تعامل فلسفه اسلامی با فلسفه های جدید مورد غفلت واقع شده است

1385/8/15 ۰۳:۳۰

تعامل فلسفه اسلامی با فلسفه های جدید مورد غفلت واقع شده است

در نشست "تواناییهای فلسفه اسلامی در مسائل اجتماعی" دکتر محمد لگنهاوزن اظهار داشت: امروزه برای باروری فلسفه اسلامی در حوزه های عملی، باید به همه حوزه های کلامی اصول فقهی، متون اصلی اسلامی و سخنان غربیان توجه کنیم.



در نشست "تواناییهای فلسفه اسلامی در مسائل اجتماعی" دکتر محمد لگنهاوزن اظهار داشت: امروزه برای باروری فلسفه اسلامی در حوزه های عملی، باید به همه حوزه های کلامی اصول فقهی، متون اصلی اسلامی و سخنان غربیان توجه کنیم.
نشست «توانایی های فلسفه اسلامی در مسائل اجتماعی با حضور دکتر محمد لگنهاوزن در موضوع تواناییهای اجتماعی فلسفه اسلامی در پژوهشکده فلسفه و کلام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.
دکتر لگنهاوزن در ابتدا به وضعیت فلسفه غرب در توجه به مسائل اجتماعی پرداخت و گفت : البته همه مکاتب فلسفی به یکسان به این مسائل توجه نکردند البته ورود به فلسفه های مضاف مثل فلسفه اخلاق، فلسفه سیاست و فلسفه اقتصاد...، تخصص در دو حوزه را لازم دارد.
وی معتقد است که ورود فلسفه در حوزه های اجتماعی در جامعه اسلامی نه تنها ضرری ندارد، بلکه از چند جهت کمک کننده است. یکی از جهت فهم عمیق تر دین؛ دوم از جهت نحوه اجرای احکام دینی، با توجه به شرایط امروز.
لگنهاوزن خاطر نشان کرد: علت ضعف دین داری در اروپا تأمل فلسفی در مسائل دینی نبود، بلکه مسائل اجتماعی و نحوه عملکرد کلیسا در حمایت از نظام فئودال و سلطه طلبی در آن نقش داشت. اما در فلسفه ورزی در مسائل دینی نباید سطحی نگری کرد و با ادله ضعیف به نفی مسائل دینی پرداخت.
لگنهاوزن در پاسخ به این سؤال که چرا مسائل اجتماعی در فلسفه اسلامی کمرنگ است، گفت: مسائل اجتماعی وجود دارد چه در آثار فارابی و چه سهروردی، ولی کمرنگی آن در دوره های متأخر مربوط به جوّ زمانه می شود و گلایه های صدرا در کتاب سه اصل نشان از آن دارد.
وی با اشاره به اینکه بعضی معتقدند فلسفه اصیل اسلامی در کلام اسلامی و تا حدّی اصول فقه آمده است، با این حساب فلسفه اسلامی را در کجا باید جست، اظهار داشت: فلسفه یک معنای عام دارد که شامل حوزه های کلام و اصول هم می شود، ولی در حوزه خاص، همان مکاتب مطرح هستند.
وی در ادامه گفت : امروزه برای باروری فلسفه اسلامی در حوزه های عملی، باید به همه حوزه های کلامی اصول فقهی، متون اصلی اسلامی و سخنان غربیان توجه کنیم.
وی افزود : سوال این است که از کجا باید آغاز کنیم، جواب این می شود که هم به ترجمه متون دست بزنیم ، هم به تصحیح انتقادی متون گذشته در تمدن اسلامی همت بگماریم و هم به متون اصلی دین توجه کنیم و با کاری تطبیقی و انتقادی و با سرعت زیاد به پرسش های امروزی پاسخ دهیم. خبرگزاری مهر


خان احمدی
نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: