1392/9/17 ۰۹:۵۱
تنظیم و گردآوری: احسان آقایی غایت فلسفه ی سیاسی فلسفهی سیاسی یک ساحل یا غایت دارد، ما با کشتی فلسفهی سیاسی به کجا می خواهیم برسیم. فلسفههای سیاسی را با هم ارزیابی میکنیم که آیا ما را به ساحل نزدیک کرده یا دور؟ انسان ها متنوعند.
تنظیم و گردآوری: احسان آقایی
غایت فلسفه ی سیاسی
فلسفهی سیاسی یک ساحل یا غایت دارد، ما با کشتی فلسفهی سیاسی به کجا می خواهیم برسیم. فلسفههای سیاسی را با هم ارزیابی میکنیم که آیا ما را به ساحل نزدیک کرده یا دور؟ انسان ها متنوعند. به عنوان یک Fact انسانها با هم فرق دارند. 1- هر انسانی منحصر به فرد است. 2. انسان ها ناگزیر هستند زندگی مدنی و جمعی داشته باشند و باید کنار هم باشند. اما با توجه به فاکت 1 که انسان ها متفاوتند + فاکت 2 که ناگزیرند کنار هم زندگی کنند، فاکت 3 به وجود میآید که باید بتوانند در کمال صلح کنار هم باشند. 1. آدمها متنوع و متکثرند. 2. باید کنار هم باشند. 3.به دلیل تنوع و تکثر دارای تضاد منافع هستند. فلسفهی سیاسی میخواهد ما را راهنمایی کند که با وجود تنوعها چگونه در کمال صلح زندگی کنیم و به کمال خود برسیم.
ادوار چهارگانه ی فلسفه ی سیاسی
کل تاریخ فلسفهی سیاسی را به 4 دوره تقسیم می کنیم:
1. دوره باستان (از سقراط و افلاتون شروع میشود تا پایان امپراتوری روم و شروع قرون وسطا، ختم میشود)؛ نزد افلاتون، ارسطو تا رواقیان و اپکیوریان، مسئلهی عمده این است که انواع حکومتهای ممکن چیست؟ انواع چهارگانه:
1.1.یک نفره (استبدادی) تیرانی / حکومت یک نفر برهمه / فرمانفرما و بقیه رعیت؛
2.1.آریستوکراسی (اشراف / نجیبزادگان) گروهی بر نقیه حکومت میکنند؛
3.1.الیگاوشی (قدرتمندان و ثروتمندان)
4.1.دموکراسی (حکومت به دست مردم)
2. قرون وسطی (از رواج مسیحیت و ورود دین به عرصهی سیاست آغاز میشود و به دورهی رنسانس ختم میشود)؛. در این دوره، وقتی دین وارد حکومت شد، حکومت دو مدعی جدی پیدا کرد:
یک - روحانیان که معتقد بودند از جانب خدا حقی برای ادای جامعه دارند.
دو- پادشاهان که مدعی بودند، اگر روحانیان قدرتی دارند، این قدرت دنیایی نیست، مال جهانی دیگر است.
1.2.در این دوره جنبشی به وجود آمد به نام پروتستانیسم که جنگ مدعیان (قدرت زمینی و قدرت آسمانی) بود. از دل این دو فرقهای سر برآورد و گفت: رابطه انسان و خدا، فردی است. "مارتین لوتر" بانی پروتستانیسم بود و تفکیک میان نهاد دین و دولت انجام شد.
2.2.بزرگترین اتفاق دیگر سکولاریسم بود که جدایی دین و دولت بود. در دورههای افلاتون و ارسطو این نهاد دین بروز جدی نداشت، بلکه بعد از مسیحیت بود.
3. رنسانس (از بازگشت به ارزشهای باستانی آغاز میشود و با ظهور دولت ـ شهرها در ایتالیا و تا اوایل قرن بیستم و ظهور مارکس و میل ختم میشود.)؛ ماکیاولی بانی فلسفه سیاسی دوران مدرن بود. سؤال های این دوره از این قببیل بود: قانونی که متضمن حفظ نظم باشد، متولی آن کیست؟ آیا قوانین وضعی و طبیعی در تضادند؟ آیا قانونی که وضع میشود، محترم است؟ در چه شرایطی مردم می توانند بر حکام خود بشورند، آنها را عوض کنند؟ آیا اساساً مردم چنین حق دارند، می توانند یا خیر؟ بنابراین دو مفهوم حق و تکلیف سر برآورد. در این دوران انقلابها رخ دادند.
1.3.اولین انقلاب در انگلستان رخ داد. بر مبنای فرمان منشور کبیر(ماگنا کارتا در 1215) انقلاب سال 1648 2.3 وقوع انقلاب آمریکا:
3.3.انقلاب فرانسه
انقلابهای 1848 که مسلسلوار، پشت سر هم هستند.
شروع جنگ جهانی اول (1914) پایان دورهی مدرن است و می رسیم به دوره ی معاصر.
4. دوره تاریخ فلسفهی سیاسی معاصر که همچنان در این دوره به سر میبریم
جنگ جهانی اول ما را به دورهی معاصر میرساند. پدید آمدن دو ابرقدرت در حوزهی اقتصاد، شکلگیری تراستها و کارتلها و شرکتهای چند ملیتی بود (سرمایهداری امپریالیستی).
نقطهی اوج جنگ جهانی اول منجر به انقلاب روسیه شد. به دلیل درگیر شدن روسیه در جنگ جهانی اول، بلشویکها و قائلان به مارکسیسم ـ لنینیسم، ظهور کردند. در فاصلهی جنگ جهانی اول دیری نپائید که جنگ جهانی دوم رخ داد. اندیشهی حاکم بر آن منجر به جنگ جهانی دوم شد. می گویند ددمنشانه ترین قرن، قرن بیستم با تلفات صدها میلیونی بوده است. بعد پایان جنگ جهانی دوم، دوره ی شکلگیری کنوانسیونهای بینالمللی است. در کنوانسیون ژنو برای رعایت حقوق کشورهای در حال جنگ، اعلامیهی جهانی حقوق بشر منتشر شد. در همین دوره در داخل کشورها شاهد وقایع مهم هستیم. فراگیر شدن حق رأی. این حق به عنوان حقی همگانی، در غرب سابقهی 50-60 ساله بیشتر ندارد. حق رأی همگانی یکی از خصوصیت فلسفهی سیاسی معاصر است. تا دورهی فروپاشی شوروی در سال 1991 و انقلابهای نرم یا مخلی، اروپای شرقی که منجر به فروپاشی کمونیسم شد، مهمترین عامل تعیین کننده جنگ سرد بود. بعد از آن میرسیم به دورانی که چندین اندیشه مطرح میشود. 1. جهانی شدن که نتیجهی تک قطبی شدن ظاهری جهانی است. 2. به رسمیت شناختن پلورالیسم (تکثر فرهنگی Multi Culturalism)) 3. از بین رفتن تبعیض
مکتبهایی که پدید آمدهاند و بیشترین بحث را باید به آنها اختصاص دهیم، این مکاتب هستند. همهی اینها را با کلمات جمع بکار ببرید.
لیبرالیسمها – حداقل 7 نوع لیبرالیسم داریم.
سوسالیسمها – حداقل 4 نوع سوسالیسم داریم.
فمنیسمها – حداقل 6 نوع فمنیسم داریم.
کامیونیتاریسمها – حداقل 3 نوع کامیونیتاریسم داریم.
محیط زیستیها – حداقل 3 نوع سبز داریم.
بهترین راه دنبال کردن فلسفهی سیاسی
چون روشهای مختلفی وجود دارد، متدی است که اسکینر به آن توجه داشته است. کتابی که اسکینر با روش جدید در Foundation of Political Thoughts به آن پرداخته است. اسکینر گفت: اینکه بگویم مارکس یا افلاطون یا هگل چه گفته، درک ما را به اشتباه میاندازد. این تفکرات انتزاعی نیستند، بلکه وابسته به شرایط زمانی و مکانیاند. همهی مسایل حتی وقایع طبیعی دست به دست هم میدهد و موجب میشود فیلسوف آنها را عرضه کند. این شیوه که کوینتن اسکینر در پیش گرفت Political Philosophy of study in Political Philosophy of Context مطالعهی فلسفهی سیاسی در بسترش. نمی توانید فلسفهی سیاسی ماکیاولی را بخوانید، مگر اینکه شرایط زمانه را بدانید. مثلاً میگفتند آگوسیتن، هابز، ماکیاولی در کتابهایشان چه گفتهاند بی آنکه شرایط را بگویند. این دیدگاه پیروانی پیدا کرد و مشهور است به مکتب کمبریج. هر دوره را با کوچکترین وقایع سیاسی، اقتصادی و فرهنگیاش توضیح میدهیم تا دانش و درک درستی از آن فیلسوف به دست دهد. Political Philosophy in Content (متن باید بسیار ریز و جزئی باشد) آنجا خواهیم دید فیلسوفان اخلاق، جامعهشناسان به فلسفهی سیاسی ربط پیدا میکنند. میبینید جامعهشناسی مانند ماکس وبر بیشتر از یک فیلسوف تأثیر دارد. مثلاً: وبر که دورهی معاصر را دورهی افسونزدایی از جهان مینامد. او میگوید ما، در جهان اساطیر و افسانهای زندگی میکردیم.
منابعی برای مطالعه
برای اینکه بتوانید مطالعهتان را ادامه دهید. مهم ترین فیلسوفان سیاسی در طول تاریخ را و مهم ترین آثارشان را هم نام میبرم. (این فهرست صرفاً برای اطلاع از آن هاست که البته جزئی تر هم هستند.)
الف) دوران باستان
فیلسوف کتابها ترجمه های قابل اعتماد
1. افلاتون: جمهوری دکتر محمدحسن لطفی
قوانین مجموعه ی آثار- انتشارات خوارزمی
سیاستمدار / مرد سیاسی
2. ارسطو: سیاست حمید عنایت- سازمان کتاب های
جیبی- علمی و فرهنگی
اخلاق نیکو ماخوسی دکتر محمدحسن لطفی- خوارزمی
ب) دورهی قرون وسطی
فیلسوف کتابها ترجمههای قابل اعتماد
1. قدیس اگوستینوس: شهر خدا ترجمه نشده
2. قدیس توماس آکویناس: سوماتریپتا ترجمه نشده
3. گروتیوس / پوفندروف:
ج) دورهی مدرن
1- نیکولو ماکیاولی: شهریار داریوش آشوری- پرواز- آگه
گفتارها دکتر محمدحسن لطفی- خوارزمی
2.تاس هابز لویاتان دکتر حسین بشیریه-نشر نی
3.جان لاک دو رساله دربارهی حکومت ترجمه قابل اعتماد نیست
4.ژان ژاک روسو قرارداد اجتماعی دکتر مرتضی کلانتریان- آگه
رساله درباهی ریشهی نابرابری ترجمه نشده
رساله دربارهی ریشه حکومت ترجمه نشده
امیل ترجمه قابل اعتماد نیست.
5.منتسکیو روح القوانین مهتدی- امیرکبیر- ترجمه قابل اعتماد نیست.
6. فیلسوفان بانی قانون اساسی آمریکا
نامهای فدرالیست نامهای فدرالیتها ترجمه نشده است.
الکساندر، همیلتون، جان جی، جیمز مدیسون
7.تامس پین حقوق بشر اسداله مبشری- علمی و فرهنگی (نسبتاً قابل قبول
8.امانوئل سییز طبقه مرسوم چیست ترجمه نشده
9.ادموند برک، تأملات در باب انقلاب در فرانسه (علیه انقلاب فرانسه نوشتهاند) ترجمه نشده
10. ایمانوئل کانت روشنگری چیست؟ ترجمه متوسط- سیروس آرین پور-آگه
در باب صلح جهانی
نقد عقل عملی ترجمه غیرقابل اعتماد
11. هگل فلسفهی حق ترجمه غیرقابل اعتماد
12. آلکسی دوتوکویل تحلیل دموکراسی در آمریکا (جلد اول) رحمت اله مقدم مراغهای-علمی و فرهنگی
توکویل بسیار ژرف اندیش است. او این کتاب را در سال 1830 نوشتهاند. در 1830 بزرگترین قدرتها در انگلستان بود، میگوید در قرن بیستم فقط دو کشور سرنوشت جهان را تعیین میکنند. آمریکا و روسیه. او نماینده مجلس بود و حمله ناپلئون را پیشبینی کرد.
13. مارکس و انگلس مانیفست کمونیست ترجمهها معمولاً خوبند
سرمایه مارکس حسن مرتضوی
هجدهم بروئر پرهام- آگه
ایدئولوژی آلمانی ترجمه خوبی ندارد
14.جان استوارت میل دربارهی آزادی ترجمهها خوبند
دکتر صناعی
دکتر شیخالاسلامی
د) دورهی معاصر:
1. تاس هیل گرین درس گفتارهایی دربارهی اصول تکلیف سیاسی ترجمه نشده
(بنیانگذار نوع خاص از لیبرالیسم)
2. ژرژ سورل تأملاتی در باب خشونت ترجمه نشده
3. رزا لوکزامبورگ (در طیف مارکسیتها) دربارهی سانترالیسم دموکراتیک مترجم بی نام
4. آنتونیوگراشی یادداشتهای زندان ترجمه نشده
5.کارل اشمیت در باب مفهوم امر سیاسی ترجمه نشده
(بزرگترین نظریه پرداز نازیسم و فاشیسم)
6. مایکل اکُشات آقای فولادوند در خرد در سیاست، بخشی از آن را ترجمه کرده-طرح نو
7. آیزایا برلین چهار مقاله دربارهی آزادی دکتر موحد-خوارزمی
8. هانا آرنت وضع بشری ترجمه شده- ققنوس
انقلاب دکتر فولادوند- خوارزمی
خشونت دکتر فولادوند-خوارزمی
توتالیتاریسم ثلاثی-
9. هایک قانون آزادی غنینژاد-طرح نو
10. هربرت هارت مفهوم قانون راسخ- نشرنی - نسبتاً قابل قبول
11. جان راولز نظریهای در باب عدالت ترجمه غیر قابل اعتماد
لیبرالیسم سیاسی ترجمه نشده
12. رابرت نوزیک آنارشی، دولت و یوتوپیا ترجمه نشده
13. رونالد دورکین جدی گرفتن حقوق ترجمه نشده
14. سه فیلسوف کامیونیتارین داریم
1.14. چارلز تیلر Sources of the self
ما چه گونه ما شدیم ترجمه نشده
تکثر فرهنگی ترجمه نشده
2.14. مک اینتایر به دنبال فضیلت ترجمه نشده
3.14. مایکل ساندل لیبرالسیم و حدود عدالت ترجمه نشده
14-4- مایکل والزر حوزههای عدالت ترجمه شده صالح نجفی،ثالث
کتاب هایی برای معرفی (شرحی بر فلسفهی سیاسی)
1. تاریخ فلسفهی سیاسی از دوران باستانی تا پایان دوران مدرن
از افلاطون تا مارکس در چهار جلد، جرج کلاسکو
جلد 1- دوران باستان جلد؛ 2- قرون وسطی؛ جلد 3- ماکیاولی تا منتسکیو؛ جلد 4- از روسو تا مارکس- ترجمه دیهیمی- نشر نی
2. فیلسوفان سیاسی قرن بیستم، مایکل لسناف / دیهیمی- نشر کوچک- نشر ماهی
3. فلسفهی سیاسی / همپتن / دیهمی؛ از قدیم شروع میکند تا بحثهای امروزی میرسد، طرح نو
4. فلسفهی سیاسی میل / برلین و هایک / آرنت / دیهیمی، طرح نو.
5. قرائتهای امروزین: تفسیرهای جدید بر فیلسوفان سیاسی مدرن / دیهیمی، نشر نی
این اثر از ماکیاولی، روسو؛ قرائت های مختلف (از ماکیاولی تا مارکس)را نشان میدهد. باید توجه داشت که هر تفسیری فقط به همان تفسیر ختم نمیشود.
کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید