شهرام ناظری: مشکل ما در بخش آواز به آموزش برمی‌گردد

1394/6/10 ۱۱:۲۹

شهرام ناظری: مشکل ما در بخش آواز به آموزش برمی‌گردد

شهرام ناظری، اصغر شاه‌زیدی و حمیدرضا نوربخش نظرات خود را درباره نهمین دوره جشنواره جوان در اولین روز از آغاز این جشنواره در بخش آواز بیان کردند.

 

شهرام ناظری، اصغر شاه‌زیدی و حمیدرضا نوربخش نظرات خود را درباره نهمین دوره جشنواره جوان در اولین روز از آغاز این جشنواره در بخش آواز بیان کردند.

 نهمین دوره از جشنواره موسیقی جوان از صبح امروز 9 شهریورماه سال جاری تا ساعت 16 همان روز در بخش آواز در رده های سنی الف،ب و ج با داوری شهرام ناظری، اصغر شاه زیدی، نصرا.. ناصح پور، رامبد صدیف، حمیدرضا نوربخش آغاز به کار کرد.

 

 مشکل ما در بخش آواز به آموزش بر می‌گردد

شهرام ناظری عضور هیئت داوران بخش آواز درباره این جشنواره گفت: آنچه که امروز در جشنواره شاهد بودم وضعیت بدی بود که در بخش آواز مشاهده می شد، در واقع مشکل اصلی از آموزش ما سرچشمه گرفته و آواز بر پایه یک اسلوب درست پیش نمی رود. به نظرم وضعیت آواز نگران کننده تر از قبل شده است.

ناظری ادامه داد: البته این مشکلات بدلیل این نیست که جوانان صدای بدی دارند بلکه در بخش لحن مشکل داشته یا تحریر آن چیزی که باید نیست و تسلط لازمه را ندارد که این مسئله باز هم به همان مشکل در آموزش باز می گردد.

این عضو هیئت داوری در پایان هم گفت: انتظار ما بیشتر اینی بود که امروز شاهد آن بودیم واجراهای امروز قبول و امیدوار کنند نبودند. گرچه اگر مقایسه کنم گروه سنی ب در قیاس با دیگر رده های سنی شرکت کننده کمی بهتر و قابل قبول تر اجرا کردند.

 

اصغر شاه زیدی: علی اصغر شاهزیدی: سطح توقع ما در زمینه آواز بیشتر از اینهاست

علی اصغر شاهزیدی عضو هیئت انتخاب و داوری بخش آواز نهمین جشنواره موسیقی جوان هم ضمن بیان این مطلب گفت: از لحاظ کمیت من انتظارم بیشتر از اینها بود؛ حدود هفتاد نفر متقاضی شرکت در بخش آواز نهمین جشنواره موسیقی جوان بودند و این در حالی است که در چنین جشنواره ای که به صورت سراسری برگزار می شود انتظار داشتم حداقل دویست نفر شرکت کننده داشته باشیم.

وی افزود: از نظر کیفی متاسفانه آن چیزی را که من انتظار داشتم فقط چند نفر معدود دارا بودند. همه شرکت کنندگان یک غزل را که یک خواننده ای قبلا اجرا کرده بود می خواندند و همه با یک حالت و به یک شکل ثابت اجرا می کردند. این جای تاسف دارد. من هفته قبل در برنامه ای که درباره آواز داشتم گفتم در مملکتی که اینقدر شور و استعداد وجود دارد پنج خواننده که مثل هم نباشند به معنای واقعی کلمه نداریم.

این استاد آواز همچنین عنوان کرد: سطح توقع ما در زمینه آواز بیشتر از اینهاست. چند نفری در گروه سنی«ج» خوب بودند اما در دو گروه سنی «الف» و «ب» سطح کیفی پایین تری را شاهد بودیم.

علی اصغر شاهزیدی گفت: قبل از کار بازبینی آثار ارسال شده به جشنواره موسیقی جوان جلسه ای با آقایان شجریان، ناظری و ناصح پور داشتیم و نکاتی را تاکید کردم که سطح توانایی جوانان ما را بالا می برد و باید به آنها توجه ویژه شود. 17 نفر در هر سه رده سنی به مرحله نهایی رسیدند که من معتقدم تعداد و کیفیت این جوانان و نوجوانان باید بالاتر از اینها باشد و واقعا توقع ما بیشتر از اینهاست.

این عضو هیئت انتخاب و هیئت داوری نهمین جشنواره موسیقی جوان در بخش آواز ادامه داد: به هر حال فهم درست شعر، آگاهی نسبت به ردیف دستگاهی ، پرهیز از تقلید کورکورانه، اجرا بر اساس یک پایه و اساس مشخص از جمله نکاتی است که می بایست نسل جوان و نوجوان ما به آنها توجه ویژه ای داشته باشند.

وی بیان داشت: این همتی که برای برگزاری چنین جشنواره صرف می شود ارزشمند است و باید جدی تر به نکات تاثیر گذار آن توجه کرد. خدا قوت به دست اندرکاران برگزاری جشنواره موسیقی جوان می گویم و امیدوارم با وسواسی که طی این سالها لحاظ خواهد شد سطح جشنواره دوره به دوره بالاتر برود.

شاه زیدی در خاتمه خاطر نشان كرد: این جشنواره ها هر چه تعدادش بیشتر باشد قطعا تاثیر بهتری خواهد داشت. وقتی یک جوان یا نوجوان در چنین جشنواره ای عنوان کسب می کند باعث انگیزه برای خودش و دیگر دوستانش می شود تا جدی تر کار کنند. این جوان ها باید تشویق شوند و اگر این تشویق ها بیشتر شود جوان ها جدی تر این حوزه را دنبال خواهند کرد و ده سال بعد چشم انداز روشنی در زمینه آواز خواهیم داشت.

 

حمیدرضا نوربخش: دانش ردیفی افراد ضعف اساسی داشت

حمیدرضا نوربخش عضو هیئت انتخاب نهمین جشنواره موسیقی جوان درباره این جشنواره به هنرآنلاین گفت: جشنواره موسیقی جوان مهم‌ترین جشنواره در بخش جوانان است که عرصه رقابت سالمی را میان جوانان عرصه هنر به وجود می‌آورد. در واقع این جشنواره باید مانند ویترین عمل کند و بتواند تمام نیروهای هنرمند جوان را به سمت‌وسوی خود جذب کند. همچنین تلاش کند این اتفاق خوب موسیقایی بین همگان جا بیفتد.

نوربخش ادامه داد: امروز شاهد اجراهای زیادی بودیم که در ارزیابی شان باید بگویم که هم اجرای خوب داشتیم و هم اجرای ضعیف. اما مشکل کلی همه این افراد ضعف و نبود داشن ردیفی بود. در واقع جوانان امروزی به ردیف تسلط نداشته و پر واضح است که کارهای کلاسیک کمتری را اجرا کرده اند.

او در پایان هم گفت: این افراد باید دانش خود را افزون کرده و در بخش ردیف را در آواز جدی بگیرند تا بتوانند در آینده به یک خواننده تمام عیار تبدیل گردند. در بخش تکنکی هم یک سری ایراداتی وارد بود که این هم با تمرینات مداوم رفع رجوع خواهد شد.

هنرآنلاین

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: