روند تهیه پرونده ثبت جهانی آسبادهای سه استان کشور آغاز شد

1394/6/14 ۱۱:۴۱

روند تهیه پرونده ثبت جهانی آسبادهای سه استان کشور آغاز شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان از روند اجرایی شدن مراحل ثبت جهانی آسبادهای سه استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان با مرکزیت سیستان خبر داد.

 

 مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان از روند اجرایی شدن مراحل ثبت جهانی آسبادهای سه استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان با مرکزیت سیستان خبر داد.

کامبیز مشتاق گوهری روز پنجشنبه در نشست خبری با خبرنگاران در زاهدان گفت: منطقه سیستان از گذشته تاکنون با بادهای 120 روزه همراه بوده است که در آن زمان آسبادهای (آسیاب های بادی) کشور در سیستان وجود داشته به همین دلیل سیستان و بلوچستان پیش قدم شده تا بار دیگر این صنعت را در این استان و استان های خراسان رضوی و خراسان جنوبی احیا کند.

وی گفت: این پروژه در حوالی اثر جهانی شهرسوخته سیستان در حال اجرا است و اعتبار ویژه ای نیز برای آن در نظر گرفته شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان اظهار کرد: کار مطالعاتی این پروژه در سیستان با اعتباری افزون بر 700 میلیون ریال و برای مرمت آسبادها یک میلیارد ریال مصوب شده است.

مشتاق گوهری افزود: پس از احیای دوباره آسبادها در این سه استان و ثبت جهانی یونسکو اعتبار ویژه ای برای آنها در نظر گرفته می شود.

وی بیان کرد: گستره مناطق و نواحی شمال سیستان و بلوچستان به ویژه شهرسوخته به دلیل وجود آثار تاریخی متعدد و ارزشمند از جمله ابنیه و یادگارهای تاریخی از جایگاه خاصی برخوردار است.

وی بیان کرد: عمده ترین و قوی ترین دلیل استقبال از آسبادها در شهر سوخته سیستان و بلوچستان وزش بادهای موسمی است که به آن بادهای 120 روزه سیستان می گویند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان در ادامه با اشاره به احیای بیابان لوت در استان گفت: این استان از ظرفیت بسیار بالایی برای احیای بیابان لوت برخوردار است که به این دلیل کار مطالعاتی آن در نصرت آباد واقع در 100کیلومتری شمال زاهدان آغاز شده است.

مشتاق گوهری افزود: در موازات بررسی بیابان لوت در سیستان و بلوچستان استان های کرمان و خراسان جنوبی نیز در حال مطالعات و یا ثبت جهانی آن در این حوزه در یونسکو هستند.

وی ادامه داد: پس از ثبت ملی بیابان لوت در 3 استان جنوب شرق کشور این اثر در رده آثار طبیعی ثبت شده جهان در سازمان یونسکو قرار خواهد گرفت.

وی گفت: سیستان و بلوچستان دارای سه پایگاه پژوهشی در حوزه گردشگری است که دو پایگاه دیگر از جمله قلعه بمپور ایرانشهر و روستای قلعه نو سیستان به پایگاه های پژوهشی این استان اضافه می شود که کار مطالعاتی آنها آغاز شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان با اشاره به صدور مجوز راه اندازی مرکز علمی کاربردی گفت: مرکز آموزش عالی جامع علمی کاربردی در پنج رشته صنایع دستی در میراث فرهنگی زاهدان در حال راه اندازی است و از مهر سال جاری دانشجو می پذیرد.

گوهری افزود: به منظور برنامه ریزی و ایجاد یک نظام آموزشی روز آمد و توسعه بنیادی و صیانت از داشته های فرهنگی و بومی در حوزه میراث فرهنگی مجوز تاسیس مرکز جامع علمی کاربردی میراث فرهنگی صادر شده است.

ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: