آذرتاش آذرنوش به دبا گفت: رهبری قاطعانه دستور دادند به چوگان پرداخته شود

1392/9/13 ۱۳:۰۳

آذرتاش آذرنوش به دبا گفت: رهبری قاطعانه دستور دادند به چوگان پرداخته شود

دبا : بازی چوگان با عنوان "چوگان؛ بازی سنتی با اسب در منطقه قره باغ" در هشتمین اجلاس «میراث ناملموس »یونسکو به عنوان میراث ناملموس آذربایجان به ثبت جهانی رسید.به همین دلیل در گفت و گویی با دکتر آذرتاش آذرنوش عضو شورای عالی مرکز دایرة المعارف بزرگ اسلامی به بررسی این موضوع پرداختیم.

 

 

دبا : بازی چوگان با عنوان "چوگان؛ بازی سنتی با اسب در منطقه قره باغ"  در هشتمین اجلاس «میراث ناملموس »یونسکو به عنوان میراث ناملموس آذربایجان به ثبت جهانی رسید.به همین دلیل در گفت و گویی با دکتر آذرتاش آذرنوش عضو شورای عالی مرکز دایرة المعارف بزرگ اسلامی به بررسی این موضوع پرداختیم.

چرا این اتفاق افتاد؟

ماجرا یک مضحکه ی سیاسی است. آذر بایجانی ها ماه هاست که به دنبال این موضوع بودند و با ما خوب نیستند و تا می توانند سعی می کنند مجامع، پدیده ها، حکمتها و موسسات متعلق به ایران را به نام خودشان بکنند . این یک باج سیاسی است.

درباره‌ی پایگاه و جایگاه چوگان توضیح دهید؟

در این باره من کتابی دارم به نام "تاریخ چوگان در ایران و سرزمین های عربی" که در آن  بطور مفصل شرح دادم. وقتی که تاریخ ایران را مثلا در قرن چهارم، پنجم  می نوشتند، در آن زمان کشور آذر بایجانی وجود ندارد ازبالاترین قسمت ایران یعنی ماوراء النهر تاسیستان در زمانهای مختلف همه چوگان بازی می کردند. این بازی یک تمرین سربازی بوده و تمام پادشاهان ایرانی و حتی سلاطین ترک مثل محمود و مسعود غزنوی و سلطان سنجر و... هم این بازی را انجام می دادند و دنبال می کردند.

شاید در سرزمین آذربایجان هم این ورزش رواج داشته اما ماهیچ خبری نداریم که متعلق به آذربایجان کنونی باشد. من دویست، سیصد مدرک راجع به چوگان دیدم و این ورزش را در کشورهای دیگر مورد بررسی قرار دادم و تمام مطالب راجع به چوگان را خواندم ولی آذربایجانی ها نوشته ای و مدرکی در این باره ندارند و من از یونسکو برای ثبت همچین موردی به نام اذربایجان تعجب می کنم.

چرا ایران برای جلوگیری از این کار اقدام جدی نکرد؟

متاسفانه این بی توجهی به چوگان به دوره ی بعد از انقلاب برمی گردد . بعد از انقلاب بازی چوگان بسیار تو سری خورد و بسیار مورد بی مهری قرار گرفت و بی توجهی دولتها باعث ضعیف شدن و کمرنگ شدن این ورزش شد.

من خودم شخصا دو بار به مجلس رفتم ودرباره ی اهمیت ورزش چوگان برای نماینده ها سخنرانی کردم .مسابقه گذاشتیم و سی چهل نماینده ی مجلس را به دیدن این مسابقه دعوت کردیم و با اینکه بسیار ابراز خوشحالی و رضایت کردند اما باز کاری انجام نگرفت. پول برای پشتیبانی دست دولت بود و دولت هم اهمیتی نمی داد تا اینکه به گوش مقام رهبری رسید و ایشان خیلی قاطعانه دستور دادند که به چوگان پرداخته شود. بعد از دستور رهبرو انتخاب آقای ایلخانی زاده به سمت ریاست  فدراسیون چوگان ایران اوضاع چوگان خیلی بهتر شد و اوبرای این ورزش بسیار زحمت کشیدو در این پنج سال اخیر اتفاقات خوبی برای چوگان افتاده و امیدوار به حمایت دولت جدید هستیم.

 

ایران در مقابل این تصمیم چه باید بکند ؟ آیا اعتراضی صورت گرفته است؟

ما باید خیلی پیشتر به این مسئله توجه می کردیم و بها می دادیم. الان میتوانیم تمام مدارک و اسناد موجود درباره ی چوگان را در اختیار یونسکو قرار بدهیم ضمن اینکه آقای حمزه ایلخانی زاده رئیس فدراسیون چوگان جمهوری اسلامی ایران در نامه ای به این تصمیم اعتراض کرده اند و خواستار تجدید نظرشدند.

 

این اتفاق چه تاثیری در ورزش چوگان ما دارد؟

در واقع هیچ تاثیری ندارد و فدراسیون به برنامه های خود در این زمینه ادامه می دهد و امید است با حمایت دولت ایران بتواند در مسابقات جهانی حضور پیدا کند.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: