرانجام تصمیم بر آن شد که این دانشکده با همکاری "جامع الازهر" در هامبورگ تأسیس شود و اساس‌نامه و آئین‌نامه لازم نیز نگارش و تصویب شد، اما با درگذشت شیخ محمد غزالی این همکاری ناتمام ماند.

 

برنده جایزه بهترین کتاب سال

وی ادامه داد: مسئولیت آکادمی علمی اسلامی کلن را تا دو سال قبل از مرگ که به دانشگاه هامبورگ آلمان انتقال یافت به عهده داشت. مقالات و کتب زیادی از فلاطوری به چاپ رسیده است. این دانشمند بزرگ در بهسازی و مستند سازی کتاب‌های درسی به‌ویژه کتب دینی مسلمانان آلمان و آلمانی زبان تلاش زیادی کرد و به توفیق شایانی دست یافت.

ریاحی افزود: فلاطوری با ترجمه کتاب تاریخ ایران در قرون نخستین اسلامی اثر "برتولد اشپولر" برنده جایزه بهترین کتاب سال شد. از دیگر آثار این دانشمند فرهیخته "جانشینان محکوم" و "تعلیقِ بر شرح منظومه حکمت سبزواری" را می‌توان نام برد.

این استاد دانشگاه اصفهان، خاطرنشان کرد: عبدالجواد فلاطوری در سال 1375 شمسی در آلمان از دنیا رفت و پیکر او را به ایران و اصفهان منتقل کردند و در قبرستان تخت فولاد در نزدیکی قبر حاج‌آقا رحیم ارباب به خاک سپردند.

ایسنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: