از رنج چهار سال اتهام‌ شنيدن/مجتبي ميرتهماسب

1392/9/23 ۱۰:۰۴

از رنج چهار سال اتهام‌ شنيدن/مجتبي ميرتهماسب

اظهارات فرد منصوب‌تان در شوراي پروانه ساخت را خوانده‌ايد؟ نه، نخوانده‌ايد؛ كه اگر خوانده بوديد انتظار از شما چيز ديگري بود. جمال شورجه در ميانه يك مناظره رسانه‌يي (خبرگزاري فارس، شنبه 16 آذر) همچنان اصرار بر جاسوس بودن مستندسازاني كه دو سال پيش به اتهامات رنگ وارنگ از جمله معاند نظام و جاسوس بودن بازداشت شدند دارد و مدعي است كه مدارك آن را هم ديده و در صورت لزوم منتشر خواهد كرد.

 اظهارات فرد منصوب‌تان در شوراي پروانه ساخت را خوانده‌ايد؟ نه، نخوانده‌ايد؛ كه اگر خوانده بوديد انتظار از شما چيز ديگري بود. جمال شورجه در ميانه يك مناظره رسانه‌يي (خبرگزاري فارس، شنبه 16 آذر) همچنان اصرار بر جاسوس بودن مستندسازاني كه دو سال پيش به اتهامات رنگ وارنگ از جمله معاند نظام و جاسوس بودن بازداشت شدند دارد و مدعي است كه مدارك آن را هم ديده و در صورت لزوم منتشر خواهد كرد. او همه اينها را دستاويز قرار مي‌دهد تا بر ويرانه‌هاي به يادگار گذاشته دولت قبل، كاخي براي خود و همپالكي‌هايش بسازد و يحتمل در آن تاجگذاري كند. شورجه نمي‌داند، يا مي‌داند و همچنان از آن پشم براي خود كلاه مي‌بافد؛ ولي آيا شما كه سرنوشت سينما و سينماگران ايران را به دست گرفته‌ايد هم نمي‌دانيد كه تيرماه همين امسال و پس از دو سال آزادي موقت با قرار وثيقه‌هاي سنگين و ممنوع‌الخروجي ما و حتي پيش از اطلاع ما، مشاور حقوقي سازمان سينمايي دولت پيشين كه همين شخص از بنيان‌هاي فكري اصلي آن بود، و پس از آن نيز قوه قضاييه، رسما اعلام كردند كه از همه مستندسازان در مرحله بازپرسي «رفع اتهام» شده است؟ دقت كنيد، نه تبرئه، نه بخشش و نه هيچ چيز ديگر، رفع اتهام. آن هم پس از آن همه رنجي كه بر ما و خانواده‌ها و هم‌صنف‌هاي ما رفت و گويا قرار نيست بالاخره روزي پايان بگيرد.
آقاي ايوبي، تمامي چهار سال گذشته به جاي كار كردن و زندگي كردن، اتهام شنيدم و بازجويي و زندان رفتم. ولي خودم و ديگران را به صبر و شكيبايي دعوت كردم و اميد دادم كه اين نيز بگذرد. ديگر بس نيست؟ آيا بايد منتظر شد تا مدعي‌العموم احقاق حق كند يا باز هم خودم كفش و كلاه كنم و به جاي فيلم ساختن، لقمه از دهان زن و بچه بگيرم و به دادخواهي قومي بروم كه پس از سال‌ها از غارنشيني درآمدند و چهار سال آن كردند كه شما بيش از همه مي‌دانيد. و هنوز هم به اسم نظام و اسلام، آبروي ديگران را هزينه بي‌لياقتي و بي‌هنري خود مي‌كنند. آيا سخنان شورجه كه عجبا شهره به صالح‌ترين فرد از آن طيف فكري منقرض شده است، مصداق بارز بي‌تقوايي، تهمت و افترا، تشويش اذهان عمومي و بي‌قانوني نيست؟ آيا هنوز اين رانت حكومتي براي شورجه و امثالهم باقي است تا هر آن‌كه را برنمي‌تابند با يك انگ واهي از زندگي ساقط كنند؟ آيا قوانين اين مملكت اسلامي براي شورجه و امثالهم لازم‌الاجرا نيست؟
آقاي ايوبي، شما كه نمي‌دانيد، اما مطمئنم شورجه كه ناخواسته شغل اصلي‌اش را در اين مناظره به رخ كشيده مي‌داند كه در اوين جرمي مثل جاسوسي كه هيچ، هيچ كار نكرده‌يي از چشم كارشناس محترم پرونده پنهان نمي‌ماند! و جايي براي رفع اتهام باقي نمي‌گذارد. و حال كه اين كابوس پايان گرفته، بايد همچنان شمشيربازي‌هاي سياسي اشخاص خودسر و موازي‌كار بالاي سر ما باقي بماند؟
آقاي ايوبي، تكليف من با شورجه پس از اعلام شكايت من از شخص ايشان و در دادگاه روشن خواهد شد، چرا كه ديگر سكوت را جايز نمي‌دانم و با اميد به دادخواهي منصفانه ديگران را هم به همراهي دعوت مي‌كنم. مي‌ماند تكليف من با سازمان سينمايي كه شما بر مسند مديريت آن نشسته‌ايد و من همچون ديگر فيلمسازان اميد بسته‌ام كه پس از سال‌ها بتوانم در شرايط انساني، قانوني و برابر فيلم بسازم؛ اما در گلوگاه اين ارتباط يعني در شوراي پروانه ساخت جمال شورجه را منصوب كرده‌ايد. با اين چه كنم؟
تكليف من روشن؛ منتظر پاسخ جنابعالي هستم.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: