سازمان اسناد و کتابخانه ملی نسخ خطی ارزشمند را خریداری می کند

1394/6/28 ۱۳:۰۷

سازمان اسناد و کتابخانه ملی نسخ خطی ارزشمند را خریداری می کند

معاون کتابخانه ملی سازمان اسناد و کتابخانه ملی از امکان خرید کتاب و نسخ ارزشمند از سوی این سازمان، خبر داد. غلامرضا امیرخانی روز پنجشنبه در حاشیه گشایش اندیشگاه سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: برآورد می شود صدها هزار نسخه خطی و ارزشمند در پستوی خانه ها و حتی کشورهای حوزه فرهنگی ایران، که برخی از آنان در شرایط نامطلوب است، نگهداری می شود.

 

 معاون کتابخانه ملی سازمان اسناد و کتابخانه ملی از امکان خرید کتاب و نسخ ارزشمند از سوی این سازمان، خبر داد.

غلامرضا امیرخانی روز پنجشنبه در حاشیه گشایش اندیشگاه سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: برآورد می شود صدها هزار نسخه خطی و ارزشمند در پستوی خانه ها و حتی کشورهای حوزه فرهنگی ایران، که برخی از آنان در شرایط نامطلوب است، نگهداری می شود.

وی اظهار کرد: یکی از وظایف این سازمان گردآوری است؛ که علاوه بر انجام واسپاری در این حوزه از سوی ناشران، موضوع خرید نسخه های قدیمی از سوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی حایز اهمیت است.

وی تصریح کرد: بر اساس قانون واسپاری، همه ناشران موظفند دو نسخه از تولیدات فرهنگی انتشار یافته را برای موضوع بندی و ارایه به پژوهشگران و مخاطبان در اختیار سازمان اسناد و کتابخانه ملی قرار دهند.

امیرخانی تصریح کرد: مردم مجموعه های نفیس خطی خویش را بعنوان یادگاری ارزشمند برای آیندگان، می توانند هم در قالب اهدا و هم خرید به سازمان ارایه دهند.

وی ادامه داد: اهدای این آثار پاسداشت هویت است؛ و از سوی دیگر نگهداری اسناد و کتابهای نفیس و غنی در محیط مسکونی دشوار بوده و بهتر است برای حفظ این آثار ارزشمند به سازمان سپرده شوند.

وی، با بیان اینکه در زمان حاضر نسخه های خطی با بیش از یک هزار سال عمر در این سازمان نگهداری می شود، افزود: 38هزار جلد نسخه خطی در کتابخانه ملی نگهداری می شود که مقام دوم پس از آستان قدس رضوی را در کشور داراست.

امیرخانی با اشاره به گشایش اندیشگاه سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان در رشت بیان کرد: این اندیشگاه پس از پایتخت نخستین اندیشگاه در کشور است که به منظور تولید فکر و اندیشه گشایش یافته است.

وی تاکید کرد: رویکرد این اندیشگاه در کشور صرفا فرهنگی تعریف شده و به هیچ عنوان به مسایل سیاسی نمی پردازد.

اندیشگاه سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان با حضور هاشم زاده قائم مقام سازمان اسناد و کتابخانه ملی و امیرخانی معاون کتابخانه ملی سازمان در رشت گشایش یافت.

هم اکنون دو هزار برگ سند از دوران ناصری، پهلوی اول و پهلوی دوم در حافظه ملی سازمان اسناد گیلان به ثبت رسیده است.

همچنین بالغ بر 40جلد نسخه خطی و 210جلد نسخه سنگی در مخزن این سازمان در گیلان نگهداری می شود.

ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: