سفیر افغانستان: تمدن ایران قرن ها الهام بخش کشورها بوده است

1394/6/25 ۱۱:۲۵

سفیر افغانستان: تمدن ایران قرن ها الهام بخش کشورها بوده است

سفیر افغانستان در تهران گفت: گستره تمدنی ایران زمین قرن هاست که الهام بخش سایر کشورها بوده و نقش استادی را برای کشورهای منطقه دارد. نصیر احمد نور عصر سه شنبه در افتتاحیه نهمین جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین در گرگان اظهار کرد: اقوامی که در این جشنواره جمع شده اند نمونه اقوام ساکن در افغانستان هستند و این جای شگفتی نیست زیرا که ما دو ملت و دو کشور هم پیشینه هستیم و هر یک در امتداد هم و مکمل دیگری می باشیم.

 

 سفیر افغانستان در تهران گفت: گستره تمدنی ایران زمین قرن هاست که الهام بخش سایر کشورها بوده و نقش استادی را برای کشورهای منطقه دارد.

نصیر احمد نور عصر سه شنبه در افتتاحیه نهمین جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین در گرگان اظهار کرد: اقوامی که در این جشنواره جمع شده اند نمونه اقوام ساکن در افغانستان هستند و این جای شگفتی نیست زیرا که ما دو ملت و دو کشور هم پیشینه هستیم و هر یک در امتداد هم و مکمل دیگری می باشیم.

وی گفت: تجلیل از اقوام ایرانی تجلیل از همه اقوام منطقه است زیرا که دین، فرهنگ و تمدن ما مشترک است.

به گفته وی، وجود این ظرفیت زمینه و بستر مناسب برای همکاری بین کشورهای منطقه را فراهم ساخته است.

وی زیبایی استان گلستان را، وجود اقوام با رنگ ها و نژادهای مختلف دانست و گفت: امروز خوشحالم که در این استان حضور یافته و در جشنواره شرکت کرده ام و در این حضور با ظرفیت های استان و زمینه مبادلات فرهنگی و اقتصادی آشنا می شوم.

در این مراسم مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان نیز به ارائه گزارشی از برگزاری جشنواره و معرفی استان پرداخت و از کلنگ زنی بزرگترین موزه باستانی کشور در حاشیه برج قابوس شهرستان گنبدکاووس در آینده نزدیک خبر داد.

ابراهیم کریمی، همچنین به راه اندازی سایت حیات وحش در پارک ملی گلستان، ایجاد بازارچه صنایع دستی در 14 شهرستان استان و پیگیری بین المللی شدن جشنواره فرهنگ اقوام زمین در آینده نزدیک اشاره کرد.

نهمین جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین عصر امروز با حضور 13 سفیر و نمایندگانی از کشورهای پاکستان، هند، افغانستان، قرقیزستان، تاجیکستان و عراق در گرگان آغاز شد.

سفرای میهمان ضمن حضور در جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین، در برنامه بازدید از اثر جهانی گنبدقابوس و موزه فرش گنبدکاووس و همچنین بازدید از پارک جنگلی و آبشار کبودوال شهرستان علی آباد شرکت خواهند کرد.

جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین برای نخستین بار در سال 84 برگزار و از آن پس در تقویم مناسبت های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به نام این استان ثبت و درج شد و اکنون نهمین دوره آن برگزار می شود.

این جشنواره در فهرست رویدادهای سازمان گردشگری جهانی (unwto) نیز به ثبت رسیده و در لیست برنامه های جهانی گردشگری در درگاه اینترنتی این سازمان عنوان شده است.

وجود انبوه جاذبه های اکوتوریسم گلستان را به گنجینه اکوتوریسم ایران مشهور کرده است. یادمان هایی چون گنبدقابوس و رادکان، خرابه های شهر تاریخی جرجان و تمیشه و صدها اثر ارزشمند دیگر در استان گواهی بر این مدعاست.

به همین منظور نگهداری و صیانت از این آثار گرانبها که پیشینه تاریخی بیش از هفت هزار ساله استان را نمایان می نماید به ویژه میراث قومی گلستان از اهمیت خاصی برخوردار است.

در نهمین جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین علاوه بر سفرا و نمایندگانی از کشورهای آسیای مرکزی، 194 نفر از هنرمندان سراسر کشور (110 هنرمند استان گلستان و 84 هنرمند از سایر استان ها) حضور دارند.

برگزاری نمایشگاه سراسری صنایع دستی، جاذبه های گردشگری استان های کشور، سوغات استان ها و اجرای مراسم آیینی و موسیقی اقوام از برنامه های این جشنواره است.

نهمین جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین تا روز جمعه 27 شهریور ماه فعال است.

استان گلستان واقع در شمال ایران یک میلیون و 850 هزار نفر جمعیت دارد که از اقوام مختلف فارس، ترک، ترکمن، سیستانی، بلوچ و قزاق هستند.

ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: