جمعه مسجد و کلیسای مریم مقدس دو مکان تاریخی در اردبیل

1394/6/22 ۱۰:۲۶

جمعه مسجد و کلیسای مریم مقدس دو مکان تاریخی در اردبیل

یکی از بناهای زیبای شهر اردبیل، کلیسای مریم مقدس (س)است. این کلیسا حدود 140 سال دارد و سال ۱۲۵۵ خورشیدی با هزینه شخصی خانواده میرزائیان بنا شده است. پلان این بنا که یادگار حضور ارامنه در شهر است، مستطیلی شکل بوده و سقف و گنبد آن روی چهار ستون تکیه دارد. در دو سمت محراب که در سمت شرق کلیسا قرار دارد نیز دو اتاق بنا شده و روی در چوبی آن نیز عباراتی به زبان ارمنی و نیز تاریخ بنای کلیسا نوشته شده است. مصالح به‌کار‌رفته در این کلیسا آجر و خشت و البته مقداری سنگ است. در ‌سال‌های اخیر کلیسا توسط سازمان میراث فرهنگی مرمت شده است.

 

 

کلیسای مریم مقدس؛یادگار حضور ارامنه در اردبیل

یکی از بناهای زیبای شهر اردبیل، کلیسای مریم مقدس (س)است. این کلیسا  حدود  140 سال دارد و سال  ۱۲۵۵ خورشیدی با هزینه شخصی خانواده میرزائیان بنا شده است. پلان این بنا که یادگار حضور ارامنه در شهر است، مستطیلی شکل بوده و  سقف و گنبد آن  روی چهار ستون تکیه دارد. در دو سمت محراب که در سمت شرق کلیسا قرار دارد نیز دو اتاق بنا شده  و   روی در  چوبی آن نیز عباراتی به زبان ارمنی و نیز تاریخ بنای کلیسا نوشته شده است. مصالح به‌کار‌رفته در این کلیسا آجر و خشت و البته مقداری  سنگ است. در ‌سال‌های اخیر کلیسا توسط سازمان میراث فرهنگی مرمت شده است.

 

 جمعه مسجد؛آتشکده تغییر وضعیت داده

یکی از قدیمی‌ترین مساجد ایران، جمعه‌مسجد اردبیل است.این بنا هر چند در دوره سلجوقیان ساخته شده و در دوره ایلخانان مرمت و بازسازی شده اما تاریخی کهن‌تر دارد. دلیل این ادعا نیز آثار آتشکده‌ای است که در محدوده آن پیدا شده و نشان دهنده ساخت مسجد بر بقایای آتشکده این شهر است. جمعه‌مسجد شامل حیاط و ایوان و طاق باشکوهی بوده که اکنون تنها  قسمتی از آن از جمله گنبدخانه و ایوان آن باقی مانده است.جمعه مسجد بر خلاف مساجد دوره سلجوقی، چهار ایوانی نیست که همین امر دال بر ریشه کهن  آن است.سازه اصلی این مسجد و مناره آن که   در فهرست آثارملی ثبت شده از آجر است.

روزنامه قانون

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: