جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین در گلستان

1394/6/25 ۱۱:۱۸

جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین در گلستان

برای حضور در نهمین جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین در گرگان، 13 سفیر و نماینده کشورهای آسیای مرکزی روز سه شنبه وارد استان گلستان شدند. سفرا و نمایندگانی از کشورهای پاکستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان، افغانستان، عراق و هند به منظور حضور در نهمین جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین و آشنایی با جذابیت های تاریخی و طبیعی استان گلستان، به مدت دو روز مهمان این استان خواهند بود.

 

 برای حضور در نهمین جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین در گرگان، 13 سفیر و نماینده کشورهای آسیای مرکزی روز سه شنبه وارد استان گلستان شدند.

 سفرا و نمایندگانی از کشورهای پاکستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان، افغانستان، عراق و هند به منظور حضور در نهمین جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین و آشنایی با جذابیت های تاریخی و طبیعی استان گلستان، به مدت دو روز مهمان این استان خواهند بود.

سفرای میهمان ضمن حضور در جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین، در برنامه بازدید از اثر جهانی گنبدقابوس و موزه فرش گنبدکاووس و همچنین بازدید از پارک جنگلی و آبشار کبودوال شهرستان علی آباد شرکت خواهند کرد.

نهمین جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین همزمان با سالروز ازدواج آسمانی حضرت علی (ع) و فاطمه زهرا (س)، عصر امروز سه شنبه با حضور مهمانان در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی استان گلستان در گرگان افتتاح شد.

رییس ستاد برگزاری جشنواره اظهار کرد: این جشنواره پس از هشت دوره برگزاری موفق، امسال نیز در نهمین دوره با رویکرد جشن ازدواج اقوام، دوستداران فرهنگ و هنر اقوام ایرانی را گرد هم می آورد.

ابراهیم کریمی تصریح کرد: جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین، ضمن این که به روند توسعه استان کمک شایانی می کند، رخداد ارزشمند فرهنگی است که همه ساله بازتاب بسیار مثبت و چشمگیری در کشور دارد و با حضور میهمانان خارجی نیز ارزش این جشنواره بر جهانیان مشهود و هویدا شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان خاطرنشان کرد: در استان اقوام مختلف فارس، ترک، ترکمن، سیستانی، بلوچ، قزاق زندگی می کنند اما با وجود تنوع قومیتی، زبانی و مذهبی در استان، مردم این خطه با صلح و صفا به زندگی خود ادامه می دهند و نقطه اشتراک آن ها دین اسلام و فرهنگ ایرانی بوده و حلقه اتصال بین آن ها زبان فارسی و منافع جمعی و مشترک شان در بهره وری از این سرزمین حاصلخیز است.

زبان های رایج در گلستان نیز فارسی، ترکمنی، مازندرانی و سیستانی است.

کریمی در ادامه گفت: جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین یک موقعیت ترویجی است که در آن همه ابعاد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مورد بررسی قرار می گیرد تا ضمن معرفی فرهنگ های قومی و منطقه ای، به ویژگی های خاص مناطق نیز توجه گردد.

وی ماهیت اصلی جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین را فراهم ساختن شرایط برای بسط و گسترش فرهنگ های مختلف ایرانی جهت تحقق اهداف ترویجی برای رشد و توسعه صنعت گردشگری دانست و افزود: برگزاری نهمین جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین با نگرش مثبت دولت می تواند تلقی نگاهی بومی و اقلیم گرا به تحقق اهداف فوق باشد که هم اینک با گستردگی هر چه بیشتر در استان گلستان در حال اجراست.

جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین برای نخستین بار در سال 84 برگزار و از آن پس در تقویم مناسبت های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به نام این استان ثبت و درج شد و اکنون نهمین دوره آن برگزار می شود.

این جشنواره در فهرست رویدادهای سازمان گردشگری جهانی (unwto)نیز به ثبت رسیده و در لیست برنامه های جهانی گردشگری در درگاه اینترنتی این سازمان عنوان شده است.

وجود انبوه جاذبه های اکوتوریسم استان را به گنجینه اکوتوریسم ایران مشهور کرده است یادمان هایی چون گنبدقابوس و رادکان، خرابه های شهر تاریخی جرجان و تمیشه و صدها اثر ارزشمند دیگر در استان گواهی بر این مدعاست.

به همین منظور، نگهداری و صیانت از این آثار گرانبها که پیشینه تاریخی بیش از هفت هزار ساله استان را نمایان می نماید به ویژه میراث قومی گلستان از اهمیت خاصی برخوردار است.

در نهمین جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین علاوه بر سفرا و نمایندگانی از کشورهای آسیای مرکزی، 194 نفر از هنرمندان سراسر کشور (110هنرمند استان گلستان، 84 هنرمند از سایر استان ها) حضور دارند. برگزاری نمایشگاه سراسری صنایع دستی، جاذبه های گردشگری استان های کشور، سوغات استان ها و اجرای مراسم آیینی و موسیقی اقوام از برنامه های این جشنواره است.

نهمین جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین تا روز جمعه 27 شهریور ماه در معرض علاقه مندان قرار دارد.

ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: