1392/9/18 ۱۱:۳۳
دانش همچون نردبانی است که باید پله پله رفت تا در پلهی آخر بتوان درک کرد که بحث و جدلهای امروز چیست؟ بحثهای امروز ریشه در تاریخ دارند. برای داشتن نظر شخصی باید تاریخ را فهمید. آنچه در این جلسات بحث میشود، تاریخ تفکر یا اندیشهی سیاسی است. تاریخ فلسفهی سیاست است. درست مثل خواندن تاریخ است. مثلاً اگر کسی وضعیت امروز را بخواهد بررسی کند. اگر تاریخ 2500 ساله، دورهی مشروطه و پهلوی و دینی (مذهب ـ تشیع)، فرهنگ را نشناسد نمی تواند موقعیت ما را درک کند و نظری بدهد. در تاریخ اندیشه هم این چنین است، تا سوبق را ندانیم:
تنظیم و گردآوری: احسان آقایی
ضرورت پرداختن به تاریخ فلسفه سیاسی چیست؟
1. نمی توانیم راجع به بحثهای امروزی صحبت کنیم. برای داشتن ارزیابی نقادانه باید تاریخ اندیشهی سیاسی را درست بخوانیم تا زمان خود را بفهمیم؛
2.موجب میشود تواضع پیدا کنیم و بدانیم کجا ایستادهایم و گندهتر از دهان خود صحبت نکنیم.
روش خواندن تاریخ اندیشهی سیاسی
1. یک روش سنتی است که وجود داشته و هنوز هم ادامه دارد. روش سنتی از دورهی رنسانس به این طرف تا دهه 70-1960 بوده است.
2. سال 1972 نقطهی عطفی است که کوئینتن اسکینر Quinton Skinner با نگارش کتاب (Foundations of Modem Political Thoughts) بنیانهای اندیشهی سیاسی مدرن بنیان گذارد.
متدولوژی ما چه خواهد بود؟
دو سنت / جریان هست: (جریان اصلی) Main Stream
1. جریان فلسفی
2. جریانی که با اسکینر رواج یافت (مکتب کمبریج)
نگرش اول: جریانی که از رنسانس شروع شد و تا به امروز رواج دارد. اینکه متون گذشته را بربگیریم و با عقل مدرن اینها را تحلیل منطقی کنیم و میزان انسجام منطقی آنها را بسنجیم. در این سنت، اعتقاد گذشتگان و دلیل اعتقاد آنها مطرح نیست.
نگرش دوم: نگرشی که با کوئینتن اسکینر شناخته می شود. او مدعی شد که نگرش فلسفی ما را به گمراهی میرساند. واجب است که متن را به محک عقل و منطق زد اما کافی نیست. پیش از آن ما نیاز داریم چیزهای دیگری را وارسیم و بعد به آن برسیم. داوریهای شما (نگرش اول) نادرست است و نتیجه این میشود که نمی توانید درک کنید که ما کجا ایستادهایم. این نگرش تاریخی است در برابر نگرش فلسفی.
مزایای روش دوم
1. فهم این نکته که باورهای عام و پذیرفته در دورهای، الزاماً درست نیستند؛
2. متحول شدن باورها ؛
3. بهتر شناختن خود و توجه به اینکه زمانه و نتایج چه قدر عوض شده است.
مشکلات متدولوژی تاریخی
مهم ترین مشکل این است که به دلیل تغییر فرهنگ و شرایط در طول زمان، امکان فهم نگاه با دشواری روبه رو میشود. هر چه قدر دورتر میرویم، فهمِ نگاه دشوارتر میشود. اگر بخواهیم به "هومر" برسیم، باید روان شناسی هومر را بفهمیم. اصولاً زبان آنها، زبانی که به کار میبردند را شاید توانسته باشیم رمزگشایی کنیم، اما آیا معادلهایی که در آن زمان بکار گرفته میشد، درکشان با ما یکی بود؟ با امروز، هم خوانی داشت؟ مثلاً دیسکاسیونه در یونان به معنای عدالت است؛ ولی درک ما از عدالت با واژهی Justice همراه است
عناصر اصلی فرهنگ یونانی
زبان مشترک و دین مشترک (خدایان مشترک) مهم ترین عناصر فرهنگ یونان هستند. اگر یونان را منطقهی امروزی بدانیم، یونانیها هیچیک یونانی نبودند. آنها پراکنده بود.
شرایط اقلیمی یونان
یونان از یک طرف مجاور دریای اژه، و از طرف دیگر مرتبط با دریای مدیترانه، و از یک طرف هم در کنار کوه های پرچین بود. منطقه ای که مجاورت دریا و رشته کوه باشد، موجب میشود دائماً در معرض دو حادثهی طبیعی قرار بگیرد:
1.بارانهای سیل آسا ؛ 2. زلزله و آتشفشان .
مرور کل تاریخ یونان به اجمال
1.آغاز تاریخ یونان 45000 تا 40000 هزار سال پیش است. (از دوره ی هموساپین ساپینها تا دوره ی هموسایینها)؛
2.بین حدود 45 تا 40 هزار سال پیش هموساپین ساپینها از آفریقا به سمت آسیای جنوب غربی و اروپا حرکت میکنند. این مهاجرت ادامه دارد تا 20000 هزار سال قبل میلاد مسیح. اولین اسکان در غاری (غارهای متعدد تو در تو) به نام فرانکتی، جایی در جنوب شرقی یونان، به وجود آمد؛
3.از 10000 سال تا 8000 سال قبل میلاد. در این دو هزار سال از دوری پالئولیتیک به نئولیتیک میرسیم. لیتیک = سنگ، پالئو = قدیمی. از دوری پارینه سنگی به نوسنگی میرسیم. اهمیت آن در این است که در دورهی پارینه سنگی مردمان با وجود امکان یافتن از راه شکار و دامداری زندگی میکردند. در دورهی نوسنگی کشاورزی آغاز میشود و با آغاز کشاورزی گروه های اسکان یافته پدید میآیند؛
4.از 8000 سال تا 6000 سال پیش از میلاد، کشاورزی رونق یافته، از نهرکشی استفاده میشود. استفادهی عاقلانه و عامدانه و دامداری به شکل سازمان یافته، اتفاق میافتد؛
5.از 7000 سال تا 5000 سال پیش از میلاد، ساخت اولین خانههای دائمی، در بقیهی نقاط اروپا هم ،اتفاقات مشابهی میافتد؛
6 .از 4000 سال تا 3000 سال پیش از میلاد، (عصر مس) اولین فلز که در یونان کشف میشود و استفاده میشود، مس است. تمام ابزارهای کشاورزی هم مسی هستند؛
7.از 4500 سال تا 2500 سال پیش از میلاد، یکی از مهم ترین حوادث این بود که نژاد نوعی تغییر میکند. در این دوره اقوام هند و اروپایی به اروپا (یونان) مهاجرت میکنند. در این دوره با مهاجرت اقوام هند و اروپایی (از فلات ایران) به این دوره میگویند تولد توسعه در مدیترانهای Development Mediteranian Culture برنز، هم در این دوره کشف میشود و به آن عصر برنز میگویند؛
8. از 2200 سال پیش از میلاد، اولین کاخهایی که نشانههای تمدن مینوسی Minoan Civilization است، در جزیرهی کِرِت پدید میآید؛
9. از سال 2000 پیش از میلاد، به دلیل موقعیت جغرافیایی، ویرانی عظیم، اکثر کامیونتیها و Settlements را در پی داشت. در سال 1700 هم چندین زلزله ی وحشتناک تمام جزیرهی کِرِت را از بین برد؛
10. از سال 1600 تا 1500 ، تمدن دوم که بوجود میآید، تمدن موکنایی است. Mucnian؛
11. از سال 1370 پیش از میلاد، از بین رفتن هر آنچه که در کِرِت ساخته شده، به ویژه قصرها؛
12.از سال 1300 تا 1000 پیش از میلاد، اوج شکوفایی تمدن موکنایی اتفاق مهم فرهنگی این است که برای نخستین بار به تقلید (از فینیقیها، الفبا Linian B Script خط خطی. (افقی) مینوشتند و هجایی بود. در همین دوره نزدیک به 1500 سال که خط دارند؛
13.از سال 1000 پیش از میلاد، این تمدن موکنایی از بین میرود. الفبا قابلیت دستور زبان ندارد و به عنوان ضبط اسامی روی قبر یا نام بردن حکام یا روی سفالها بود. این خط هم از بین میرود و تا 1000 قبل میلاد، خط وجود ندارد. حدود 2000 سال به دلیل عدم وجود خط از تحولات آن بیخبریم. از سال 1000 خط دیگری میآید؛
14. بین سال های 1000 پیش از میلاد، خط ایجاد میشود و به خط شرقی نزدیک میشود؛
15. از سال 900 تا 800 دورهی ازدیاد دورههای پر جمعیت، رواج کشاورزی و کشف آهن است. (عصر آهن) آهن پایهی همهی تمدن ها بوده است؛
دورهی 1200 تا 1000 را میگویند Dark Ages، به دو دلیل: 1.فجایع و بلایای طبیعی؛ 2. به دلیل الفبا که از آن بیخبریم.
دورهی ماقبل پالئوتیک: دورهی پالئوتیک، دورهی نئولیتیک / دورهی دارک (عصر ظلمت) است و بعد میرسیم به دورهی ارکائیک، بعد از ارکائیک به کلاسیک میرسیم.
16. از سال 800 قبل میلاد با عصر آهن، ترویج کشاورزی و حماسههای هومری. به دنبال آن میرسیم به اولین اسناد مکتوب (حماسههای مکتوب هومر) است. (دورهی آرکائیک) ؛
17.از سال 776 پیش از میلاد، اولین بازی های المپیک در آتن. بعد از هومر، قدیمیترین نوشتهها مربوط به هزیود یا هسیودوس است.
در دل اندیشهی سیاسی دورهی آرکائیک به این حوادث اشاره میشود. هنوز نظریه پردازی سیاسی وجود ندارد. این دوره را از طریق درامنویسان و فلاسفه ی غیرسیاسی دنبال میکنیم.
18. از سال 730-710 ق.م حملهی اسپارتها به مِسِنیها (نخستین جنگ مِسِنیها)؛
19. از سال 657 ق.م کوپسلوس در کورنته یک حکومت تورانی (جبارانه) درست میکند؛
20. از سال 640 -630 ق.م، دومین حمله (جنگ دوم مسنی یاییها) رخ می دهد. در این دوره اولین نطفههای دموکراسی در آتن بسته شده است. 630 ق.م تولد ساپ فو (شاعرهای یونانی در لسپوس)
21. از سال 632 ق.م، کودتای کولون علیه دموکراسی آتنی؛
22.از سال 625 ق.م، کوپسلوس که در اسپارت یک حکومت تورانی داشت، میمیرد؛ پریاندرس به جای او حکومت را به دست میگیرد؛
23. از سال 625-645 ق.م، دورهی زندگی تالس میلتوسی است؛
24. از سال 621 ق.م، دراکوس اولین مجموعه قوانین را تدوین میکند. جداگانه به قانونگذاری میپردازیم.
25. از سال 610-540 ق.م، دوره ی زندگی آناکسی مندرس میلتوسی (ملطی) است؛
26. از سال 954 ق.م، مهم ترین و قدیمیترین قانونگذاران؛ "سولون"، مجموعهی قوانین را مینویسد.
27. از سال 580-580 ق.م، کسنوفانوس ملطایی زندگی می کند؛
28. از سال 546 ق.م، پستراتوس در آتن در سومین تلاش کودتایش تبدیل میشود به جبار. ناحیهی دیگر ساموس است. فیثاغورث از ساموس به ایتالیای جنوبی مهاجرت میکند. او روی اندیشهی سیاسی و تغییر نگرش سیاسی مؤثر بود؛
29. از سال 527 ق.م، مرگ جبار پستراتوس است، جای او را پسرانش میگیرند.
30. از سال 510 ق.م، آتن را یک خاندان به نام آلک مایونی به کمک اسپارتها از دست جباران آزاد میکند؛
31. از سال 508 ق.م، کلی سنتس اصلاحات را در آتن شروع میکند. این مقدمهی دورهی کلاسیک است.
خلاصهای از پدید آمدن جهان در اسطورهی یونانی
در آغاز خائوس بود. خائوس پیش از خدایان است. ترجمهی دقیق آن، امر بیصورت یا خلاء یا هیچ است. خائوس ماقبل جهان است. بیش از هر چیز. نه هست. خائونس 5 فرزند دارد: اربوس = تاریکی؛ نوکس = شب؛ تارتاروس = هم زیرِ زمین و هم آسمان؛ اروس = عشق؛ گایا = مادر زمین.
گایا با اورانوس (خدای آسمان) ازدواج میکند، اما اورانوس همهی بچههایی که در شکم گایا هستند را اجازه نمیدهند، بیرون آیند. در دل او حبس میکند. فقط یک بچه را اجازه میدهد. کرانوس (زمان) و تیتانها. آن دو به اورانوس حمله میکنند و او را با داس عقیم میکنند. "اورانوس" دیگر نمی تواند بچهدار شود. بعد کرنوس حاکم جهان میشود و تیتانها شرط میگذارند. حاکم شود به شرط اینکه صاحب فرزند پسر نشود. او صاحب هر فرزند پسری که میشده، میخورده. زنش رئا بوده. رئا از بین بچهای که به دنیا میآورده و میخورده، یکی را به نام زئوس و به روایتی، به همراه چند تای دیگر نجات میدهد. او لباس زئوس را به سنگ میپوشاند و سنگ را به خوردِ کرنوس میدهد. در نتیجهی خوردن سنگ، کرنوس همهی بچههای دیگر را بالا میآورد. نکتهی مهم این است که زئوس اولین خداست.نکته ی مهم این که زئوس و همتایانش نامیرا هستند. خدایان را میشود زندانی و حبس کرد؛ ولی جاودانند. به همین دلیل بچهها همه زنده بودند. به همین دلیل که زئوس عامل اصلی بوده، او حاکم جهان میشود. المپ جانشین میشود و کرنوس را کور میکند. این بحث جذابی است که نظم دارد. کور کردن کرنوس، کوری زمان است. زمان کشته نمیشود. متوقف نمیشود. زمان نمی تواند مهر و عاطفه و عدل داشته باشد. ماقبل زئوس یه چیزهایی هستند، موجودیتی است بیهویت. بچههای دیگر که باقی میمانند زئوس = خدای خدایان / خدای جهان؛ پوسیدوس = خدای دریاها؛ هادوس = خدای زیرزمین و مرگ؛ خدایان دیگری هم هست که نمی توان روی آنها بحث کرد.
در این تاریخ یک اتفاق مهم، اتفاقی است که از طریق هومر میدانیم. جنگ تروا بین سال 1400 تا 1200 ق.م جنگ بین آخایاییها (یونانی) و ترواییها (آسیای صغیر).
دین یونان چیست؟
پولی یستیک در جایی است که خدایانی مستقل از هم و به صورت سلسله مراتب وجود دارند. در دین شرقی، خدای آفتاب و باران و مهتاب وجود دارند و هم طرازند. در دین یونانی پلی یستیک نیست، بلکه سلسله مراتب هست. بقیه هم طراز نیستند. زئوس خدای خدایان بالاتر از حد است و آفریننده نیست. دین یونان آنتروپومورفیک نیست. در یونان صفات انسانی وجود ندارد. در ادیان دیگر خدایان صفات انسانی دارند. رابطهی انسان و خدا دین را میسازد. در یونان انسان جایی ندارد. خالق بشر، پرومته یکی از کوچک ترین خدایان است. به دلیل خلق و کمک به آنان، انسان مورد مؤاخذه و شماتت زئوس واقع میشود. جهان برای خدایان است. برای خدایان مهم نیست که انسان ها آنها را نیایش کنند. زئوس قانون ازلی ـ ابدی جهان را دفع میکند. سلسله مراتب دارد، انسانمدار نیست.
کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید