ماسوله کد ملی اعتباری در ردیف پایگاه جهانی دریافت کرد

1394/7/12 ۱۲:۲۱

ماسوله کد ملی اعتباری در ردیف پایگاه جهانی دریافت کرد

مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهرک تاریخی ماسوله از دریافت کد ملی اعتباری در ردیف پایگاه جهانی خبر داد. مصطفی پورعلی روز شنبه بیان کرد: بر اساس دریافت کد یادشده پیش بینی می شود بر روند سرعت بخشی به پروژه جهانی شدن ماسوله افزوده شود.

 

مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهرک تاریخی ماسوله از دریافت کد ملی اعتباری در ردیف پایگاه جهانی خبر داد.

مصطفی پورعلی روز شنبه بیان کرد: بر اساس دریافت کد یادشده پیش بینی می شود بر روند سرعت بخشی به پروژه جهانی شدن ماسوله افزوده شود.

وی افزود: سال مالی گذشته مبلغ هشت میلیارد ریال برای مرمت، نگهداری و احیای شهرک تاریخی ماسوله اختصاص یافت که امیدواریم این رقم در سال مالی جدید افزایش یابد.

پورعلی بیان کرد: بر اساس سند جامع ماسوله که بر مبنای بازنگری حریم و عرصه ثبت جهانی این شهرک تاریخی تدوین و در بهمن ماه سال گذشته ابلاغ شده بود، کارها در حال انجام است.

وی اظهار کرد: البته برخی موانع چون آزادسازی حریم ماسوله و اجرای مدیریت یکپارچه همچنان به قوت خود باقیست؛ اما تلاش برای رفع موانع ادامه دارد.

وی اضافه کرد: آموزش یکی از موارد مهم در زمینه ثبت جهانی است که تاکنون اقداماتی چون انتشار کتاب زادگاه من ماسوله در این راستا انجام گرفته و سلسله نشست های پژوهشی ماسوله به صورت مداوم برگزار می شود.

پورعلی حفظ و احیای رشته های صنایع دستی ماسوله را یکی از المان های ثبت عنوان کرد.

وی با بیان اینکه شهرک تاریخی ماسوله از نمادهای ماندگار و شکوهمند استان گیلان است بر ضرورت تخصیص اعتبار و بودجه برای حفظ و احیای آن تاکید کرد.

وی ادامه داد: در زمان حاضر فعالیت های مرمتی این شهر تاریخی از محل اعتبارات ملی به خوبی تداوم دارد.

وی اضافه کرد: مرمت سقف موزه آستان مقدس عون بن علی (ع)، مرمت دیواره مشبک و گره چینی امامزاده و چند خانه تاریخی از جمله خانه تاریخی عسکرپور و پنیرف از سوی مرمت گران در حال انجام است.

پورعلی تصریح کرد: ماسوله به عنوان یکی از بزرگترین قطب های گردشگری ایران نیازمند توجه بیشتر مسئولان کشوری است تا از طریق احیای آن درآمدزایی حاصل از ورود گردشگر در این منطقه محقق شود.

شهرک تاریخی ماسوله دارای 350 خانه تاریخی با قدمتی 800 تا هزار ساله است که در سال 1354 با شماره 1090 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

این شهرک تاریخی و منحصر بفرد دارای جلوه های خاص طبیعی است و با توجه به ویژگی های تاریخی ، جغرافیای ظاهری و اقلیم خزری توأم با کوهستانی یکی از مهمترین سایت های ایرانگردی و جهانگردی در استان و حتی در میان کشورهای خاورمیانه است.

ماسوله از توابع فومن در 25 کیلومتری جنوب غربی این شهرستان و در 62 کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع است.

ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: